[Artikel] Wat mensen écht bedoelen als ze zeggen ‘je aanbod is te duur’

[Artikel] Wat mensen écht bedoelen als ze zeggen ‘je aanbod is te duur’

05 april 2018

Wat is de top 5 van bezwaren waarom potentiële klanten neen zeggen tegen je aanbod?
Wat zijn met andere woorden de belangrijkste redenen waarom ze je programma of traject of training toch niet gaan doen? 

Als jouw klanten een beetje lijken op de mijne dan vermoed ik dat de geld-reden ook bij hen op nummer 1 staat.

“Ik heb nu echt geen geld voor je programma.”
“Ik heb alle vertrouwen in jou, maar het is nu echt te duur.”
“Ik moet eerst meer geld verdienen, en dan kan ik de training doen.”

Wel, newsflash!
In 99% van de gevallen is “ik heb er geen geld voor” een excuus.

Wat is dan de échte reden onder dit excuus?


1. Mensen hebben (nog) geen vertrouwen in jou maar durven dit niet te zeggen.

Ze kennen je nog niet goed genoeg en hebben nog geen vertrouwen in jouw expertise én in jou als persoon.

Wat kan je hieraan doen? 

Doe consistent en volgehouden aan marketing en bied hierbij heel veel waarde. Zo krijgen je volgens vertrouwen in jou én in je expertise.
Of bied een instapaanbod aan zodat klanten jou en je manier van werken kunnen leren kennen met weinig risico.


2. Je aanbod sluit niet aan bij de vraag van je potentiële klant.

Als jouw aanbod niet aansluit bij de vraag van de klant, dan is het logisch dat je klant niet zal intekenen op jouw aanbod.

Wat kan je hieraan doen?

Luister naar je potentiële klanten.
Wat is hun belangrijkste pijn? Waar liggen zij letterlijk of figuurlijk van wakker?
En los je die pijn inderdaad op met je aanbod?


3. Je potentiële klant heeft nog niet genoeg vertrouwen in zichzelf.

Zolang ik geen ondernemerscoach had, kon ik mezelf voor de gek blijven houden. 

“De klanten komen wel, ik moet gewoon nog wat geduld hebben.”
“Als ik nog een extra coachopleiding ga volgen, dan zullen de klanten wel komen.”
“Als ik mijn website nog wat aanpas, dan zullen de klanten wel komen.”
“Investeren in ondernemerscoaching? Neen, ik kan het zelf wel.”

Maar eigenlijk besefte ik héél goed dat ik uit mijn kot zou moeten komen.
Dat ik dingen zou moeten gaan doen die in het begin nieuw en spannend zouden zijn.
 
En dát was mijn grootste obstakel.
Niet dat ik zo’n programma duur vond.
Niet dat ik eraan twijfelde of mijn coach me zou kunnen helpen.

Neen, ik was gewoon bang voor wat me allemaal te doen stond. En om onaangename waarheden onder ogen te zien.

Wat kan je doen? 

Vraag testimonials van bestaande klanten. En dan bedoel ik geen alleen-maar-jubel-en-juich verhalen.
Vraag ook echt naar de twijfels en worstelingen van je klant. Waar was hij/zij bang voor toen hij/zij met jou ging werken? En hoe is dat dan gegaan?


4. Het probleem van je klant is nog niet dringend en belangrijk genoeg.

Een paar jaar geleden deed ik nog alles zelf. Van website over facturen tot social media. 

Mijn coach had me al een paar keer gezegd dat het hoog tijd was om hulp in te schakelen, om een deel van mijn administratieve taken door te geven zodat ik me volop zou kunnen richten op waar ik goed in was en geld mee verdiende. 

Maar ja, het ging eigenlijk nog wel zo. Dus bleef ik alles alleen doen.

Tot die kerstvakantie dat ik uren zat te werken aan de layout van een salespagina en dacht ‘dit is echt de láátste keer dat ik aan zo’n salespagina zit te prullen’.
Toén heb ik de stap gezet om een assistent te zoeken. Omdat ik het echt beu was.

Wat kan je doen?

Spreek af met je potentiële klant om over een paar maanden opnieuw contact op te nemen en te kijken hoe het dan staat.
 Waar wil je klant staan over die paar maanden? Bij het vervolggesprek kan je dan nagaan of je klant tevreden is met de bereikte doelen.


5. Je klant heeft nu echt geen geld.

Ja, soms is geld ook de echte reden. Maar dat is geen reden om deze klant direct op te geven.

Wat kan je doen?
 
Onderzoek samen met je klant hoe hij aan het nodige geld kan geraken. Bied een betalingsregeling in termijnen aan.


Ben jij het beu om in je eentje te blijven worstelen met je bedrijf/praktijk?
Om in de stress te zitten als er facturen in de bus vallen?
Om weer eens een workshop te moeten annuleren omdat je niet genoeg deelnemers had?
Terwijl je weet dat je zoveel te bieden hebt?

Neem contact op voor een gratis doorbraaksessie en we kijken samen hoe ik jou kan helpen.
Heel graag tot binnenkort!

Andere items

[S.O.S. Ann] Hoe hou ik vol als ik nog geen resultaat zie? 10 dingen waar je als ondernemer neen móét tegen zeggen als je succesvol wil worden [S.O.S. Ann] Wat met al mijn nieuwe ideeën? Hoop is geen strategie Wees eens eerlijk, kan iederéén leren ondernemen? 3 redenen waarom je onterecht ontmoedigd geraakt in je bedrijf De 5 grootste misverstanden over het bepalen van je prijzen Lieve psycholoog en therapeuten, deze is speciaal voor jullie! [Artikel] Mijn 5 grootste ondernemersangsten en hoe jij jouw angsten overwint [S.O.S. Ann] Hoe je klanten krijgt met je facebookposts [Artikel] Oproep aan alle personal trainers: I NEED YOU! [Artikel] Je gevoel van eigenwaarde bepaalt je omzet [S.O.S. Ann] Met deze 3 acties moet je starten [Artikel] Als ik supergoed ben in mijn vak, komen de klanten vanzelf [S.O.S. Ann] Waarom je teveel koffietjes drinkt [Artikel] Hoe je zélf de groei van je bedrijf het meest in de weg zit [S.O.S. Ann] Hoe zorg ik voor een continue stroom klanten? [Artikel] Hoe vind je een goede ondernemerscoach in het bos van ondernemerscoaches? [S.O.S. Ann] Hoe houd ik mijn marketingacties vol? [Artikel] Wacht jij tot je tandpijn hebt? (en hoe zit dat bij je klanten?) [S.O.S. Ann] Wat is mijn USP of unieke toegevoegde waarde? [Artikel] “Als ik niet snel een tastbaar resultaat zie, dan geef ik op.” Hoe zit dat bij jou? [S.O.S. Ann] “Ann, gaat er bij jou ook nog wel eens iets fout?” [Artikel] 5 strategieën om deze week je nieuwsbrief wél de deur uit te krijgen [S.O.S. Ann] Help, mijn workshop geraakt niet vol! [S.O.S. Ann] Help, waarover kan ik bloggen? [Artikel] In welke van deze 3 marketing-sprookjes geloof jij nog? [S.O.S. Ann] Help, iedereen zegt neen tegen mijn aanbod! [Artikel] Ben jij een excuus-truus? [Epic Fail TV] Mijn 3 grootste pitch blunders [Artikel] Waarom het me totaal niet interesseert welke prijs je concurrenten vragen [Epic Fail TV] Werkt een nieuwsbrief nog? [Artikel] Durf jij deze ondernemers-demonen te trotseren? [Epic Fail TV] Help, ik vind geen goede naam voor mijn workshop! [Artikel] Het leed dat concurrentie heet [Epic Fail TV] Over zin én onzin van omzetdoelen [Artikel] Hoe weet ik of ik niet tevéél kennis gratis weggeef? [Epic Fail TV] De 5 redenen waarom ik nooit een goede ondernemer zou worden [Artikel] Waarom het je eigen schuld is als je bij je ondernemerscoach niets leert [Epic Fail TV] Waarin ik een pijl breek en mijn leven voorgoed verandert [Artikel] Wat is JOUW top-excuus waardoor je niet het beste uit jezelf en je bedrijf haalt? Dit is het mijne [Artikel] Is het wel het goede moment om te investeren in een ondernemerscoach? [Epic Fail TV] Mijn grootste zelfoverschatting als startend ondernemer [Artikel] De 5 beste anti-tips voor slimme sensitieve ondernemers [Epic Fail TV] 3 redenen waarom je video’s niet perfect mogen zijn [Artikel] Welke van deze 5 verkoopblunders heb jij deze week gemaakt? [Epic Fail TV] 7 contacten nodig voor iemand klant wordt, ben ik dan niet te opdringerig [Artikel ] Erger jij je ook zo aan mensen die gebakken lucht verkopen? [Epic Fail TV] Netwerken voor dummies in 3 stappen [Epic Fail TV] Hoe je de prijs vraagt die je dienst écht waard is [Epic Fail TV] Over die keer dat ik mijn laptop uit het raam wou gooien [Artikel] Veel geld geïnvesteerd, veel geld verdiend, maar ik voelde me nog steeds even beroerd. Dit was de reden [Epic Fail TV] Wat ik haat aan ondernemen [Artikel] De 5 grootste misverstanden over het kiezen van een doelgroep voor je bedrijf [Artikel] Ik stop ermee, er zijn al genoeg ondernemerscoaches! [Epic Fail TV] Praat ik echt zo overdreven? [Artikel] Een klant zei me “Ik erger me dood aan jouw filmpjes!” maar wat ze toen besloot [Epic Fail TV] Zo blij was ik met mijn eerste klant (not!) [Artikel] Ik raad je af te investeren in een ondernemerscoach en dit is waarom [Epic Fail TV] Ik vluchtte weg op de Unizo-beurs [Artikel] Wat een bange kat me leerde over ondernemen [Artikel] Dààrom kunnen er nooit teveel coaches zijn (dit geldt ook voor jóuw vakgebied!) [Artikel] Dit is de reden waarom ik zeg: “Als ik kan ondernemen, kan jij dat ook!” [Artikel] Ik vraag je: “Maak dàt verschil dat jij alleen kan maken. Nu méér dan ooit.” [Artikel] “Je mails zijn te commercieel!” [Artikel] De 5 manieren waarop gedachtenlezen de groei van je bedrijf belemmert [Artikel] Eerst was ik een coach, maar wat er toen gebeurde...

ann@althea-coaching.be
T +32 (0)474 65 79 43

Privacy

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ newsletter_message }}

x