Help: ik doe alles wat ik kan en ik heb nog altijd geen klanten!

10 december 2020

If it doesn’t challenge you,
it won’t change you.
~ onbekend ~

‘Ann, ik heb al zoveel gedaan en ik heb nog altijd geen klanten! Hoe lang gaat dat nog duren???’
Die verzuchting hoor ik regelmatig. 

Trouwe lezers weten het, ik sport trouw iedere week 2x bij de kine.
Sinds eind augustus, dus dat is nu 3 maanden.

Gisteren tijdens de buikspieroefeningen dacht ik (net niet hardop ;-)):
‘OK, ik ben nu 3 maanden bezig. Ik heb al zoveel gedaan en ik voel me nog geen greintje fitter! Hoe lang gaat dit nog duren?’

Eerlijk gezegd: toen ik 3 maanden geleden begon met sporten, dacht ik dat ik na 3 maanden al een heel verschil zou voelen. Ah ja, want tevoren deed ik zjust niks. En opeens twéé keer per week? Toch niet te veel verwacht dat ik na 3 maanden fit de trap zou oprennen én dat de oefeningen die in het begin keizwaar waren na 3 maanden als vanzelf zouden gaan denk ik???

Maar neen. (grrr)
Ik sukkel nog even erg als in het begin en ik voel nog geen enkel verschil als ik de trap opga.

En ja, dat hoor ik dus ook van klanten: ‘Ann ik stuur nu al DRIE MAANDEN mijn nieuwsbrief. En nog niks! Is dat wel normaal??’

Eerst heb ik voor jou een gewetensvraag: heb je echt alles gedaan wat kon? Heb je echt alles gedaan wat nodig was? 

Ik schreef net ‘ik sport sinds eind augustus trouw 2 keer per week’. 

Maar… ik had ook een oefenprogramma voor thuis, voor 2 keer per week.
Ik heb dat welgeteld 1x gedaan, in de allereerste week. Daarna: nope.
Ik ben daar ook eerlijk over naar de kine. Maar feit is wel dat ik het niet doe.

Verder heb ik 2x een afspraak afgezegd. Dus zo heel trouw was ik niet.
De ene keer ging het echt niet, toen had ik migraine.
De andere keer was omdat ik het echt niet zag zitten (met andere woorden: te lui ;-)).

En tenslotte de vraag: ‘doe ik bij elke oefening mijn best of laat ik het wat slabakken?’
Ik moet ook hier weer toegeven dat ik regelmatig denk ‘pff, dit is te zwaar’ of ‘pff, ’t is wel genoeg geweest’.

Terwijl het éigenlijk als ik naar mijn lijf kijk nog wel gaat
Want ik ben nog nooit gebroken thuis gekomen.
Ik heb nog nooit gehad dat ik de volgende dag niet meer uit mijn bed geraakte.
Ik heb mij nog nooit geforceerd.

Dus heb ik alles gedaan wat mogelijk is? Nopesie. 

En da’s dus ook de vraag die ik heb voor jou:
Heb je echt alles gedaan wat nodig was om klanten te krijgen?
Heb je echt alles gedaan wat mogelijk was?
Of ben je enge dingen uit de weg gegaan en heb je alleen gedaan wat veilig achter je computer kon?
Had je smoesjes om iets niet te doen? Om iets minder vaak te doen? Om iets uit te stellen?

Punt twee: hou rekening met je beperkingen en kwetsbaarheden. 

Ik heb een knie met een gescheurde kruisband. Al jaaaren geleden gebeurd, maar het is nog altijd een zwakke plek.
Ik kan daardoor niet rennen en niet springen. Als ik dat toch doe, zak ik door mijn knie en mank ik minstens een week of twee.
Zolang ik niet spring en ren kan ik alles doen. En het is verbazingwekkend hoeveel oefeningen je kunt doen zonder dat je moet rennen en springen (en hoe vermoeiend dat kan zijn! :-))
Maar ik heb wel rekening te houden met mijn knie.

Ook typisch aan mij is dat ik niet naar de kine ga om terug fit te worden.
Nee, ik ben nooit fit geweest.
En da’s een belangrijk verschil.
Mijn lijf en mijn geest weten niet wat de toestand is waar ik naar toe kan. Ik weet niet hoe het voelt om fit te zijn, ik weet niet wat er mogelijk is.
Ik ben geen Remco Evenepoel die wéét wat het is om fit en sterk te zijn en daar weer naartoe kan werken. (waarmee ik niet wil zeggen dat zijn blessure niet ernstig was!)

Om terug te gaan naar je bedrijf: als ondernemen voor jou helemaal nieuw is dan moet je jezelf de leerperiode ook gunnen.
Dan vraagt die opbouw ook meer dan wanneer je het al eens gedaan hebt en het gewoon terug kunt gaan herhalen.

En dan zijn er onze gremlins.
Natuurlijk ga ik niet beweren dat gremlins een gegeven zijn en dat je er niks aan kunt doen, daar ken je me goed genoeg voor.
Maar je mag jezelf er wel krediet voor geven. De een heeft meer last van gremlins dan de ander.

Om mijn klassiek voorbeeld te geven, in mijn eerste jaar van mijn onderneming liep ik weg als mensen vroegen ‘Ann, wat doe je?’
Tja, dan heb je dus meer tijd nodig dan iemand die heel makkelijk vertelt ‘dit is mijn bedrijf, dit is wat ik doe, dit is waar ik mee kan helpen’.

Geef jezelf krediet voor het innerlijk werk dat je doet. Dat weerspiegelt zich nog niet direct naar buiten. Dat zie je niet direct in meer klanten, maar je bent wel keihard aan het werk.

En 3: courgetten kweken vraagt nu eenmaal tijd.
Zelfs als je alles doet wat mogelijk is en alles doet wat nodig is.
Zelfs als je weinig beperkingen hebt.
Dan vraagt het nog altijd tijd.

Je kan niet in 2 weken tijd dezelfde conditie opbouwen die een topsporter heeft na jaren en jaren trainen. Dat is gewoon niet mogelijk.

Ondernemen is een leerproces. Marketing leer je niet op 1 dag. In verkopen ben je niet goed na 1 gesprek.
Het vergt tijd om de vertrouwensband op te bouwen met je potentiële klanten.

We overschatten wat we in een dag kunnen doen maar we onderschatten wat we in een jaar kunnen doen. 

Kijk naar je bedrijf vanuit de lange termijn.
We hebben geen bedrijf voor een maand.
We hebben geen bedrijf voor drie maanden.
We hebben geen bedrijf voor een jaar.
We hebben een bedrijf voor de lange termijn.

Dat betekent niet dat je 5 jaar zal moeten wachten op klanten!
Maar er gaat gewoon niet onmiddellijk en vanzelf een overvloedige oogst aan courgetten/klanten zijn.
Dat vraagt inspanning, doorzetting en voortdurend bijleren.

Laat me gerust weten: heb jij echt alles gedaan om een succesvol bedrijf op te bouwen? Of heb je toch op bepaalde punten zitten slabakken? Ik hoor het graag!

(oh en om nog een laatste keer terug te komen op het sporten: af en toe, héél af en toe, merk ik al een ietsie verschil. Een oefening die nét iets makkelijker gaat. Dat ik net een iets zwaarder gewicht kan gebruiken. Dus ik hou vol.)

Ann

P.S. Op dinsdag 5 januari geef ik mijn interactieve online ondernemersworkshop “The Big Five”.
Als je in 2021 nu echt meer klanten wil helpen en meer gaan verdienen, is dit de eerste stap!

Ik leer je hoe je je ondernemershuis opbouwt van fundament tot aan het dak.
Marketing, verkopen, zichtbaar worden, prijzen bepalen, het komt allemaal aan bod.

Eyeopeners, heel concrete ondernemersstrategieën en antwoord op al je ondernemersvragen voor de no brainer prijs van 50 euro excl. BTW.

Let op! Doe alleen mee als je je bedrijf/praktijk serieus neemt!
Het risico dat je neemt is dat je je grote dromen serieus gaat nemen, en ja, dat je ontdekt dat ze haalbaar zijn! 

Alle info over de workshop (en de aanmeldlink) vind je hier

En goed om weten: vanaf nu is het 2 voor de prijs van 1: je mag met andere woorden iemand gratis meebrengen. Je collega-coach, je vriendin-ondernemer, je business-buddy, als ze maar het ondernemersvak willen leren!

Nog vragen? Stuur me even een mailtje op ann@althea-coaching.be, ik antwoord met veel plezier!

P.P.S. Liever 1 op 1 met mij aan de slag? Ik heb weer een plekje vrij!
Contacteer me via mail en ik nodig je uit voor een gesprek. Tijdens dit (gratis) verkennend gesprek onderzoeken we samen waar jij op dit moment tegenaan loopt in je bedrijf/praktijk, waar je naartoe wil en hoe ik jou daarbij kan helpen.

Meer blogs & vlogs

[Het alfabet van Ann] De I van INTIEM Ik druk op send en dan duik ik onder Welke van deze 5 verkoopblunders heb jij deze week gemaakt? [Het alfabet van Ann] De H van HULP Veel geld geïnvesteerd, veel geld verdiend, maar ik voelde me nog steeds even beroerd. Dit was de reden Een klant zei me “Ik erger me dood aan jouw filmpjes!” maar wat ze toen besloot [Het alfabet van Ann] De G van GELD [Het alfabet van Ann] De F van FOCUS [Het alfabet van Ann] De E van EMPATHIE Waar hou jij je nog in in je bedrijf? [Het alfabet van Ann] De D van DOEN Te koop: bloeiende praktijk [Het alfabet van Ann] De C van CONSISTENT Wat is belangrijk genoeg voor jou om je barrières te overwinnen? [Het alfabet van Ann] De B van BONDIG Heb jij al JA gezegd? [Het alfabet van Ann] De A van AUW! Falen is geen optie én het is een must Zoals Clouseau al zei: het zit vanbinnen Allé, weer zo’n coach die alleen maar gebakken lucht verkoopt Welke van deze marketingfouten maakte jij al deze week? Ik wist dat ik het niet mocht lezen maar ik kon er niet aan weerstaan To plan or not to plan, that's the question NU gaan de klanten echt komen! Is je ego het echte probleem in je bedrijf? Het maakt niet uit hoe je jezelf noemt Het obstakel is de weg Dit vraagt je potentiële klant zich af Wat zich nu toont in je ondernemerschap, was er altijd al Leven en ondernemen in tijden van corona Waarom het beter is voor je bedrijf als je kostwinnaar bent Marketing uitbesteden, ja of neen? Jij bent de gans, zorg voor jezelf! Radicaal eerlijke marketing, was da? De 5 grootste misverstanden over verkopen I know what I want and I want it NOW Wat je omzet zegt over jou Senseo of Nespresso? Action cures fear 2 redenen waarom ondernemen een kwestie van geluk is en 25 voor het tegendeel Je MAG niet perfect zijn Waar maak jij het jezelf te gemakkelijk in je bedrijf? Je omzet weerspiegelt hoeveel stress je aankan Waarom ik geen korting geef Leeswaarschuwing: dit artikel bevat zweverige passages! Waarom moeiteloos verkopen niet bestaat Waarom je onterecht besluit dat de markt verzadigd is Waarom het géén goed idee is om een extra coachopleiding te gaan volgen 12 jaar ondernemen, dit heb ik ervan geleerd! Ja, ik heb zelf ook nog altijd een coach! Ben jij ook een Galilei? Succes bij het ondernemen: is het een kwestie van geluk? Ik beken: ik ben verliefd op mijn klant Het maakt niet uit wat ze over jou denken [Kom uit je kot] Muurklimmen en ondernemen, een gouden combi? Joepie, ik heb een concurrent! Dit is het enige verschil tussen jouw marketing en mijn marketing [Kom uit je kot] Dat is te opdringerig! Hoe overleef je als introverte ondernemer in de ondernemersjungle? Ben jij bang voor de Grote Boze Neen? Geen probleem? Geen bedrijf! Wat afvallen me leerde over ondernemen (en omgekeerd) Dit zijn je 3 grootste tijd- en energievreters [Kom uit je kot] Verkopen, de ultieme vorm van uit je kot komen? Moet je als ondernemer per se hard werken? [Kom uit je kot] Zit er genoeg vis in je vijver? Here's to strong women Wat als opeens niks meer goed gaat in je bedrijf? Welk soort shampoo ben jij? [Kom uit je kot] Ben jij bang van het zwarte gaatje? Daarom werkt jouw nieuwsbrief niet [Kom uit je kot] Netflixen mag, maar doe eerst dit Wat antwoord ik als mijn klant zegt “Neen, het is te duur”? [Kom uit je kot] Weg met je Gremlins! De 5 meest gemaakte facebookmarketing fouten [Kom uit je kot] Mijn zoektocht naar de perfecte titel Neen, goede voornemens werken niet, maar probeer dit eens [S.O.S. Ann] Hoe krijg ik klanten door lezingen of presentaties? Door deze 3 beslissingen verdubbelde ik dit jaar mijn omzet [S.O.S. Ann] Hoe hou ik vol als ik nog geen resultaat zie? 10 dingen waar je als ondernemer neen móét tegen zeggen als je succesvol wil worden [S.O.S. Ann] Wat met al mijn nieuwe ideeën? Hoop is geen strategie Wees eens eerlijk, kan iederéén leren ondernemen? 3 redenen waarom je onterecht ontmoedigd geraakt in je bedrijf De 5 grootste misverstanden over het bepalen van je prijzen Lieve psychologen en therapeuten, deze is speciaal voor jullie! [Artikel] Mijn 5 grootste ondernemersangsten en hoe jij jouw angsten overwint [S.O.S. Ann] Hoe je klanten krijgt met je facebookposts [Artikel] Oproep aan alle personal trainers: I NEED YOU! [Artikel] Je gevoel van eigenwaarde bepaalt je omzet [S.O.S. Ann] Met deze 3 acties moet je starten [Artikel] Als ik supergoed ben in mijn vak, komen de klanten vanzelf [S.O.S. Ann] Waarom je teveel koffietjes drinkt [Artikel] Hoe je zélf de groei van je bedrijf het meest in de weg zit [Artikel] Hoe vind je een goede ondernemerscoach in het bos van ondernemerscoaches? [S.O.S. Ann] Hoe zorg ik voor een continue stroom klanten? [S.O.S. Ann] Hoe houd ik mijn marketingacties vol? [Artikel] Wacht jij tot je tandpijn hebt? (en hoe zit dat bij je klanten?) [S.O.S. Ann] Wat is mijn USP of unieke toegevoegde waarde? [Artikel] “Als ik niet snel een tastbaar resultaat zie, dan geef ik op.” Hoe zit dat bij jou? [S.O.S. Ann] “Ann, gaat er bij jou ook nog wel eens iets fout?” [Artikel] 5 strategieën om deze week je nieuwsbrief wél de deur uit te krijgen [S.O.S. Ann] Help, mijn workshop geraakt niet vol! [Artikel] Wat mensen écht bedoelen als ze zeggen ‘je aanbod is te duur’ [S.O.S. Ann] Help, waarover kan ik bloggen? [Artikel] In welke van deze 3 marketing-sprookjes geloof jij nog? [S.O.S. Ann] Help, iedereen zegt neen tegen mijn aanbod! [Artikel] Ben jij een excuus-truus? [Epic Fail TV] Mijn 3 grootste pitch blunders [Artikel] Waarom het me totaal niet interesseert welke prijs je concurrenten vragen [Epic Fail TV] Werkt een nieuwsbrief nog? [Artikel] Durf jij deze ondernemers-demonen te trotseren? [Epic Fail TV] Help, ik vind geen goede naam voor mijn workshop! [Artikel] Het leed dat concurrentie heet [Epic Fail TV] Over zin én onzin van omzetdoelen [Artikel] Hoe weet ik of ik niet tevéél kennis gratis weggeef? [Epic Fail TV] De 5 redenen waarom ik nooit een goede ondernemer zou worden [Artikel] Waarom het je eigen schuld is als je bij je ondernemerscoach niets leert [Epic Fail TV] Waarin ik een pijl breek en mijn leven voorgoed verandert [Artikel] Wat is JOUW top-excuus waardoor je niet het beste uit jezelf en je bedrijf haalt? Dit is het mijne [Artikel] Is het wel het goede moment om te investeren in een ondernemerscoach? [Epic Fail TV] Mijn grootste zelfoverschatting als startend ondernemer [Artikel] De 5 beste anti-tips voor slimme sensitieve ondernemers [Epic Fail TV] 3 redenen waarom je video’s niet perfect mogen zijn [Epic Fail TV] 7 contacten nodig voor iemand klant wordt, ben ik dan niet te opdringerig [Artikel ] Erger jij je ook zo aan mensen die gebakken lucht verkopen? [Epic Fail TV] Netwerken voor dummies in 3 stappen [Epic Fail TV] Hoe je de prijs vraagt die je dienst écht waard is [Epic Fail TV] Over die keer dat ik mijn laptop uit het raam wou gooien [Epic Fail TV] Wat ik haat aan ondernemen [Artikel] De 5 grootste misverstanden over het kiezen van een doelgroep voor je bedrijf [Artikel] Ik stop ermee, er zijn al genoeg ondernemerscoaches! [Epic Fail TV] Praat ik echt zo overdreven? [Epic Fail TV] Zo blij was ik met mijn eerste klant (not!) [Artikel] Ik raad je af te investeren in een ondernemerscoach en dit is waarom [Epic Fail TV] Ik vluchtte weg op de Unizo-beurs [Artikel] Wat een bange kat me leerde over ondernemen [Artikel] Dààrom kunnen er nooit teveel coaches zijn (dit geldt ook voor jóuw vakgebied!) [Artikel] Dit is de reden waarom ik zeg: “Als ik kan ondernemen, kan jij dat ook!” [Artikel] Ik vraag je: “Maak dàt verschil dat jij alleen kan maken. Nu méér dan ooit.” [Artikel] “Je mails zijn te commercieel!” [Artikel] De 5 manieren waarop gedachtenlezen de groei van je bedrijf belemmert [Artikel] Eerst was ik een coach, maar wat er toen gebeurde...

ann@althea-coaching.be


Privacy

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ newsletter_message }}

x

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x