[Artikel] De 5 grootste misverstanden over het kiezen van een doelgroep voor je bedrijf

[Artikel] De 5 grootste misverstanden over het kiezen van een doelgroep voor je bedrijf

15 juni 2017

Eén van de allereerste dingen waarmee we aan de slag gaan als ik klanten help bij het uitbouwen van hun bedrijf, is het kiezen van een doelgroep én een urgent belangrijk probleem waar deze doelgroep mee worstelt.

“Maar Ann, maar ik wil niet kiezen!”
“Ik wil me niet beperken tot 1 ding!”
“Ik wil alles blijven doen wat ik nu doe!”

Het ‘moeten’ kiezen van een specifieke doelgroep en probleem wordt niet altijd op applaus onthaald.

Toch is de focus op een welbepaalde doelgroep en probleem (het kiezen van een niche dus) één van de succesfactoren voor een goedlopend bedrijf.
Daarom deel ik vandaag graag met jou de 5 grootste misverstanden over het kiezen van een niche.

Misverstand 1: Als ik een niche kies, mag ik niet meer doen wat ik het allerliefste doe.

Fout!

Het kiezen van een niche gaat niét om het kiezen van de doelgroep die het meeste geld te besteden heeft of het probleem dat het meest hip & trendy is op dit moment.

Het begrip niche komt uit de ecologie (en zo komt mijn studie land- en bosbeheer toch nog een keer van pas ;-) ) en betekent: de plek waar een bepaald organisme het best floreert.

Bij het ondernemen gaat het dus over het ontdekken van dié plek in de markt waar jij als ondernemer het best floreert.
Met andere woorden: het gaat over je richten op die mensen (teams, organisaties) waar jij het állerliefste mee werkt.
 Waar jij het meest energie van krijgt.
 Waar jij superblij van wordt en (hou je vast) waar jij daardoor ook het meeste toegevoegde waarde levert.
 Win-win.

Misverstand 2: Als ik een niche kies, moet ik neen zeggen tegen klanten die niet tot mijn doelgroep behoren.

Fout! 

Je mag nog steeds iedereen bij alles helpen als je een niche gekozen hebt, maar je gaat je in je marketing niét tot iedereen richten.

Als je je richt tot slimme sensitieve ondernemers (zoals ik), en er komt een potentiële klant die werknemer is en die zegt “Ann, die dag over faalangst, die zou ik eigenlijk graag ook eens doen”, dan mag ik absoluut ja zeggen!
Als ik daar zin in heb tenminste.

Misverstand 3: Kiezen voor een niche, dat wordt voor mij direct te saai, ik heb afwisseling nodig.

Fout! 

Je mag nog steeds alle tools, technieken, vaardigheden die je geleerd hebt inzetten om jouw doelgroep te helpen.
Je mag nog steeds nieuwe opleidingen gaan volgen en alles wat je daar geleerd hebt aanbieden.
Je mag nog steeds elke workshop die je geeft een andere inhoud geven.
Alleen ga je al die expertise nu inzetten om 1 bepaalde doelgroep met 1 bepaald probleem te helpen.

Misverstand 4: Ik ga minder klanten hebben als ik me enkel maar op 1 doelgroep en 1 probleem mag richten.

Fout!

Je wordt met je unieke aanpak voor dit probleem dé expert op jouw vakgebied en wordt daardoor juist veel aantrekkelijker voor je klanten.

Bijkomend voordeel: je trekt dié klanten aan die echt WORSTELEN met hun probleem en dus een specialist nodig hebben.
Daardoor kan je dus je voorliefde voor ingewikkelde problemen en uitdagingen nog veel méér uitleven. (vergelijk een huisarts met een specialist: die laatste krijgt niet de standaardgevallen maar enkele de moeilijkere problemen in zijn/haar praktijk)

Misverstand 5: Het wordt veel moeilijker om mijn potentiële klanten te bereiken want ze zijn met veel minder.

Fout! 

Als je je lievelingsklant met zijn/haar lievelingsprobleem kiest, dan ga je merken dat die lievelingsklant op een of andere manier héél erg op jou lijkt.
Daardoor wordt het supermakkelijk om in gesprekken, lezingen, artikels enz. een verbinding te maken met die klant.
Je hoeft enkel te schrijven en te praten vanuit jezelf.

Bonus-misverstand: Sorry Ann, ik snap je argumenten, maar ik heb nood aan afwisseling, ik wil me niet vastleggen voor de rest van mijn leven (en trouwens de maatschappij is zo hard in verandering, de problemen van vandaag bestaan morgen misschien niet eens meer).

Fout! 

Natuurlijk mag je bedrijf mee-evolueren en meegroeien met de tijd én met jezelf.
Tien jaar geleden kende ik zelf nog niets van ondernemen en ik zou je voor gek verklaard hebben als je me gezegd had dat ik ooit ondernemers zou helpen. En nu is dat wat het allerbeste bij me past.

Andere items

De 5 grootste misverstanden over het bepalen van je prijzen Lieve psycholoog en therapeuten, deze is speciaal voor jullie! [Artikel] Mijn 5 grootste ondernemersangsten en hoe jij jouw angsten overwint [S.O.S. Ann] Hoe je klanten krijgt met je facebookposts [Artikel] Oproep aan alle personal trainers: I NEED YOU! [Artikel] Je gevoel van eigenwaarde bepaalt je omzet [S.O.S. Ann] Met deze 3 acties moet je starten [Artikel] Als ik supergoed ben in mijn vak, komen de klanten vanzelf [S.O.S. Ann] Waarom je teveel koffietjes drinkt [Artikel] Hoe je zélf de groei van je bedrijf het meest in de weg zit [S.O.S. Ann] Hoe zorg ik voor een continue stroom klanten? [Artikel] Hoe vind je een goede ondernemerscoach in het bos van ondernemerscoaches? [S.O.S. Ann] Hoe houd ik mijn marketingacties vol? [Artikel] Wacht jij tot je tandpijn hebt? (en hoe zit dat bij je klanten?) [S.O.S. Ann] Wat is mijn USP of unieke toegevoegde waarde? [Artikel] “Als ik niet snel een tastbaar resultaat zie, dan geef ik op.” Hoe zit dat bij jou? [S.O.S. Ann] “Ann, gaat er bij jou ook nog wel eens iets fout?” [Artikel] 5 strategieën om deze week je nieuwsbrief wél de deur uit te krijgen [S.O.S. Ann] Help, mijn workshop geraakt niet vol! [Artikel] Wat mensen écht bedoelen als ze zeggen ‘je aanbod is te duur’ [S.O.S. Ann] Help, waarover kan ik bloggen? [Artikel] In welke van deze 3 marketing-sprookjes geloof jij nog? [S.O.S. Ann] Help, iedereen zegt neen tegen mijn aanbod! [Artikel] Ben jij een excuus-truus? [Epic Fail TV] Mijn 3 grootste pitch blunders [Artikel] Waarom het me totaal niet interesseert welke prijs je concurrenten vragen [Epic Fail TV] Werkt een nieuwsbrief nog? [Artikel] Durf jij deze ondernemers-demonen te trotseren? [Epic Fail TV] Help, ik vind geen goede naam voor mijn workshop! [Artikel] Het leed dat concurrentie heet [Epic Fail TV] Over zin én onzin van omzetdoelen [Artikel] Hoe weet ik of ik niet tevéél kennis gratis weggeef? [Epic Fail TV] De 5 redenen waarom ik nooit een goede ondernemer zou worden [Artikel] Waarom het je eigen schuld is als je bij je ondernemerscoach niets leert [Epic Fail TV] Waarin ik een pijl breek en mijn leven voorgoed verandert [Artikel] Wat is JOUW top-excuus waardoor je niet het beste uit jezelf en je bedrijf haalt? Dit is het mijne [Artikel] Is het wel het goede moment om te investeren in een ondernemerscoach? [Epic Fail TV] Mijn grootste zelfoverschatting als startend ondernemer [Artikel] De 5 beste anti-tips voor slimme sensitieve ondernemers [Epic Fail TV] 3 redenen waarom je video’s niet perfect mogen zijn [Artikel] Welke van deze 5 verkoopblunders heb jij deze week gemaakt? [Epic Fail TV] 7 contacten nodig voor iemand klant wordt, ben ik dan niet te opdringerig [Artikel ] Erger jij je ook zo aan mensen die gebakken lucht verkopen? [Epic Fail TV] Netwerken voor dummies in 3 stappen [Epic Fail TV] Hoe je de prijs vraagt die je dienst écht waard is [Epic Fail TV] Over die keer dat ik mijn laptop uit het raam wou gooien [Artikel] Veel geld geïnvesteerd, veel geld verdiend, maar ik voelde me nog steeds even beroerd. Dit was de reden [Epic Fail TV] Wat ik haat aan ondernemen [Artikel] Ik stop ermee, er zijn al genoeg ondernemerscoaches! [Epic Fail TV] Praat ik echt zo overdreven? [Artikel] Een klant zei me “Ik erger me dood aan jouw filmpjes!” maar wat ze toen besloot [Epic Fail TV] Zo blij was ik met mijn eerste klant (not!) [Artikel] Ik raad je af te investeren in een ondernemerscoach en dit is waarom [Epic Fail TV] Ik vluchtte weg op de Unizo-beurs [Artikel] Wat een bange kat me leerde over ondernemen [Artikel] Dààrom kunnen er nooit teveel coaches zijn (dit geldt ook voor jóuw vakgebied!) [Artikel] Dit is de reden waarom ik zeg: “Als ik kan ondernemen, kan jij dat ook!” [Artikel] Ik vraag je: “Maak dàt verschil dat jij alleen kan maken. Nu méér dan ooit.” [Artikel] “Je mails zijn te commercieel!” [Artikel] De 5 manieren waarop gedachtenlezen de groei van je bedrijf belemmert [Artikel] Eerst was ik een coach, maar wat er toen gebeurde...

ann@althea-coaching.be
T +32 (0)474 65 79 43
Privacy

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ newsletter_message }}

x