[Artikel] De 5 manieren waarop gedachtenlezen de groei van je bedrijf belemmert

[Artikel] De 5 manieren waarop gedachtenlezen de groei van je bedrijf belemmert

29 september 2016

Komt er een nieuwe klant bij mij, zegt een paar zinnen, en ik weet al “deze klant zit niet te wachten op mijn aanbod.”

Of ik heb een idee voor een artikel, en onmiddellijk komt de gedachte “dat zullen mijn lezers wel niet interessant vinden.” 

Ik ga een lezing geven en het flitst door mijn hoofd “alles wat ik zeg moet wel vol-le-dig wetenschappelijk onderbouwd zijn, anders gaan ze me niet geloven.” 

Het is echt ongelooflijk hoe goed ik ben in gedachtenlezen. NOT. Je gedachten zijn tot nader order nog steeds 100% veilig als je me tegenkomt. ;-) 

Maar ik maak het mezelf wel regelmatig moeilijk met dit belemmerende-gedachten-patroon. 

Misschien herken jij dit ook wel? Dat je conclusies trekt over anderen en wat zij zouden kunnen denken of doen of juist niet doen? Of misschien stond je er tot nu toe nog niet bij stil dat dit gedachtenlezen is. 

Op welke manieren belemmert dit patroon de groei van je bedrijf? 

1. Je aarzelt om mensen te vertellen wat je precies doet.  

“Ze zitten niet te wachten op wat ik doe.”  

Daardoor leren mensen jou en je bedrijf niet kennen, en kunnen ze dus ook geen beroep op je doen. 

2. Je durft potentiële klanten na een gesprek geen aanbod te doen voor een dienst.  

“Als ik een aanbod doe, dan kom ik te commercieel en te opdringerig over.”  

Daardoor ontzeg je klanten jouw hulp. 

3. Je durft niet de prijzen te vragen die horen bij de waarde van je diensten. 

“Als ik hogere prijzen vraag, dan gaan ze me een geldwolf vinden.” 

En dus verdien je niet genoeg én geraak je uitgeput doordat de balans geven-nemen niet klopt. 

4. Je durft je niet te laten zien zoals je echt bent. 

“Als ze zien dat ik ook nog tegen dingen aanloop, kom ik niet geloofwaardig over.” 

Daardoor heb je het gevoel delen van jezelf verborgen te moeten houden, kom je niet helemaal authentiek over en verloopt het contact juist stroever. 

5. Je durft geen hulp vragen bij de uitbouw van je bedrijf. 

“Als ik vertel waarmee ik worstel, gaan ze denken dat ik incompetent ben en nooit als zelfstandige had moeten starten.”  

Daardoor ontneem je jezelf de kans om gesteund te worden. 

Natuurlijk is het van belang om inhoudelijk competent te zijn in de diensten die je levert . Maar mijn ervaring leert dat dat bijna nooit het probleem is. 
Integendeel, vaak blijven we extra opleidingen volgen vanuit de gedachte “Ik ben nu nog niet goed genoeg, maar als ik déze opleiding ga gevolgd hebben, dàn ...” en is dat eigenlijk een vorm van uitstelgedrag. 

Onze gedachten, en meer bepaald de belemmende varianten daarvan, vormen een veel groter issue. 

Ik ben ervan overtuigd (ook een overtuiging! ;-) dat het steeds weer ontmantelen van onze belemmerende overtuigingen één van de belangrijkste vaardigheden is die nodig zijn om jezelf en je bedrijf te laten groeien. En met ontmantelen bedoel ik: je belemmerende gedachten leren herkennen, onderzoeken en helpende overtuigingen toevoegen. 

Ook ik kom die belemmerende gedachten haast dagelijks tegen. Zo werkt ons brein namelijk. We hebben niet de controle over welke gedachten er in ons hoofd ontstaan. (Denk maar eens niét aan een roze olifant. En zeker niét aan een roze olifant met gestippelde sokjes en een zwarte baret op zijn kop) 

En we kunnen wél leren om geen speelbal meer te zijn van die gedachten. 

Merk je dat de overtuigingen die je hebt over jezelf, over potentiële klanten, over de wereld, je weerhouden om stappen te zetten en je bedrijf te laten groeien? Wil jij leren hoe je je belemmerende overtuigingen telkens weer kan onderzoeken en om zo jezelf en je bedrijf alle groeikansen geven?

Het leren ontmantelen van belemmerende overtuigingen hoort bij de 5de pijler voor een succesvol bedrijf.

Ontdekken hoe ik jou daarbij kan helpen? Je bent heel welkom voor een doorbraaksessie!

Andere items

[S.O.S. Ann] Hoe hou ik vol als ik nog geen resultaat zie? 10 dingen waar je als ondernemer neen móét tegen zeggen als je succesvol wil worden [S.O.S. Ann] Wat met al mijn nieuwe ideeën? Hoop is geen strategie Wees eens eerlijk, kan iederéén leren ondernemen? 3 redenen waarom je onterecht ontmoedigd geraakt in je bedrijf De 5 grootste misverstanden over het bepalen van je prijzen Lieve psycholoog en therapeuten, deze is speciaal voor jullie! [Artikel] Mijn 5 grootste ondernemersangsten en hoe jij jouw angsten overwint [S.O.S. Ann] Hoe je klanten krijgt met je facebookposts [Artikel] Oproep aan alle personal trainers: I NEED YOU! [Artikel] Je gevoel van eigenwaarde bepaalt je omzet [S.O.S. Ann] Met deze 3 acties moet je starten [Artikel] Als ik supergoed ben in mijn vak, komen de klanten vanzelf [S.O.S. Ann] Waarom je teveel koffietjes drinkt [Artikel] Hoe je zélf de groei van je bedrijf het meest in de weg zit [S.O.S. Ann] Hoe zorg ik voor een continue stroom klanten? [Artikel] Hoe vind je een goede ondernemerscoach in het bos van ondernemerscoaches? [S.O.S. Ann] Hoe houd ik mijn marketingacties vol? [Artikel] Wacht jij tot je tandpijn hebt? (en hoe zit dat bij je klanten?) [S.O.S. Ann] Wat is mijn USP of unieke toegevoegde waarde? [Artikel] “Als ik niet snel een tastbaar resultaat zie, dan geef ik op.” Hoe zit dat bij jou? [S.O.S. Ann] “Ann, gaat er bij jou ook nog wel eens iets fout?” [Artikel] 5 strategieën om deze week je nieuwsbrief wél de deur uit te krijgen [S.O.S. Ann] Help, mijn workshop geraakt niet vol! [Artikel] Wat mensen écht bedoelen als ze zeggen ‘je aanbod is te duur’ [S.O.S. Ann] Help, waarover kan ik bloggen? [Artikel] In welke van deze 3 marketing-sprookjes geloof jij nog? [S.O.S. Ann] Help, iedereen zegt neen tegen mijn aanbod! [Artikel] Ben jij een excuus-truus? [Epic Fail TV] Mijn 3 grootste pitch blunders [Artikel] Waarom het me totaal niet interesseert welke prijs je concurrenten vragen [Epic Fail TV] Werkt een nieuwsbrief nog? [Artikel] Durf jij deze ondernemers-demonen te trotseren? [Epic Fail TV] Help, ik vind geen goede naam voor mijn workshop! [Artikel] Het leed dat concurrentie heet [Epic Fail TV] Over zin én onzin van omzetdoelen [Artikel] Hoe weet ik of ik niet tevéél kennis gratis weggeef? [Epic Fail TV] De 5 redenen waarom ik nooit een goede ondernemer zou worden [Artikel] Waarom het je eigen schuld is als je bij je ondernemerscoach niets leert [Epic Fail TV] Waarin ik een pijl breek en mijn leven voorgoed verandert [Artikel] Wat is JOUW top-excuus waardoor je niet het beste uit jezelf en je bedrijf haalt? Dit is het mijne [Artikel] Is het wel het goede moment om te investeren in een ondernemerscoach? [Epic Fail TV] Mijn grootste zelfoverschatting als startend ondernemer [Artikel] De 5 beste anti-tips voor slimme sensitieve ondernemers [Epic Fail TV] 3 redenen waarom je video’s niet perfect mogen zijn [Artikel] Welke van deze 5 verkoopblunders heb jij deze week gemaakt? [Epic Fail TV] 7 contacten nodig voor iemand klant wordt, ben ik dan niet te opdringerig [Artikel ] Erger jij je ook zo aan mensen die gebakken lucht verkopen? [Epic Fail TV] Netwerken voor dummies in 3 stappen [Epic Fail TV] Hoe je de prijs vraagt die je dienst écht waard is [Epic Fail TV] Over die keer dat ik mijn laptop uit het raam wou gooien [Artikel] Veel geld geïnvesteerd, veel geld verdiend, maar ik voelde me nog steeds even beroerd. Dit was de reden [Epic Fail TV] Wat ik haat aan ondernemen [Artikel] De 5 grootste misverstanden over het kiezen van een doelgroep voor je bedrijf [Artikel] Ik stop ermee, er zijn al genoeg ondernemerscoaches! [Epic Fail TV] Praat ik echt zo overdreven? [Artikel] Een klant zei me “Ik erger me dood aan jouw filmpjes!” maar wat ze toen besloot [Epic Fail TV] Zo blij was ik met mijn eerste klant (not!) [Artikel] Ik raad je af te investeren in een ondernemerscoach en dit is waarom [Epic Fail TV] Ik vluchtte weg op de Unizo-beurs [Artikel] Wat een bange kat me leerde over ondernemen [Artikel] Dààrom kunnen er nooit teveel coaches zijn (dit geldt ook voor jóuw vakgebied!) [Artikel] Dit is de reden waarom ik zeg: “Als ik kan ondernemen, kan jij dat ook!” [Artikel] Ik vraag je: “Maak dàt verschil dat jij alleen kan maken. Nu méér dan ooit.” [Artikel] “Je mails zijn te commercieel!” [Artikel] Eerst was ik een coach, maar wat er toen gebeurde...

ann@althea-coaching.be
T +32 (0)474 65 79 43

Privacy

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ newsletter_message }}

x