1 juni 2017
Vorige week had ik het echt ge-had.
Ik dacht:
“Ik stop er mee.
Er zijn al genoeg ondernemerscoaches.
Wat heb ik in godsnaam nog toe te voegen?”
Herken je dat?
Dat je je soms (vaak? elke dag?) afvraagt wat jij toe te voegen hebt als coach, of grafisch ontwerper, of consultant of vul-je-eigen-vakgebied-in?
Dat je het zo beu bent om jezelf continu te moeten meten met anderen?
Ik had dat dus vorige week.
Dat kwam zo: ik ben in-between-laptops.
Misschien ken je dat ook wel (of ben ik de enige die daar zo mee sukkelt? ;-) ), die fase dat je computer in frut vaneen begint te vallen, je al een nieuwe hebt gekocht maar er niet toe komt om alle data en programma’s over te zetten en dus blijft aanmodderen op de in-frut-vaneenvallende laptop?
Vorige week begon mijn browser spontaan te herinstalleren en na afloop was mijn reclameblokker verdwenen in een zwart internetgat.
En opeens...... stond mijn facebook tijdlijn VOL advertenties.
Van coaches vooral.
Van ONDERNEMERS-coaches meer bepaald.
Die allemaal de meest aanlokkelijke aanbiedingen hadden. De meest aantrekkelijke webinars gaven. Hier voor de meest wervende teksten hadden geschreven.
En dat triggerde iets bij mij.
Iets in mij dat zei: “Wat heb jij hier eigenlijk toe te voegen?
Is het wel de moeite dat jij dit werk doet?
Kunnen je klanten niet beter bij één van deze andere coaches terecht?”
Misschien heb jij ook wel van die triggers.
Dat iemand iets zegt, dat je iets leest, dat iemand op een bepaalde manier naar je kijkt en opeens, als uit het niets, voel je je ontmoedigd.
Denk je dat het allemaal geen zin heeft, je bedrijf, en alle moeite die je ervoor doet.
Deze 3 strategieën helpen je om uit de vergelijkingsmodus te komen en weer helder te zien waar je waarde ligt.
Strategie 1: Focus je op je klanten.
Vraag je in elk gesprek met een (potentiële) klant af: “Waar worstelt deze persoon op dit moment het meeste mee?” en “Hoe kan ik hem of haar hierbij helpen?”
Daardoor verplaats je je aandacht actief naar de problemen van je klant en de concrete bijdrage die jij levert voor deze klant.
Strategie 2: Leer in plaats van te vergelijken.
Bekijk de mensen in je vakgebied niet als concurrenten maar als mensen van wie je kan leren.
Zo heb ik vorige week een aantal van die webinars gevolgd die ik op mijn tijdslijn had zien voorbijkomen.
Webinars waar ik me een beetje bedreigd door voelde of waar ik in het begin heel sceptisch over was (vanuit mijn eigen gevoel om niet goed genoeg te zijn).
Maar waarvan ik veel geleerd heb, over ondernemen én over mezelf.
Strategie 3: Vraag feedback.
Het is en blijft erg moeilijk om bij jezelf te zien waar je goed in bent en waarin je je onderscheidt van anderen. Een externe spiegel helpt daarbij.
En het is belangrijk dat die externe spiegel een heldere spiegel is: is de feedback die je krijgt nauwkeurig genoeg, en zijn persoonlijk vervormingen er uit gefilterd?
Ben jij het beu jezelf continu te vergelijken met concurrenten?
Wil je duidelijk weten waarvoor je staat in je bedrijf, voor wie je werkt en aan jouw ideale klanten een aantrekkelijk aanbod kunnen doen waarmee je hun probleem helpt oplossen?
Stuur me een mailtje (via ann@althea-coaching.be) en we kijken samen hoe ik jou hierbij kan helpen!
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
x