9 juli 2020
The elevator to success is out of order.
You’ll have to use the stairs:
one step at a time.
~ Joe Girard ~
“Ann, wat denk je, gaat dat ondernemen mij wel lukken? Ben ik wel uit het goede hout gesneden? Als je heel eerlijk bent?”
Dat vroeg iemand mij een paar weken geleden.
Heel eerlijk?
Ik geloof niet dat er zoiets bestaat als ‘uit het goede hout gesneden zijn’.
Je hoeft niet, om in de houtsfeer te blijven, een bepaalde boom te zijn.
Het is niet zo dat enkel zomereiken goede ondernemers worden en dat krulwilgen het sowieso kunnen vergeten (I love krulwilgen!).
Er zijn natuurlijk wél dingen die heel belangrijk zijn als je het ondernemerschap volledig wilt omarmen en als je van je bedrijf echt een succes wilt maken.
Voor mij zit alles in de titel van dit artikel.
Falen is geen optie én het is tegelijk een must.
Ken je de jeugdreeks ROX nog? (ik weet niet of ze nog loopt want mijn dochter is de jeugdreeksen ontgroeid ondertussen ;-))
De slogan van het programma was: falen is geen optie.
Ik vond dat altijd een super-irritante slogan.
Natuurlijk mag je fouten maken. Je móét fouten maken.
Fouten maken toont dat je aan het leren bent.
Maar er zit wel heel veel waarheid in.
Want als je het ondernemerschap wilt laten lukken dan mag het geen optie zijn om iets anders te gaan doen.
Je mag geen plan-B hebben.
Niet ‘ik probeer het een paar maanden en als het niet lukt, tant pis.’
Zoals ik al schreef in mijn vorige artikel, het heeft lang geduurd voordat mijn bedrijf goed begon te lopen en ik goed ging verdienen. Want ik had véél gremlins te tackelen.
Maar het was gewoon geen optie om er mee te stoppen.
Ik wou níét terug naar mijn vorige job.
Ik voelde dat ik dit echt wilde doen.
Waarom mag stoppen geen optie zijn?
Omdat je bereid moet zijn het leerproces dat het ondernemen je brengt volledig aan te gaan.
Alleen als er geen enkele vluchtweg is, word je verplicht al je patronen en demonen onder ogen te zien en móét je hen wel aanpakken. En dat is nodig om van je onderneming een succes te maken.
Het gaat níét met een omwegje.
Het gaat niet via shortcuts.
En daar komt het tweede stuk van de titel: falen is een must.
We moeten bereid zijn om alles te leren wat we nodig hebben voor ons bedrijf.
En dat leerproces stopt nooit.
Het is niet omdat ik nu veel meer omzet draai dat ik niks meer moet leren, integendeel!
Telkens opnieuw, of je nu toptennisser bent, of professionele schaker, of solo-ondernemer, kom je weer dingen tegen die je moet leren.
Telkens opnieuw weer kijken: shit, deze match draaide mijn opslag van geen kanten. Extra training.
Shit, deze maand leverde mijn webinar niks op. Extra feedback vragen aan mijn coach en een extra training gekocht specifiek over webinars.
Shit, mijn verkoopgesprekken gaan opeens weer van geen kanten. Oké ik moet iemand zoeken die mij daarbij kan helpen.
Je moet bereid zijn om te leren wat nodig is en om daarbij volop de mist in te gaan.
Fouten zijn níét te vermijden, want weet je: alléén als we fouten maken zijn we aan het leren.
Als je geen fouten maakt, doe je iets wat je al kunt.
Dan ben je niks nieuws aan het leren en kom je niet verder met je bedrijf.
Dus falen is ook een absolute must.
Weer een gesprek dat niks opgeleverd heeft.
Weer een webinar waar niks uit komt.
Weer een gesprek met een klant waar je jezelf achteraf voor je kop kunt slaan omdat je weer vergeten bent om een paar vragen te stellen die heel essentieel waren.
Dat is nodig.
Elke keer opnieuw voelen ‘ik ben bewust onbekwaam. Ik voel dat ik dit nog niet kan.’
En dan gaan zien wat je te leren hebt.
En ja, dit geldt voor de ondernemersvaardigheden zoals marketing en verkopen maar het gaat evenzeer, en misschien nog wel meer, over de persoonlijke vaardigheden die daaronder zitten.
Leren omgaan met kritiek.
Leren omgaan met afwijzing.
Je plek ten volle pakken.
Durven zien ‘ik kan iets’.
Al die persoonlijke vaardigheden en die persoonlijke groei, dat is evenzeer nodig. Misschien zelfs nog wel meer, want die ondersteunen het inzetten van de ondernemersvaardigheden.
En wat er ook nodig is, we moeten hulp durven vragen.
Het helpt niet als je alleen blijft sukkelen.
De eerste jaren van mijn bedrijf heb ik in alle privacy gesukkeld en pas in jaar 6 heb ik hulp ingeschakeld.
Ik vond dat heel eng, want dan zien mensen wat je nog niet kunt.
Je stelt jezelf bloot aan kritiek, afwijzing en oei wat gaat die coach ervan vinden dat ik dit nog altijd niet kan.
Maar het is nodig.
Ik heb dat nu met mijn boek ook weer.
Ik moest van mijn schrijfcoach een voorlopige achterflap schrijven. Ik had 2 versies geschreven.
De feedback was niet mals. “Dat is te lang, die zin moet eruit, dat is niet voor een achterflap, daar haken mensen niet op aan.”
Is dat plezant om te horen? Nee, dat is niet plezant om te horen want je hebt keihard je best gedaan om een mooie achterflap te schrijven.
En toch is het nodig. Want als ik die hulp niet inschakel gaat het boek er nooit komen. Dan blijf ik in mijn veilige bubbeltje zitten van ‘ik denk dat dit wel goed is’ terwijl een expert direct kan zien ‘dit zal niet werken en zo werkt het wel’.
En daar gaat het dus om, als antwoord op de vraag ‘zeg Ann, wat denk je, gaat mij dat echt lukken, dat ondernemen?’
Ja, als je bereid bent ongemak te verdragen. Niet één keer, niet twee keer, maar elke dag opnieuw, de ene dag wat meer als de andere.
Dan bén je uit het goede hout gesneden. Of beter gezegd: dan geraak je uit het goede hout gesneden (ja ik weet dat die uitdrukking niet klopt).
Want bereid zijn om te doen wat nodig is, bereid zijn om te leren, fouten durven maken, hulp vragen:
Het is níét dat ik dat allemaal kon op dag 1 van mijn onderneming. Integendeel.
Juist daarin heb ik mezelf moeten trainen, en train ik mezelf nog elke dag opnieuw.
Daardoor word je een doorzetter.
Daardoor word je betrouwbaar voor jezelf, en voor je klanten.
Maar nu terug naar jou: waar mag jij jezelf nog meer laten falen? Waar mag jij jezelf toestaan nog véél meer fouten te maken?
Op het gebied van ondernemersvaardigheden?
Op het gebied van zelfleiderschap?
Of op het gebied van samenwerken met het universum?
Ik lees graag je reactie!
Ann
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
x