11 februari 2021
Flashback naar een livedag met klanten.
Op een bepaald moment ging het over filmpjes maken voor je bedrijf (hoe doe je dat, welke software, moeten filmpjes altijd professioneel gemaakt worden enzovoort enzoverder).
En toen zei één van de deelnemers opeens:
“Ik ergerde me echt dood aan jouw filmpjes!”
Maar het besluit dat ze daardoor genomen had, dát was pas verrassend (lees verder voor het vervolg!).
Meer dan 6 jaar geleden nam ik mijn eerste filmpjes op. Helemaal professioneel (‘zoals het hoort’, zei mijn innerlijke criticus), met de hulp van Noortje Janmaat van Verdienen met video.
En wat was ik blij dat ik Noortjes hulp had ingeschakeld!
Het opnemen van de filmpjes was namelijk geen probleem (ik genoot ervan dat ik ongestoord mijn uitleg kon doen zonder dat iemand uit het publiek me tegensprak ;-) ) maar toen Noortje me de filmpjes toestuurde zodat ik kon kijken of alles in orde was, toen kwam het...
Ik kon de filmpjes letterlijk NIET bekijken. Mijn innerlijke criticus sloeg vol-le-dig op hol.
Wàààààt, praat ik echt zo overdreven ar-ti-cu-le-rend?
Oh néééén, waarom kan je niet gewoon stijlvol stilstaan in plaats van de hele tijd met je handen te wapperen?
Jongens, denk je nu écht dat je klanten er op zitten te wachten wat je vertelt, je bent totáál niet origineel!
En ga zo maar door.
Zonder de filmpjes verder te bekijken heb ik ze het web opgezwierd.
Ondertussen zijn we meer dan 6 jaar en een héél aantal filmpjes verder. En ja, die filmpjes maak ik ondertussen zelf.
Ik bewerk ze zelf en moét ze dus wel bekijken.
En ondertussen ben ik gewend aan mijn manier van praten en bewegen. Ik vind dat ik het best goed doe. Mijn articulatie en mijn handen ondersteunen mijn verhaal.
En ik beken, ik moet regelmatig zélf lachen met mijn filmpjes.
Soit, terug naar de livedag waar ik het over had.
De klant ging namelijk verder: “Ik ergerde me dood aan jouw filmpjes, maar juist daardoor wist ik: ik moet bij Ann zijn, want iemand die zo’n filmpjes durft op te nemen, dat wil ik ook leren.”
Gelukkig dus dat mijn innerlijke criticus er 6 jaar geleden niet in geslaagd is om te verhinderen dat ik mijn filmpjes online zette, articulatie en wapperende handen en al!
Wat gebeurt er bij jou als je innerlijke criticus spreekt?
Geloof hechten aan wat onze innerlijke criticus ons vertelt, proberen te bewijzen dat hij/zij ongelijk heeft, er tegen vechten: je hebt het al zo dikwijls geprobeerd, en het helpt je niet vooruit.
Gelukkig kan je leren van je innerlijke criticus een constructieve helpende bondgenoot te maken.
Een innerlijke criticus is een deel van jou dat ontstaan is vanuit een positieve bedoeling.
Om je te beschermen, tegen afkeuring of mislukking. Om je beter te doen presteren, zodat je veilig bent. Om te voorkomen dat je risico's neemt, zodat er zekerheid is.
Zelfleiderschap en leren loskomen van faalangst, zelftwijfel en perfectionisme is één van de pijlers van een goed lopend bedrijf.
En dat heeft ook positieve gevolgen voor jouw klanten! Doordat jij steeds meer en makkelijker in actie komt, geef je ook aan jouw klanten (in welk vakgebied je ook werkt) de boodschap dat ook zij mogen doen zonder dat het perfect hoeft te zijn.
Waar ga jij deze week een stap in zetten, met andere woorden: welke actie ga jij doen zonder dat het perfect hoeft te zijn?
Ik lees het graag, mail me gerust op ann@althea-coaching.be
P.S. Op woensdag 24 februari geef ik de gratis online training 'De 5 geheimen van integer verkopen'.
In een uur vertel ik je alles over integer verkopen:
-> Hoe help je je klant met het maken van de juiste beslissing zonder opdringerig te zijn?
-> Hoe reageer je als een potentiële klant zegt 'ik vind het te duur'?
-> Waarom is het een éér als iemand met bezwaren komt?
Dit zijn maar enkele van de vragen die ik ga behandelen.
Wil je erbij zijn? Meld je alvast aan via deze link!
(Kan je er niet live bij zijn? Meld je dan toch aan via de link, je krijgt dan na afloop de opname in je mailbox!)
P.P.S. 1 op 1 met mij aan de slag? Ik heb een plekje vrij voor februari!
Contacteer me via ann@althea-coaching.be en ik nodig je uit voor een gesprek. Tijdens dit (gratis) verkennend gesprek onderzoeken we samen waar jij op dit moment tegenaan loopt in je bedrijf/praktijk, waar je naartoe wil en hoe ik jou daarbij kan helpen.
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
x