[Artikel] Hoe weet ik of ik niet tevéél kennis gratis weggeef?

[Artikel] Hoe weet ik of ik niet tevéél kennis gratis weggeef?

21 december 2017

“Geef zoveel gratis weg dat je bang bent omzet te missen.”
Dat zei businesscoach Anne Quaars tijdens een (gratis!) webinar.

Wow. Die uitspraak gaf me enorm veel lucht.

Als je zelfstandig ondernemer bent en je verleent een dienst, dan heeft je marketing 3 doelen:

  1. Je zorgt dat je klanten zich bewust worden van hun probleem, de onderliggende oorzaken van dit probleem, je laat hen zien wat er ook mogelijk is én welke stappen daarvoor nodig zijn.
  2. Je toont je expertise.
  3. Mensen leren jou kennen.

Kennis gratis weggeven is dus een belangrijk onderdeel van deze ‘marketing door waarde’.
En dan is een belangrijke vraag: Oké, maar welke kennis geef je gratis weg en welke niet? 

Kan je ook teveel weggeven? 

“Je geeft wel gratis weg wát iemand moet doen, maar niet hoé dat dan precies moet.”
Dat was ook een raad die ik gekregen had.
Maar die bracht me alleen in de war (wat is precies de wat en waar begint de hoe?) en gaf me het gevoel dat ik me steeds moest inhouden én dat ik een gierige geldwolf was die alleen maar iets weggaf als hij daar goed voor betaald werd.

Toen kwam het voorbeeld van mijn coach Veronique Prins.
In juli sprak ik een half uur met Veronique, dat was een gratis Skype-gesprek.
Verder volgde ik ook haar gratis 8-daagse challenge in september en keek ik een aantal van haar Q&A facebook lives, waarin ze ook weer enorm veel kennis weggaf.

Dit hielp me al zoveel, ik had genoeg inspiratie en motivatie om er een half jaar mee aan de slag te gaan.
En tóch ben ik in november naar een event van haar gegaan en ben ik nu in een programma bij haar gestapt.

Juist omdat ik door al die gratis dingen haar enorme expertise had leren kennen en daardoor wist dat mijn investering sowieso de moeite waard zou zijn.

In september gaf ik zelf mijn eerste gratis challenge.
Door mijn ervaring bij Veronique voelde ik “ik moet me niet inhouden” en dat maakte een enorm verschil.
In plaats van continu te denken “als ik dit vertel, geef ik teveel prijs” en “als ik dát zeg, weten ze al zoveel dat ze geen klant meer hoeven te worden” heb ik gewoon alles wat ik wist over anti-uitstel strategieën (en wat ik in de Facebook Live uitzendingen kon proppen) aan de challenge deelnemers geleerd. 

En dat had zijn effect: deelnemers zetten al belangrijke stappen tijdens die gratis challenge en een heel aantal van hen had, toen ik hen daarna persoonlijk sprak, al het gevoel dat ze me echt kenden.

Wat is het effect op je potentiële klanten als je zoveel gratis weggeeft dat je bang bent omzet te missen?

  • Klanten denken “wow, als dit al gratis is, wat ga ik dan wel niet krijgen als ik betaal?’
  • Klanten behalen al resultaat voor ze in jou investeren en ervaren dus je expertise aan den lijve (zoals iemand me vorige week mailde nadat ik een tip had gegeven via e-mail: “je hebt me nu al omzet opgeleverd”).
  • Je hoeft je geen zorgen meer te maken of je teveel weggeeft (“shit, nu gaan ze geen klant meer worden”) of te weinig weggeeft (“ik voel me een gierige geldwolf”).
     Je kan heel ontspannen kennis weggeven in de wetenschap dat wie je echt nodig heeft juist dáárdoor klant zal worden.

Kan je dan echt nooit teveel weggeven?
Moet je dan vanaf nu de hele dag maar tips, goede raad en kennis lopen strooien, en dan komt het wel goed met je business?

Er zijn een aantal situaties waarin je wél teveel kan weggeven:

  • Je hebt geen productenaanbod als vervolg op de gratis kennis die je weggeeft.
  • Je durft geen aanbod te doen op het moment dat je potentiële klant interesse laat blijken in méér.
  • Je geeft teveel kennis weg op individuele basis: als ontwerper ga je natuurlijk géén gratis ontwerp maken voor iemands huisstijl. Maar je mag wel volop je expertise laten zien door tips, goede raad en feedback te geven.
  • Je negeert je intuïtie: als je voelt ‘dit wil ik niet weggeven’ of ‘dit wil ik nu niet geven aan deze persoon’ dan mag (neen, moet!) je je intuïtie natuurlijk volgen.
  • Je geeft je kennis weg aan iemand die niet je ideale klant is. Stel dat ik gratis anti-faalangst webinars zou gaan geven voor studenten (niet de klant waar ik me op richt), dan kan ik hen later ook geen vervolgaanbod doen en levert die investering me dus niets op.
     (Natuurlijk mág je alles weggeven ook aan wie niet je doelgroep is, maar wees ervan bewust dat je op dat moment vrijwilligerswerk aan het doen bent, je bent dan niét bezig met de marketing van je bedrijf).

Wat is er precies nodig om de waardevolle kennis die je gratis weggeeft om te zetten in klanten?

  • Focus op jouw favoriete klant met een dringend belangrijk probleem: alleen zo toon je je expertise op een bepaald domein én is wat je weggeeft exact wat je klant nodig heeft.
  • Geen losse-flodder-marketing maar een goed werkend systeem waarbij je klanten opvolgt en hen een aanbod doet dat voor hen de juiste volgende stap is.
  • Leer verkopen zodat ook het eerste gesprek met een potentiële klant een superwaardevol gesprek wordt.

Hulp nodig bij het bedenken van je gratis aanbod én het vervolg daarop?
Meld je dan aan voor een gratis doorbraaksessie, ik kijk graag met je mee!

Andere items

De 5 grootste misverstanden over het bepalen van je prijzen Lieve psycholoog en therapeuten, deze is speciaal voor jullie! [Artikel] Mijn 5 grootste ondernemersangsten en hoe jij jouw angsten overwint [S.O.S. Ann] Hoe je klanten krijgt met je facebookposts [Artikel] Oproep aan alle personal trainers: I NEED YOU! [Artikel] Je gevoel van eigenwaarde bepaalt je omzet [S.O.S. Ann] Met deze 3 acties moet je starten [Artikel] Als ik supergoed ben in mijn vak, komen de klanten vanzelf [S.O.S. Ann] Waarom je teveel koffietjes drinkt [Artikel] Hoe je zélf de groei van je bedrijf het meest in de weg zit [S.O.S. Ann] Hoe zorg ik voor een continue stroom klanten? [Artikel] Hoe vind je een goede ondernemerscoach in het bos van ondernemerscoaches? [S.O.S. Ann] Hoe houd ik mijn marketingacties vol? [Artikel] Wacht jij tot je tandpijn hebt? (en hoe zit dat bij je klanten?) [S.O.S. Ann] Wat is mijn USP of unieke toegevoegde waarde? [Artikel] “Als ik niet snel een tastbaar resultaat zie, dan geef ik op.” Hoe zit dat bij jou? [S.O.S. Ann] “Ann, gaat er bij jou ook nog wel eens iets fout?” [Artikel] 5 strategieën om deze week je nieuwsbrief wél de deur uit te krijgen [S.O.S. Ann] Help, mijn workshop geraakt niet vol! [Artikel] Wat mensen écht bedoelen als ze zeggen ‘je aanbod is te duur’ [S.O.S. Ann] Help, waarover kan ik bloggen? [Artikel] In welke van deze 3 marketing-sprookjes geloof jij nog? [S.O.S. Ann] Help, iedereen zegt neen tegen mijn aanbod! [Artikel] Ben jij een excuus-truus? [Epic Fail TV] Mijn 3 grootste pitch blunders [Artikel] Waarom het me totaal niet interesseert welke prijs je concurrenten vragen [Epic Fail TV] Werkt een nieuwsbrief nog? [Artikel] Durf jij deze ondernemers-demonen te trotseren? [Epic Fail TV] Help, ik vind geen goede naam voor mijn workshop! [Artikel] Het leed dat concurrentie heet [Epic Fail TV] Over zin én onzin van omzetdoelen [Epic Fail TV] De 5 redenen waarom ik nooit een goede ondernemer zou worden [Artikel] Waarom het je eigen schuld is als je bij je ondernemerscoach niets leert [Epic Fail TV] Waarin ik een pijl breek en mijn leven voorgoed verandert [Artikel] Wat is JOUW top-excuus waardoor je niet het beste uit jezelf en je bedrijf haalt? Dit is het mijne [Artikel] Is het wel het goede moment om te investeren in een ondernemerscoach? [Epic Fail TV] Mijn grootste zelfoverschatting als startend ondernemer [Artikel] De 5 beste anti-tips voor slimme sensitieve ondernemers [Epic Fail TV] 3 redenen waarom je video’s niet perfect mogen zijn [Artikel] Welke van deze 5 verkoopblunders heb jij deze week gemaakt? [Epic Fail TV] 7 contacten nodig voor iemand klant wordt, ben ik dan niet te opdringerig [Artikel ] Erger jij je ook zo aan mensen die gebakken lucht verkopen? [Epic Fail TV] Netwerken voor dummies in 3 stappen [Epic Fail TV] Hoe je de prijs vraagt die je dienst écht waard is [Epic Fail TV] Over die keer dat ik mijn laptop uit het raam wou gooien [Artikel] Veel geld geïnvesteerd, veel geld verdiend, maar ik voelde me nog steeds even beroerd. Dit was de reden [Epic Fail TV] Wat ik haat aan ondernemen [Artikel] De 5 grootste misverstanden over het kiezen van een doelgroep voor je bedrijf [Artikel] Ik stop ermee, er zijn al genoeg ondernemerscoaches! [Epic Fail TV] Praat ik echt zo overdreven? [Artikel] Een klant zei me “Ik erger me dood aan jouw filmpjes!” maar wat ze toen besloot [Epic Fail TV] Zo blij was ik met mijn eerste klant (not!) [Artikel] Ik raad je af te investeren in een ondernemerscoach en dit is waarom [Epic Fail TV] Ik vluchtte weg op de Unizo-beurs [Artikel] Wat een bange kat me leerde over ondernemen [Artikel] Dààrom kunnen er nooit teveel coaches zijn (dit geldt ook voor jóuw vakgebied!) [Artikel] Dit is de reden waarom ik zeg: “Als ik kan ondernemen, kan jij dat ook!” [Artikel] Ik vraag je: “Maak dàt verschil dat jij alleen kan maken. Nu méér dan ooit.” [Artikel] “Je mails zijn te commercieel!” [Artikel] De 5 manieren waarop gedachtenlezen de groei van je bedrijf belemmert [Artikel] Eerst was ik een coach, maar wat er toen gebeurde...

ann@althea-coaching.be
T +32 (0)474 65 79 43
Privacy

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ newsletter_message }}

x