Jij bent de gans, zorg voor jezelf!

27 februari 2020

If you get tired,
learn to rest, 
not to quit.
~ Banksy ~


“Ann, wat doe jij op de dagen dat je niet gemotiveerd of geïnspireerd bent?”

Die vraag krijg ik heel regelmatig en dat snap ik ook wel, ik ben als procrastinator in recovery (vroeger uitstelkampioen mag je ook zeggen) ervaringsdeskundige in niet gemotiveerd of geïnspireerd zijn. :-)

Mijn eerste antwoord op deze vraag is: dan maar zonder motivatie of inspiratie.

Er is een verschil tussen motivatie en commitment.
Je hebt motivatie nodig om aan iets te beginnen, maar daarna heb je commitment nodig, de bereidheid om te blijven volhouden ook al heb je op bepaalde momenten geen zin of is het zwaarder dan je dacht of duurt het langer dan je hoopte.

Of zoals mijn coach zegt: commitment is doen wat je te doen hebt lang nadat het gevoel waarmee je beslist hebt dat je dit wou doen verdwenen is. (het zou kunnen dat je deze zin nog eens moet lezen ;-) )

Concreter gezegd: commitment is voor de 5de keer opstaan die nacht omdat je peuter buikgriep heeft, en alle propere lakens zijn op, en de droogkast zit vol natte lakens en de wasmachine zit vol vuile lakens en je vindt nog ergens een fleece dekentje voor de rest van de nacht. En néén, je staat niet te juichen bij de 5de keer opstaan (je stond al niet te juichen bij de eerste keer maar tóén had je tenminste nog proper beddengoed) maar je dóét het.
Omdat het je kind is en je gecommit bent aan het zorgen voor dit kind.

Het belangrijkste dat mij op zo'n momenten/dagen aan de gang houdt (we gaan nu weer naar ons bedrijf, weg van het voorbeeld van de buikgriep), is het feit dat ik geld moet verdienen om de rekeningen te betalen. 

Simpele waarheid.
Dus moet ik wel mijn acties doen, anders kom ik serieus in de problemen.

Een ander heel belangrijk iets dat me aan de gang houdt zijn mijn mensen. 
Met 'mijn mensen' bedoel ik mijn klanten, mijn potentiële klanten, maar ook iedereen die me volgt en die misschien nooit klant zal worden en ook iedereen die me nog niet volgt maar die me door de acties die ik doe wel kan vinden.

Waarom houden mijn mensen me aan de gang?
Omdat ik weet dat ik iets waardevols bied. Of dat nu in een webinar is, of een nieuwsbrief, of een nieuwe online training voor mijn klanten.
Er is iemand die dit artikel nu nodig heeft. Ik weet niet wie of waar of wanneer, maar ik voel dat wat ik doe waardevol en nodig is.

Het derde is: inspiratie en motivatie komen vaak doordát je in actie gaat.
Ik heb bijvoorbeeld nooit zin om een nieuwe module van mijn online training te maken. Maar het móét. Dus begin ik er aan en dan komt de inspiratie wel. De ene keer al wat meer/sneller dan de andere keer.
Zoals Stephen King ook zegt: “ik ga aan mijn bureau zitten en schrijf X woorden (ik vergeet altijd wat X is en het boek is al ingepakt, sorry :-P) en de ene dag zijn die X woorden keigoed, en de andere dag moet ik ze allemaal weggooien. Maar door te gaan zitten en te schrijven geef ik mezelf de kans om de inspiratie te doen stromen.”

Maar, er is ook een ander aspect.
Iemand mailde me na mijn webinar van vorige week:

“Je zegt dat je moet doen wat nodig is, dat er anders niks gaat gebeuren, zoals bijvoorbeeld toch die nieuwsbrief schrijven ook al ben je moe of heb je geen zin.
Helemaal akkoord!

Alleen: als ik zelf niet goed in m’n vel zit (moe of ‘geen zin’ of overprikkeld of wat dan ook), dan kan ik geen interessante nieuwsbrief of Facebookposts schrijven.
Ik kan dan wel iets schrijven, maar dat is kwalitatief véél lager dan wanneer ik wel in form ben.”

Dát herken ik ook heel erg!

Er zijn acties waarvoor ik niet uitgerust moet zijn.
Coachen en training geven gaat zelfs als ik een hele nacht niet geslapen heb (ja, dat is wel eens gebeurd :-P ).
Ik ga dan helemaal op in de training of de coachingsessie, na afloop val ik in slaap maar op het moment zelf valt dat allemaal heel goed mee.

Maar er zijn ook bij mij dingen die niet goed gaan als ik te moe of overprikkeld ben. En ook bij mij is schrijven er daar één van. 

Er zijn een aantal strategieën die ik inzet om dit te counteren:

- Ik voorzie genoeg tijd om te schrijven: mijn standaard nieuwsbrief schrijftijd is op maandag, maar als het me op maandag niet lukt, kan ik op dinsdag of woensdag tussen de bedrijven door ook nog wel een halfuurtje (of twee) vinden zodat mijn nieuwsbrief toch op donderdag (of bij uitzondering op vrijdag) de deur uit gaat.

- Ik laat mijn nieuwsbrief al op voorhand ‘sudderen’: ik bedenk al het eind van de week tevoren waarover ik graag wil schrijven en als er dan ideeën bij me opkomen, noteer ik die alvast.

- Ook één die supergoed werkt bij mij (net toegepast voor dit artikel): ik spreek in wat ik wil zeggen en typ dat dan uit. Ik schrijf makkelijk, maar praten gaat me nog véééél makkelijker af. Dus neem ik de shortcut en spreek mijn artikel in zodat ik niet meer moet nadenken bij het schrijven (en je zou de ingesproken tekst ook door iemand anders kunnen laten uittypen!).

Maar het allerallerbelangrijkste is: zorg ervoor dat je niet overprikkeld of te moe wordt.

“Ja Ann, DUHHHHHH!!! Lees ik daarvoor heel deze nieuwsbrief tot het einde? Voor zo’n open deur advies????”

Ja, ik weet dat we niet alles in de hand hebben. 

Ik vertel iedereen tot in den treure dat we bijna gaan verhuizen en op de dag dat jij dit leest is de verhuis nog maar DRIE WEKEN EN TWEE DAGEN ver weg.
En sinds zondag hebben we de sleutel van het nieuwe huis.
Gelukkig moeten er geen grote werken gebeuren, maar we leven wel een beetje op twee plekken tegelijk: kleuren kiezen voor de muur, afspraak met Joop die de schoonmaak regelt, alle nutsvoorzieningen omzetten, kleine klusjes, tegelijk verder dozen inpakken, je weet hoe het gaat.
Dus ja, ik weet écht dat er periodes kunnen zijn waarbij enige (of veel) overprikkeling bijna onvermijdelijk is.

Alleen: als dit structureel is, heb je een probleem.

En structurele overprikkeling kan jij je als ondernemer níét veroorloven.

Als ondernemer, en zéker als kostwinnaar zoals vele van mijn lezers zijn en ik ook, ben jij de spil waar het om draait.
Als jij het niet meer kan, stopt je bedrijf en dus ook je inkomen.

Ik zeg dat níét om je bang te maken.
Ik zeg dat om je duidelijk te maken hoe belangrijk het is dat JIJ voor JEZELF zorgt.

Neen, daarmee bedoel ik dus níét dat je alleen nog maar mag werken.
Ik bedoel juist dat je moet zorgen dat je doet wat je voedt en/of energie geeft. En natuurlijk dat je op tijd je rust neemt.

We doen (jullie doen :-)) véél te veel vanuit verplichtingen en verwachtingen.

Ikzelf heb mijn gezin en mijn bedrijf. Dat is 90% van wat ik doe.
Ik zeg verder op bijna alles neen. Dat betekent dus ook dat ik andere mensen niet ga helpen verhuizen. Dat ik niet op andermans kinderen pas. Dat ik geen cupcakes bak als mijn dochter jarig is. Dat ik vaak niet meega naar feestjes.

Het is een bewuste keuze die bij mij past.
Omdat ik daardoor wel voor mijn gezin kan zorgen én (en daar gaat het dus om!) omdat al die andere dingen me geen energie geven, maar energie kosten.
En dat kan ik me dus niet veroorloven.

Voel ik me daardoor soms egoïstisch? Ja, soms is er wel een gremlin die daarop inspeelt. Maar ik vóél wel voor de volle 1000% dat ik doe wat ik te doen heb in de wereld juist door mijn bedrijf.

Mag je geen cupcakes meer bakken? Jawél, als dit juist iets is wat je voedt (letterlijk én figuurlijk ;-)).
Mag je niet meer naar feestjes? Jawél, als dit ook weer iets is wat jou deugd doet.

Maar wees eerlijk tegenover jezelf: doe je iets omdat het jou deugd doet of omdat je vindt ‘dat je hierop geen neen kan of mag zeggen’?

Jij bent de gans die de gouden eieren legt. Jij moet dus in de eerste plaats goed voor jezelf zorgen.
Anders ben je als de gans die geslacht wordt (of zichzelf slacht) en neen, die gans zit niet vol met eieren vanbinnen, dat hebben we al geleerd uit het sprookje.

Wat is het belangrijkste inzicht dat jij meeneemt uit deze nieuwsbrief? Durf jij al zorgen voor en kiezen voor jezelf? Of worden er allemaal gremlins wakker nu?
Ik lees je reactie heel graag via ann@althea-coaching.be!

Ann

P.S. Op vrijdag 13 maart (geluksdag!) geef ik weer mijn eendaagse ondernemersworkshop “The Big Five”
Er zijn nog een paar plekjes vrij!

Ik leer je hoe je je ondernemershuis opbouwt van fundament tot aan het dak.
Radicaal eerlijke marketing, verkopen, zichtbaar worden, prijzen bepalen, het komt allemaal aan bod.

Een dag vol eyeopeners, heel concrete ondernemersstrategieën en op het einde van de dag een duidelijk actieplan.

Let op! Kom alleen als je je bedrijf/praktijk serieus neemt!
Het risico dat je neemt is dat je je grote dromen serieus gaat nemen, en ja, dat je ontdekt dat ze haalbaar zijn!

Alle info over de workshop (en de aanmeldlink) vind je hier.  

En goed om weten: vanaf nu is het 2 voor de prijs van 1: je mag met andere woorden iemand gratis meebrengen. Je collega-coach, je vriendin-ondernemer, je business-buddy, als ze maar het ondernemersvak willen leren!

Nog vragen? Stuur me even een mailtje op ann@althea-coaching.be, ik antwoord met veel plezier!

Meer blogs & vlogs

Wat zich nu toont in je ondernemerschap, was er altijd al Leven en ondernemen in tijden van corona Waarom het beter is voor je bedrijf als je kostwinnaar bent Marketing uitbesteden, ja of neen? Radicaal eerlijke marketing, was da? De 5 grootste misverstanden over verkopen I know what I want and I want it NOW Wat je omzet zegt over jou Senseo of Nespresso? Action cures fear 2 redenen waarom ondernemen een kwestie van geluk is en 25 voor het tegendeel Je MAG niet perfect zijn Waar maak jij het jezelf te gemakkelijk in je bedrijf? Je omzet weerspiegelt hoeveel stress je aankan Waarom ik geen korting geef Leeswaarschuwing: dit artikel bevat zweverige passages! Waarom moeiteloos verkopen niet bestaat Waarom je onterecht besluit dat de markt verzadigd is Waarom het géén goed idee is om een extra coachopleiding te gaan volgen 12 jaar ondernemen, dit heb ik ervan geleerd! Ja, ik heb zelf ook nog altijd een coach! Ben jij ook een Galilei? Succes bij het ondernemen: is het een kwestie van geluk? Ik beken: ik ben verliefd op mijn klant Het maakt niet uit wat ze over jou denken [Kom uit je kot] Muurklimmen en ondernemen, een gouden combi? Joepie, ik heb een concurrent! Dit is het enige verschil tussen jouw marketing en mijn marketing [Kom uit je kot] Dat is te opdringerig! Hoe overleef je als introverte ondernemer in de ondernemersjungle? Ben jij bang voor de Grote Boze Neen? Geen probleem? Geen bedrijf! Wat afvallen me leerde over ondernemen (en omgekeerd) Dit zijn je 3 grootste tijd- en energievreters [Kom uit je kot] Verkopen, de ultieme vorm van uit je kot komen? Moet je als ondernemer per se hard werken? [Kom uit je kot] Zit er genoeg vis in je vijver? Here's to strong women Wat als opeens niks meer goed gaat in je bedrijf? Welk soort shampoo ben jij? [Kom uit je kot] Ben jij bang van het zwarte gaatje? Daarom werkt jouw nieuwsbrief niet [Kom uit je kot] Netflixen mag, maar doe eerst dit Wat antwoord ik als mijn klant zegt “Neen, het is te duur”? [Kom uit je kot] Weg met je Gremlins! De 5 meest gemaakte facebookmarketing fouten [Kom uit je kot] Mijn zoektocht naar de perfecte titel Neen, goede voornemens werken niet, maar probeer dit eens [S.O.S. Ann] Hoe krijg ik klanten door lezingen of presentaties? Door deze 3 beslissingen verdubbelde ik dit jaar mijn omzet [S.O.S. Ann] Hoe hou ik vol als ik nog geen resultaat zie? 10 dingen waar je als ondernemer neen móét tegen zeggen als je succesvol wil worden [S.O.S. Ann] Wat met al mijn nieuwe ideeën? Hoop is geen strategie Wees eens eerlijk, kan iederéén leren ondernemen? 3 redenen waarom je onterecht ontmoedigd geraakt in je bedrijf De 5 grootste misverstanden over het bepalen van je prijzen Lieve psychologen en therapeuten, deze is speciaal voor jullie! [Artikel] Mijn 5 grootste ondernemersangsten en hoe jij jouw angsten overwint [S.O.S. Ann] Hoe je klanten krijgt met je facebookposts [Artikel] Oproep aan alle personal trainers: I NEED YOU! [Artikel] Je gevoel van eigenwaarde bepaalt je omzet [S.O.S. Ann] Met deze 3 acties moet je starten [Artikel] Als ik supergoed ben in mijn vak, komen de klanten vanzelf [S.O.S. Ann] Waarom je teveel koffietjes drinkt [Artikel] Hoe je zélf de groei van je bedrijf het meest in de weg zit [S.O.S. Ann] Hoe zorg ik voor een continue stroom klanten? [Artikel] Hoe vind je een goede ondernemerscoach in het bos van ondernemerscoaches? [S.O.S. Ann] Hoe houd ik mijn marketingacties vol? [Artikel] Wacht jij tot je tandpijn hebt? (en hoe zit dat bij je klanten?) [S.O.S. Ann] Wat is mijn USP of unieke toegevoegde waarde? [Artikel] “Als ik niet snel een tastbaar resultaat zie, dan geef ik op.” Hoe zit dat bij jou? [S.O.S. Ann] “Ann, gaat er bij jou ook nog wel eens iets fout?” [Artikel] 5 strategieën om deze week je nieuwsbrief wél de deur uit te krijgen [S.O.S. Ann] Help, mijn workshop geraakt niet vol! [Artikel] Wat mensen écht bedoelen als ze zeggen ‘je aanbod is te duur’ [S.O.S. Ann] Help, waarover kan ik bloggen? [Artikel] In welke van deze 3 marketing-sprookjes geloof jij nog? [S.O.S. Ann] Help, iedereen zegt neen tegen mijn aanbod! [Artikel] Ben jij een excuus-truus? [Epic Fail TV] Mijn 3 grootste pitch blunders [Artikel] Waarom het me totaal niet interesseert welke prijs je concurrenten vragen [Epic Fail TV] Werkt een nieuwsbrief nog? [Artikel] Durf jij deze ondernemers-demonen te trotseren? [Epic Fail TV] Help, ik vind geen goede naam voor mijn workshop! [Artikel] Het leed dat concurrentie heet [Epic Fail TV] Over zin én onzin van omzetdoelen [Artikel] Hoe weet ik of ik niet tevéél kennis gratis weggeef? [Epic Fail TV] De 5 redenen waarom ik nooit een goede ondernemer zou worden [Artikel] Waarom het je eigen schuld is als je bij je ondernemerscoach niets leert [Epic Fail TV] Waarin ik een pijl breek en mijn leven voorgoed verandert [Artikel] Wat is JOUW top-excuus waardoor je niet het beste uit jezelf en je bedrijf haalt? Dit is het mijne [Artikel] Is het wel het goede moment om te investeren in een ondernemerscoach? [Epic Fail TV] Mijn grootste zelfoverschatting als startend ondernemer [Artikel] De 5 beste anti-tips voor slimme sensitieve ondernemers [Epic Fail TV] 3 redenen waarom je video’s niet perfect mogen zijn [Artikel] Welke van deze 5 verkoopblunders heb jij deze week gemaakt? [Epic Fail TV] 7 contacten nodig voor iemand klant wordt, ben ik dan niet te opdringerig [Artikel ] Erger jij je ook zo aan mensen die gebakken lucht verkopen? [Epic Fail TV] Netwerken voor dummies in 3 stappen [Epic Fail TV] Hoe je de prijs vraagt die je dienst écht waard is [Epic Fail TV] Over die keer dat ik mijn laptop uit het raam wou gooien [Artikel] Veel geld geïnvesteerd, veel geld verdiend, maar ik voelde me nog steeds even beroerd. Dit was de reden [Epic Fail TV] Wat ik haat aan ondernemen [Artikel] De 5 grootste misverstanden over het kiezen van een doelgroep voor je bedrijf [Artikel] Ik stop ermee, er zijn al genoeg ondernemerscoaches! [Epic Fail TV] Praat ik echt zo overdreven? [Artikel] Een klant zei me “Ik erger me dood aan jouw filmpjes!” maar wat ze toen besloot [Epic Fail TV] Zo blij was ik met mijn eerste klant (not!) [Artikel] Ik raad je af te investeren in een ondernemerscoach en dit is waarom [Epic Fail TV] Ik vluchtte weg op de Unizo-beurs [Artikel] Wat een bange kat me leerde over ondernemen [Artikel] Dààrom kunnen er nooit teveel coaches zijn (dit geldt ook voor jóuw vakgebied!) [Artikel] Dit is de reden waarom ik zeg: “Als ik kan ondernemen, kan jij dat ook!” [Artikel] Ik vraag je: “Maak dàt verschil dat jij alleen kan maken. Nu méér dan ooit.” [Artikel] “Je mails zijn te commercieel!” [Artikel] De 5 manieren waarop gedachtenlezen de groei van je bedrijf belemmert [Artikel] Eerst was ik een coach, maar wat er toen gebeurde...

Albertvest 36 3300 Tienen
ann@althea-coaching.be


Privacy

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ newsletter_message }}

x

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x