Welke van deze marketingfouten maakte jij al deze week?

11 juni 2020

Building trust is a process.
Trust results from consistent and
predictable interaction over time.
~ Barbara M. White ~

Welke connotaties heeft het woord marketing voor jou? (eerst opschrijven, dan verder lezen :-P)

Veel kans dat er onder andere ‘opdringerig’, ‘fake’ en ‘manipulatief’ op je lijstje staan.

Marketing is naast verkopen één van die dingen waar coaches, trainers en therapeuten en consultants de grootst degout van hebben. 

Marketing is nodig is om je bedrijf te doen groeien. Als niemand weet wat je doet, kunnen ze je ook niet vinden.
Maar omdat we vaak een volledig verkeerd beeld hebben van wat marketing is, doen we het niet, halfslachtig of met tegenzin. En dan werkt het natuurlijk ook niet.

Daarom vandaag de 3 meest gemaakte marketing-fouten!

Fout 1: We denken dat marketing en verkopen hetzelfde is.

Dit hoor ik zo vaak.
We noemen marketing en verkopen in één adem en denken ook dat dit eigenlijk hetzelfde is.

Maar marketing heeft niks te maken met ‘kom naar mijn workshop’.
Marketing heeft niks te maken met ‘hier, ik heb een computer in de aanbieding. Daar afrekenen aan de kassa graag’.

Marketing is het opbouwen van een vertrouwensband met mensen die worstelen met het probleem waar jij bij helpt.

Een aantal van die mensen zullen later klant worden en heel aantal niet.
En dat is helemaal ok. Want marketing is niet verkopen.
Het gaat niet over klanten binnenhengelen.

Marketing is het opbouwen van een vertrouwensband.
Door te laten zien wie jij bent.
Door te laten zien wat je doet.
Door te laten zien wat je expertise is.
Door te laten zien wat je klanten over je zeggen.
Door te laten zien dat je wéét wat je volgers doormaken. Dat je weet wat hun angsten zijn, hun twijfels, hun redenen om het probleem dat misschien al lang bestaat tot nu toe niet grondig aan te pakken.

En neen, het opbouwen van een vertrouwensband dat gaat niet zo snel.
Dat doe je niet in 5 minuten. Of één Facebookpost. Of één nieuwsbrief.

Ga maar na bij jezelf.
Het is niet dat je iemand leert kennen en dat je daar gelijk megabevriend mee bent, al na 5 minuten.
Het is niet dat je verhuist, naar een nieuwe huisarts gaat en dat je die na 5 minuten al volledig vertrouwt.

Het is niet dat ik tegen iemand zeg ‘Hallo, ik ben Ann en ik ben ondernemerscoach’ en dat mensen antwoorden ‘oh Ann, ik heb mijn hele leven op je gewacht, op welke rekening zal ik mijn betaling storten?
I wish. :-D

Zowel privé als zakelijk moet vertrouwen groeien.
Als je al probeert te verkopen terwijl er nog niet genoeg vertrouwen is, dan voelen mensen dat je te snel gaat.
En dat is juist één van de dingen die hen doet afknappen.

Fout 2: We praten of schrijven jargon en wollige coachtaal.

Ik help je om je in je kracht te staan.
Om de beste versie van jezelf te zijn.
Ik empower je.
Ik begeleid je bij een transformatie.

Dat is wollige coachtaal die het proces beschrijft.

Vaak hebben we zelf niet eens door dat we jargon gebruiken.

Ik herinner het me nog heel goed: ik had heel veel last van uitstelgedrag tijdens mijn studie en aan het eind van de studie moest je een thesis maken. Dat vond ik nog het allerergste van allemaal.
Uiteindelijk ging ik naar de dienst studieadvies. (dat was al een grote drempel voor mij)

Daar had ik een gesprek met een psycholoog.
Hij vroeg op een bepaald moment ‘hoe functioneer je naast je studie?
Ik wist oprecht níét waar hij het over had.

Misschien snapte mijn hoofd het wel, maar ik kon niet echt vatten wat hij bedoelde.
En het wankele vertrouwen van het eerste gesprek was in 1 klap weg.

Natuurlijk weet ik nu wat coaches en therapeuten bedoelen met die vraag.
En nu zou ik dat woord zelf ook per ongeluk kunnen gebruiken. ;-)
Maar het is geen woord dat je klant zelf gaat gebruiken als hij of zij over zijn probleem praat.
Het is geen woord waardoor je verbinding maakt en dus vertrouwen opbouwt.

En dus vraag of zeg je niet ‘functioneer je niet goed?’ maar ‘hoe is het verder met jou?’
Het klinkt zo logisch en we maken allemaal deze fouten.
De teksten van mijn klanten die ik nalees staan vol van de wollige coachtaal. Want we zien het zelf niet.

Fout 3: We verwachten te veel te snel.

Marketing is als trainen voor een marathon.
Het is niet omdat je vandaag begint te trainen dat je morgen die 42,5 kilometer loopt.

Ook niet als die eerste training een supertraining was, waarbij je Evi volledig gehoorzaamd hebt en voldaan terug thuiskomt.
Je mag terecht keifier zijn op jezelf want misschien was die allereerste training de grootste drempel om te nemen.
Maar het betekent niet dat je klaar bent voor je eerste wedstrijd.

Zo is het ook met marketing. Juist omdat het gaat over opbouwen van vertrouwen. Je wilt faciliteren maar niet forceren.

En dus heb je geduld nodig.
Niet het soort geduld dat je in de zetel gaat liggen wachten tot de eerste klant aanbelt.
Maar het soort geduld dat je in de moestuin werkt en blijft werken tot de courgetten klaar zijn om te oogsten.

Wat maakt dit artikel wakker in jou? Bij welke fout voel jij ‘ja, dit gaat over mij?’ Ik lees graag je reactie!

Ann

P.S. Nog teveel last van je gremlins om aan die nieuwsbrief of die Facebookpost te beginnen?
Doe dan zeker mee aan mijn gratis webinar Tem je ondernemersgremlins! op 22 juni.

Dus:

  • Heb je in je onderneming last van uitstelgedrag, zelftwijfel, faalangst of perfectionisme? (alle 4 mag ook ;-))
  • Wil je je meer bewust worden van al die saboterende gedachten en stemmen in je hoofd?
  • En vooral: wil je leren hoe je die gedachten en stemmen minder kracht geeft?

Meld je dan alvast aan voor het webinar via deze link.

Ik geef het webinar twee keer live (om 10u en om 19u30) maar meld je ook aan als je er niet live bij kan zijn: alle aanmelders krijgen na afloop de opname toegestuurd!

Meer blogs & vlogs

Heb jij al JA gezegd? [Het alfabet van Ann] De A van AUW! Falen is geen optie én het is een must Zoals Clouseau al zei: het zit vanbinnen Allé, weer zo’n coach die alleen maar gebakken lucht verkoopt Ik wist dat ik het niet mocht lezen maar ik kon er niet aan weerstaan To plan or not to plan, that's the question NU gaan de klanten echt komen! Is je ego het echte probleem in je bedrijf? Het maakt niet uit hoe je jezelf noemt Het obstakel is de weg Dit vraagt je potentiële klant zich af Wat zich nu toont in je ondernemerschap, was er altijd al Leven en ondernemen in tijden van corona Waarom het beter is voor je bedrijf als je kostwinnaar bent Marketing uitbesteden, ja of neen? Jij bent de gans, zorg voor jezelf! Radicaal eerlijke marketing, was da? De 5 grootste misverstanden over verkopen I know what I want and I want it NOW Wat je omzet zegt over jou Senseo of Nespresso? Action cures fear 2 redenen waarom ondernemen een kwestie van geluk is en 25 voor het tegendeel Je MAG niet perfect zijn Waar maak jij het jezelf te gemakkelijk in je bedrijf? Je omzet weerspiegelt hoeveel stress je aankan Waarom ik geen korting geef Leeswaarschuwing: dit artikel bevat zweverige passages! Waarom moeiteloos verkopen niet bestaat Waarom je onterecht besluit dat de markt verzadigd is Waarom het géén goed idee is om een extra coachopleiding te gaan volgen 12 jaar ondernemen, dit heb ik ervan geleerd! Ja, ik heb zelf ook nog altijd een coach! Ben jij ook een Galilei? Succes bij het ondernemen: is het een kwestie van geluk? Ik beken: ik ben verliefd op mijn klant Het maakt niet uit wat ze over jou denken [Kom uit je kot] Muurklimmen en ondernemen, een gouden combi? Joepie, ik heb een concurrent! Dit is het enige verschil tussen jouw marketing en mijn marketing [Kom uit je kot] Dat is te opdringerig! Hoe overleef je als introverte ondernemer in de ondernemersjungle? Ben jij bang voor de Grote Boze Neen? Geen probleem? Geen bedrijf! Wat afvallen me leerde over ondernemen (en omgekeerd) Dit zijn je 3 grootste tijd- en energievreters [Kom uit je kot] Verkopen, de ultieme vorm van uit je kot komen? Moet je als ondernemer per se hard werken? [Kom uit je kot] Zit er genoeg vis in je vijver? Here's to strong women Wat als opeens niks meer goed gaat in je bedrijf? Welk soort shampoo ben jij? [Kom uit je kot] Ben jij bang van het zwarte gaatje? Daarom werkt jouw nieuwsbrief niet [Kom uit je kot] Netflixen mag, maar doe eerst dit Wat antwoord ik als mijn klant zegt “Neen, het is te duur”? [Kom uit je kot] Weg met je Gremlins! De 5 meest gemaakte facebookmarketing fouten [Kom uit je kot] Mijn zoektocht naar de perfecte titel Neen, goede voornemens werken niet, maar probeer dit eens [S.O.S. Ann] Hoe krijg ik klanten door lezingen of presentaties? Door deze 3 beslissingen verdubbelde ik dit jaar mijn omzet [S.O.S. Ann] Hoe hou ik vol als ik nog geen resultaat zie? 10 dingen waar je als ondernemer neen móét tegen zeggen als je succesvol wil worden [S.O.S. Ann] Wat met al mijn nieuwe ideeën? Hoop is geen strategie Wees eens eerlijk, kan iederéén leren ondernemen? 3 redenen waarom je onterecht ontmoedigd geraakt in je bedrijf De 5 grootste misverstanden over het bepalen van je prijzen Lieve psychologen en therapeuten, deze is speciaal voor jullie! [Artikel] Mijn 5 grootste ondernemersangsten en hoe jij jouw angsten overwint [S.O.S. Ann] Hoe je klanten krijgt met je facebookposts [Artikel] Oproep aan alle personal trainers: I NEED YOU! [Artikel] Je gevoel van eigenwaarde bepaalt je omzet [S.O.S. Ann] Met deze 3 acties moet je starten [Artikel] Als ik supergoed ben in mijn vak, komen de klanten vanzelf [S.O.S. Ann] Waarom je teveel koffietjes drinkt [Artikel] Hoe je zélf de groei van je bedrijf het meest in de weg zit [S.O.S. Ann] Hoe zorg ik voor een continue stroom klanten? [Artikel] Hoe vind je een goede ondernemerscoach in het bos van ondernemerscoaches? [S.O.S. Ann] Hoe houd ik mijn marketingacties vol? [Artikel] Wacht jij tot je tandpijn hebt? (en hoe zit dat bij je klanten?) [S.O.S. Ann] Wat is mijn USP of unieke toegevoegde waarde? [Artikel] “Als ik niet snel een tastbaar resultaat zie, dan geef ik op.” Hoe zit dat bij jou? [S.O.S. Ann] “Ann, gaat er bij jou ook nog wel eens iets fout?” [Artikel] 5 strategieën om deze week je nieuwsbrief wél de deur uit te krijgen [S.O.S. Ann] Help, mijn workshop geraakt niet vol! [Artikel] Wat mensen écht bedoelen als ze zeggen ‘je aanbod is te duur’ [S.O.S. Ann] Help, waarover kan ik bloggen? [Artikel] In welke van deze 3 marketing-sprookjes geloof jij nog? [S.O.S. Ann] Help, iedereen zegt neen tegen mijn aanbod! [Artikel] Ben jij een excuus-truus? [Epic Fail TV] Mijn 3 grootste pitch blunders [Artikel] Waarom het me totaal niet interesseert welke prijs je concurrenten vragen [Epic Fail TV] Werkt een nieuwsbrief nog? [Artikel] Durf jij deze ondernemers-demonen te trotseren? [Epic Fail TV] Help, ik vind geen goede naam voor mijn workshop! [Artikel] Het leed dat concurrentie heet [Epic Fail TV] Over zin én onzin van omzetdoelen [Artikel] Hoe weet ik of ik niet tevéél kennis gratis weggeef? [Epic Fail TV] De 5 redenen waarom ik nooit een goede ondernemer zou worden [Artikel] Waarom het je eigen schuld is als je bij je ondernemerscoach niets leert [Epic Fail TV] Waarin ik een pijl breek en mijn leven voorgoed verandert [Artikel] Wat is JOUW top-excuus waardoor je niet het beste uit jezelf en je bedrijf haalt? Dit is het mijne [Artikel] Is het wel het goede moment om te investeren in een ondernemerscoach? [Epic Fail TV] Mijn grootste zelfoverschatting als startend ondernemer [Artikel] De 5 beste anti-tips voor slimme sensitieve ondernemers [Epic Fail TV] 3 redenen waarom je video’s niet perfect mogen zijn [Artikel] Welke van deze 5 verkoopblunders heb jij deze week gemaakt? [Epic Fail TV] 7 contacten nodig voor iemand klant wordt, ben ik dan niet te opdringerig [Artikel ] Erger jij je ook zo aan mensen die gebakken lucht verkopen? [Epic Fail TV] Netwerken voor dummies in 3 stappen [Epic Fail TV] Hoe je de prijs vraagt die je dienst écht waard is [Epic Fail TV] Over die keer dat ik mijn laptop uit het raam wou gooien [Artikel] Veel geld geïnvesteerd, veel geld verdiend, maar ik voelde me nog steeds even beroerd. Dit was de reden [Epic Fail TV] Wat ik haat aan ondernemen [Artikel] De 5 grootste misverstanden over het kiezen van een doelgroep voor je bedrijf [Artikel] Ik stop ermee, er zijn al genoeg ondernemerscoaches! [Epic Fail TV] Praat ik echt zo overdreven? [Artikel] Een klant zei me “Ik erger me dood aan jouw filmpjes!” maar wat ze toen besloot [Epic Fail TV] Zo blij was ik met mijn eerste klant (not!) [Artikel] Ik raad je af te investeren in een ondernemerscoach en dit is waarom [Epic Fail TV] Ik vluchtte weg op de Unizo-beurs [Artikel] Wat een bange kat me leerde over ondernemen [Artikel] Dààrom kunnen er nooit teveel coaches zijn (dit geldt ook voor jóuw vakgebied!) [Artikel] Dit is de reden waarom ik zeg: “Als ik kan ondernemen, kan jij dat ook!” [Artikel] Ik vraag je: “Maak dàt verschil dat jij alleen kan maken. Nu méér dan ooit.” [Artikel] “Je mails zijn te commercieel!” [Artikel] De 5 manieren waarop gedachtenlezen de groei van je bedrijf belemmert [Artikel] Eerst was ik een coach, maar wat er toen gebeurde...

ann@althea-coaching.be


Privacy

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ newsletter_message }}

x

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x