14 november 2019
Value yourself.
The only people who appreciate a doormat
are people with dirty shoes.
~ Leo F. Buscaglia ~
Ik had afgelopen week een gesprek met een klant over een vervolgaanbod.
En op een gegeven moment zei ze: “Kan je geen korting geven?”
Mijn antwoord was heel eenvoudig: “Neen, dat doe ik niet.”
Er zijn een aantal redenen waarom ik geen korting geef en daarover wil ik het graag hebben in dit artikel.
Want prijzen, de juiste prijs en stevig staan wat betreft je prijzen is voor veel coaches, trainers, therapeuten en consultants een nog niet zo makkelijk onderdeel van het ondernemen.
Reden 1: De prijs die ik vraag, klopt voor mij.
Als ik mijn prijs naar beneden zou doen (al is het maar 100 euro), dan zou dat voor mij niet meer zou kloppen.
Het is belangrijk dat je prijs klopt. Niet te hoog, en zeker ook niet te laag. (En vermits mijn klanten bijna altijd veel te lage prijzen vragen, is die kant van het spectrum waar ik me het meest op focus)
Als je een correcte prijs vraagt, dan klopt het evenwicht geven-nemen.
Dan voel jij dat je je volledig commitment kan geven aan je klant (binnen de grenzen van je aanbod natuurlijk, ik heb het niét over over je grenzen (laten) gaan) én je klant wordt door de investering ook uitgenodigd tot volledig commitment.
Als je prijs te laag is, dan klopt dat evenwicht niet. Dan voel je dat je teveel moet geven en word je moe of wrokkig.
En voor je klant klopt dat dan ook niet, die gaat méér geneigd zijn om over je grenzen te gaan en minder geneigd om alles te doen wat nodig is.
Wat gebeurt er bij jou als iemand zegt ‘wel duur hoor!’ of als iemand om korting vraagt? Wat heb je daaruit nog te leren?
Reden 2: Ik geef geen korting omdat ik mijn klanten serieus neem.
Als ik een aanbod die aan iemand, dan is dat omdat ik erin geloof dat die persoon zijn of haar investering méér dan terug kan verdienen. Anders doe ik het aanbod gewoon niet.
Hoe serieus neem jij je klanten? En versterkt het hen als jij denkt ‘oh neen, dit bedrag is écht teveel voor deze persoon’ of juist niet?
En neen, dit heeft niks te maken met dat ik een ondernemerscoach ben en dat je de investering in mij dus in geld kan terugverdienen. De baten van jouw dienst (een job die op je lijf geschreven is of een gezond lijf, of een goede relatie, of een kind met zelfvertrouwen, ik noem maar wat) zijn naar alle waarschijnlijk zo groot dat je ze niet eens in geld kàn uitdrukken.
Kan jij écht zien en voelen wat de waarde van je dienst is? Welk verschil jij maakt in het leven van je klanten? En neem jij hen serieus, ga jij ervan uit dat ze ook ten volle aan de slag gaan met wat jij hen leert?
Reden 3: Ik geef geen korting omdat ik klanten wil voor wie de prijs niet het eerste en belangrijkste beslissingscriterium is.
Mijn trouwe lezers weten: ik heb net een huis gekocht. En neen, ik heb niet een paar weken alle banken afgelopen voor een lening. Ik heb gezegd tegen Wim van de bank: doe het beste wat je voor me kan doen, ik neem de lening sowieso bij jou.
Voor mij is geld immers niet het belangrijkste criterium. Ik wil vooral zaken doen met iemand die ik vertrouw en waar ik me genoeg op mijn gemak bij voel om al mijn ‘domme’ vragen te stellen.
Dus de vraag is: welk soort klanten wil jij?
En ja, te hoge prijzen vragen kan ook.
Als je voelt dat je wankelt telkens je de prijs uitspreekt.
Als je voelt dat je onzeker wordt als iemand je prijs ter discussie stelt.
Als je voelt ‘ik weet niet of ik die waarde wel kan leveren’.
Dan kan het een heel goed idee zijn om je prijzen tijdelijk weer te verlagen. Zodat jij mee kan groeien met je prijzen terwijl je gaat ervaren wat het effect is van je diensten. (dat laatste is dan wel noodzakelijk, want ik heb veel klanten die een enorme waarde leveren, maar dat zelf niet zien. En dan is lage prijzen blijven vragen natuurlijk geen oplossing)
Wat raakt dit artikel bij jou? Wat gebeurt er bij jou als iemand zegt ‘kan ik korting krijgen?’
Ik lees het graag!
Ann
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
x