[Artikel] Dààrom kunnen er nooit teveel coaches zijn (dit geldt ook voor jóuw vakgebied!)

[Artikel] Dààrom kunnen er nooit teveel coaches zijn (dit geldt ook voor jóuw vakgebied!)

15 december 2016

Hoor (of denk) jij ook wel eens: “Wat kan ik in hemelsnaam nog toevoegen? Er zijn al zoveel coaches/trainers/fotografen/ontwerpers/vul-hier-je-eigen-vakgebied-in?” 

Dat dacht ik vroeger ook. En het belemmerde me ontzettend om mijn bedrijf te laten groeien.
Waarom zouden mensen tot bij mij komen?
Wat had ik te bieden dat er nog niet was?

Ik twijfelde de hele tijd aan mezelf en daardoor aan wat ik te bieden had, of mijn bedrijf wel levensvatbaar was, of het wel de moeite was er energie in te steken. 
Als een potentiële klant ‘neen’ zei, zat ik in een dip.
Als een klant ‘ja’ zei, vertrouwde ik er niet op dat er nog klanten zouden komen. 

En ik paste me de hele tijd aan. 
Aan élke potentiële klant die ik sprak. (‘Ja, natuurlijk kan ik je daarbij helpen’, hoorde ik mezelf dan zeggen terwijl ik voelde ‘Neen, dit is niet een klant die bij mij past’).
Aan hoe ànderen het deden. (‘Je moet hele korte teksten schrijven’, zeiden mensen tegen mij, en dan probeerde ik dat, eindigde altijd met lange verhalen, en voelde me dan slecht want ik dacht ‘Oei, ik mag geen lange teksten schrijven want dat werkt niet zeggen ze’).
Aan wat experten me vertelden. (‘Neen, het woord missie moet je zeker niét gebruiken, dat vinden mensen te vaag!’ terwijl ik keer op keer merkte dat mijn klanten (en ikzelf) juist echt van onze missie een bedrijf willen maken)

En dat aanpassen, dàt werkt dus niet. 
Het is alsof je probeert op een stoel te gaan zitten waar al iemand op zit.
En je weet hoe dat gaat met stoelen waar al iemand op zit. Katten hebben daar een handje van weg. Ze wurmen zich naast je, beginnen wat te draaien en te duwen, en het duurt niet lang of je merkt: ‘Deze stoel is echt te klein voor ons twee, iemand moet vertrekken’.
En meestal ben ik dat, die dan vertrekt, die het dan maar opgeeft. Want ik ben niet zo competitief ingesteld. Ik geef het snel op als er strijd is (of als ik nog maar dénk dat er strijd of competitie is). 

En misschien herken je dat wel? Dat je niet wil véchten voor je plek, ook niet als het je bedrijf betreft. Dat je niet wilt concurreren. 

Maar dat het wél bij je past om te ontdekken welk verschil jij alleen kan maken. 
Welke stoel enkel en alleen voor jou bedoeld is.
Welke stoel leeg blijft als jij er niet op gaat zitten. 

Om dan van daaruit te gaan (leren) ondernemen. 
Omdat je voélt en wéét hoe belangrijk is wat je doet, niet vanuit strijd of competitie.
Om vanuit die innerlijke drive je het leerproces aan te gaan en de bijbehorende hindernissen te overwinnen, niet vanuit de angst voor het tekort of het niet goed genoeg zijn.
Omdat je weet dat je nooit de ‘zoveelste’ coach of trainer of architect zal zijn, want jij hebt een unieke visie èn een uniek aanbod. 

Wil jij ook leren hoe je op deze manier van je missie een goed lopend bedrijf maakt?>
Wil jij ontdekken wat jouw unieke bijdrage is, wie jouw ideale klanten zijn (die nu al op je zitten te wachten, ook al weet jij dat nog niet!) en op welke manier jij hen kan helpen (zoals niemand anders dat kan)?

Stuur me een mailtje op ann@althea-coaching.be en ik nodig je uit voor een gratis doorbraaksessie. We kijken welke stappen nu nodig zijn om je bedrijf te doen groeien en hoe ik jou daarbij kan helpen. Ik spreek, je graag!

Andere items

[S.O.S. Ann] Hoe hou ik vol als ik nog geen resultaat zie? 10 dingen waar je als ondernemer neen móét tegen zeggen als je succesvol wil worden [S.O.S. Ann] Wat met al mijn nieuwe ideeën? Hoop is geen strategie Wees eens eerlijk, kan iederéén leren ondernemen? 3 redenen waarom je onterecht ontmoedigd geraakt in je bedrijf De 5 grootste misverstanden over het bepalen van je prijzen Lieve psycholoog en therapeuten, deze is speciaal voor jullie! [Artikel] Mijn 5 grootste ondernemersangsten en hoe jij jouw angsten overwint [S.O.S. Ann] Hoe je klanten krijgt met je facebookposts [Artikel] Oproep aan alle personal trainers: I NEED YOU! [Artikel] Je gevoel van eigenwaarde bepaalt je omzet [S.O.S. Ann] Met deze 3 acties moet je starten [Artikel] Als ik supergoed ben in mijn vak, komen de klanten vanzelf [S.O.S. Ann] Waarom je teveel koffietjes drinkt [Artikel] Hoe je zélf de groei van je bedrijf het meest in de weg zit [S.O.S. Ann] Hoe zorg ik voor een continue stroom klanten? [Artikel] Hoe vind je een goede ondernemerscoach in het bos van ondernemerscoaches? [S.O.S. Ann] Hoe houd ik mijn marketingacties vol? [Artikel] Wacht jij tot je tandpijn hebt? (en hoe zit dat bij je klanten?) [S.O.S. Ann] Wat is mijn USP of unieke toegevoegde waarde? [Artikel] “Als ik niet snel een tastbaar resultaat zie, dan geef ik op.” Hoe zit dat bij jou? [S.O.S. Ann] “Ann, gaat er bij jou ook nog wel eens iets fout?” [Artikel] 5 strategieën om deze week je nieuwsbrief wél de deur uit te krijgen [S.O.S. Ann] Help, mijn workshop geraakt niet vol! [Artikel] Wat mensen écht bedoelen als ze zeggen ‘je aanbod is te duur’ [S.O.S. Ann] Help, waarover kan ik bloggen? [Artikel] In welke van deze 3 marketing-sprookjes geloof jij nog? [S.O.S. Ann] Help, iedereen zegt neen tegen mijn aanbod! [Artikel] Ben jij een excuus-truus? [Epic Fail TV] Mijn 3 grootste pitch blunders [Artikel] Waarom het me totaal niet interesseert welke prijs je concurrenten vragen [Epic Fail TV] Werkt een nieuwsbrief nog? [Artikel] Durf jij deze ondernemers-demonen te trotseren? [Epic Fail TV] Help, ik vind geen goede naam voor mijn workshop! [Artikel] Het leed dat concurrentie heet [Epic Fail TV] Over zin én onzin van omzetdoelen [Artikel] Hoe weet ik of ik niet tevéél kennis gratis weggeef? [Epic Fail TV] De 5 redenen waarom ik nooit een goede ondernemer zou worden [Artikel] Waarom het je eigen schuld is als je bij je ondernemerscoach niets leert [Epic Fail TV] Waarin ik een pijl breek en mijn leven voorgoed verandert [Artikel] Wat is JOUW top-excuus waardoor je niet het beste uit jezelf en je bedrijf haalt? Dit is het mijne [Artikel] Is het wel het goede moment om te investeren in een ondernemerscoach? [Epic Fail TV] Mijn grootste zelfoverschatting als startend ondernemer [Artikel] De 5 beste anti-tips voor slimme sensitieve ondernemers [Epic Fail TV] 3 redenen waarom je video’s niet perfect mogen zijn [Artikel] Welke van deze 5 verkoopblunders heb jij deze week gemaakt? [Epic Fail TV] 7 contacten nodig voor iemand klant wordt, ben ik dan niet te opdringerig [Artikel ] Erger jij je ook zo aan mensen die gebakken lucht verkopen? [Epic Fail TV] Netwerken voor dummies in 3 stappen [Epic Fail TV] Hoe je de prijs vraagt die je dienst écht waard is [Epic Fail TV] Over die keer dat ik mijn laptop uit het raam wou gooien [Artikel] Veel geld geïnvesteerd, veel geld verdiend, maar ik voelde me nog steeds even beroerd. Dit was de reden [Epic Fail TV] Wat ik haat aan ondernemen [Artikel] De 5 grootste misverstanden over het kiezen van een doelgroep voor je bedrijf [Artikel] Ik stop ermee, er zijn al genoeg ondernemerscoaches! [Epic Fail TV] Praat ik echt zo overdreven? [Artikel] Een klant zei me “Ik erger me dood aan jouw filmpjes!” maar wat ze toen besloot [Epic Fail TV] Zo blij was ik met mijn eerste klant (not!) [Artikel] Ik raad je af te investeren in een ondernemerscoach en dit is waarom [Epic Fail TV] Ik vluchtte weg op de Unizo-beurs [Artikel] Wat een bange kat me leerde over ondernemen [Artikel] Dit is de reden waarom ik zeg: “Als ik kan ondernemen, kan jij dat ook!” [Artikel] Ik vraag je: “Maak dàt verschil dat jij alleen kan maken. Nu méér dan ooit.” [Artikel] “Je mails zijn te commercieel!” [Artikel] De 5 manieren waarop gedachtenlezen de groei van je bedrijf belemmert [Artikel] Eerst was ik een coach, maar wat er toen gebeurde...

ann@althea-coaching.be
T +32 (0)474 65 79 43

Privacy

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ newsletter_message }}

x