[Artikel] Ik stop ermee, er zijn al genoeg ondernemerscoaches!

[Artikel] Ik stop ermee, er zijn al genoeg ondernemerscoaches!

1 juni 2017

Vorige week had ik het echt ge-had.

Ik dacht:
“Ik stop er mee.
Er zijn al genoeg ondernemerscoaches.
Wat heb ik in godsnaam nog toe te voegen?”

Herken je dat?
Dat je je soms (vaak? elke dag?) afvraagt wat jij toe te voegen hebt als coach, of grafisch ontwerper, of consultant of vul-je-eigen-vakgebied-in?
Dat je het zo beu bent om jezelf continu te moeten meten met anderen?

Ik had dat dus vorige week.
Dat kwam zo: ik ben in-between-laptops.

Misschien ken je dat ook wel (of ben ik de enige die daar zo mee sukkelt? ;-) ), die fase dat je computer in frut vaneen begint te vallen, je al een nieuwe hebt gekocht maar er niet toe komt om alle data en programma’s over te zetten en dus blijft aanmodderen op de in-frut-vaneenvallende laptop?

Vorige week begon mijn browser spontaan te herinstalleren en na afloop was mijn reclameblokker verdwenen in een zwart internetgat.

En opeens...... stond mijn facebook tijdlijn VOL advertenties.
Van coaches vooral.
Van ONDERNEMERS-coaches meer bepaald.
Die allemaal de meest aanlokkelijke aanbiedingen hadden. De meest aantrekkelijke webinars gaven. Hier voor de meest wervende teksten hadden geschreven.

En dat triggerde iets bij mij.
Iets in mij dat zei: “Wat heb jij hier eigenlijk toe te voegen?
Is het wel de moeite dat jij dit werk doet?
Kunnen je klanten niet beter bij één van deze andere coaches terecht?”

Misschien heb jij ook wel van die triggers.
Dat iemand iets zegt, dat je iets leest, dat iemand op een bepaalde manier naar je kijkt en opeens, als uit het niets, voel je je ontmoedigd.
Denk je dat het allemaal geen zin heeft, je bedrijf, en alle moeite die je ervoor doet.

Deze 3 strategieën helpen je om uit de vergelijkingsmodus te komen en weer helder te zien waar je waarde ligt.

Strategie 1: Focus je op je klanten. 

Vraag je in elk gesprek met een (potentiële) klant af: “Waar worstelt deze persoon op dit moment het meeste mee?” en “Hoe kan ik hem of haar hierbij helpen?”
Daardoor verplaats je je aandacht actief naar de problemen van je klant en de concrete bijdrage die jij levert voor deze klant.

Strategie 2: Leer in plaats van te vergelijken.

Bekijk de mensen in je vakgebied niet als concurrenten maar als mensen van wie je kan leren.
Zo heb ik vorige week een aantal van die webinars gevolgd die ik op mijn tijdslijn had zien voorbijkomen.
Webinars waar ik me een beetje bedreigd door voelde of waar ik in het begin heel sceptisch over was (vanuit mijn eigen gevoel om niet goed genoeg te zijn).
Maar waarvan ik veel geleerd heb, over ondernemen én over mezelf.

Strategie 3: Vraag feedback. 

Het is en blijft erg moeilijk om bij jezelf te zien waar je goed in bent en waarin je je onderscheidt van anderen. Een externe spiegel helpt daarbij.
En het is belangrijk dat die externe spiegel een heldere spiegel is: is de feedback die je krijgt nauwkeurig genoeg, en zijn persoonlijk vervormingen er uit gefilterd?

Ben jij het beu jezelf continu te vergelijken met concurrenten?
Wil je duidelijk weten waarvoor je staat in je bedrijf, voor wie je werkt en aan jouw ideale klanten een aantrekkelijk aanbod kunnen doen waarmee je hun probleem helpt oplossen?

Stuur me een mailtje (via ann@althea-coaching.be) en we kijken samen hoe ik jou hierbij kan helpen!

Andere items

[Artikel] Je gevoel van eigenwaarde bepaalt je omzet [S.O.S. Ann] Met deze 3 acties moet je starten [Artikel] Als ik supergoed ben in mijn vak, komen de klanten vanzelf [S.O.S. Ann] Waarom je teveel koffietjes drinkt [Artikel] Hoe je zélf de groei van je bedrijf het meest in de weg zit [S.O.S. Ann] Hoe zorg ik voor een continue stroom klanten? [Artikel] Hoe vind je een goede ondernemerscoach in het bos van ondernemerscoaches? [S.O.S. Ann] Hoe houd ik mijn marketingacties vol? [Artikel] Wacht jij tot je tandpijn hebt? (en hoe zit dat bij je klanten?) [S.O.S. Ann] Wat is mijn USP of unieke toegevoegde waarde? [Artikel] “Als ik niet snel een tastbaar resultaat zie, dan geef ik op.” Hoe zit dat bij jou? [S.O.S. Ann] “Ann, gaat er bij jou ook nog wel eens iets fout?” [Artikel] 5 strategieën om deze week je nieuwsbrief wél de deur uit te krijgen [S.O.S. Ann] Help, mijn workshop geraakt niet vol! [Artikel] Wat mensen écht bedoelen als ze zeggen ‘je aanbod is te duur’ [S.O.S. Ann] Help, waarover kan ik bloggen? [Artikel] In welke van deze 3 marketing-sprookjes geloof jij nog? [S.O.S. Ann] Help, iedereen zegt neen tegen mijn aanbod! [Artikel] Ben jij een excuus-truus? [Epic Fail TV] Mijn 3 grootste pitch blunders [Artikel] Waarom het me totaal niet interesseert welke prijs je concurrenten vragen [Epic Fail TV] Werkt een nieuwsbrief nog? [Artikel] Durf jij deze ondernemers-demonen te trotseren? [Epic Fail TV] Help, ik vind geen goede naam voor mijn workshop! [Artikel] Het leed dat concurrentie heet [Epic Fail TV] Over zin én onzin van omzetdoelen [Artikel] Hoe weet ik of ik niet tevéél kennis gratis weggeef? [Epic Fail TV] De 5 redenen waarom ik nooit een goede ondernemer zou worden [Artikel] Waarom het je eigen schuld is als je bij je ondernemerscoach niets leert [Epic Fail TV] Waarin ik een pijl breek en mijn leven voorgoed verandert [Artikel] Wat is JOUW top-excuus waardoor je niet het beste uit jezelf en je bedrijf haalt? Dit is het mijne [Artikel] Is het wel het goede moment om te investeren in een ondernemerscoach? [Epic Fail TV] Mijn grootste zelfoverschatting als startend ondernemer [Artikel] De 5 beste anti-tips voor slimme sensitieve ondernemers [Epic Fail TV] 3 redenen waarom je video’s niet perfect mogen zijn [Artikel] Welke van deze 5 verkoopblunders heb jij deze week gemaakt? [Epic Fail TV] 7 contacten nodig voor iemand klant wordt, ben ik dan niet te opdringerig [Artikel ] Erger jij je ook zo aan mensen die gebakken lucht verkopen? [Epic Fail TV] Netwerken voor dummies in 3 stappen [Epic Fail TV] Hoe je de prijs vraagt die je dienst écht waard is [Epic Fail TV] Over die keer dat ik mijn laptop uit het raam wou gooien [Artikel] Veel geld geïnvesteerd, veel geld verdiend, maar ik voelde me nog steeds even beroerd. Dit was de reden [Epic Fail TV] Wat ik haat aan ondernemen [Artikel] De 5 grootste misverstanden over het kiezen van een doelgroep voor je bedrijf [Epic Fail TV] Praat ik echt zo overdreven? [Artikel] Een klant zei me “Ik erger me dood aan jouw filmpjes!” maar wat ze toen besloot [Epic Fail TV] Zo blij was ik met mijn eerste klant (not!) [Artikel] Ik raad je af te investeren in een ondernemerscoach en dit is waarom [Epic Fail TV] Ik vluchtte weg op de Unizo-beurs [Artikel] Wat een bange kat me leerde over ondernemen [Artikel] Dààrom kunnen er nooit teveel coaches zijn (dit geldt ook voor jóuw vakgebied!) [Artikel] Dit is de reden waarom ik zeg: “Als ik kan ondernemen, kan jij dat ook!” [Artikel] Ik vraag je: “Maak dàt verschil dat jij alleen kan maken. Nu méér dan ooit.” [Artikel] “Je mails zijn te commercieel!” [Artikel] De 5 manieren waarop gedachtenlezen de groei van je bedrijf belemmert [Artikel] Eerst was ik een coach, maar wat er toen gebeurde...

ann@althea-coaching.be
T +32 (0)474 65 79 43
Privacy
Disclaimer

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ newsletter_message }}

x