Dit zijn je 3 grootste tijd- en energievreters

25 april 2019

Je verliest véél te veel tijd.
Neen, ik heb het vandaag niet over facebooken, netflixen, koffietjes drinken of de meest toepasselijke quote voor je artikel googelen.

Ik heb het over veel destructievere manieren van tijd verliezen. Manieren waardoor je niet alleen tijd verliest maar ook je vertrouwen en je geloof in jezelf.

Laat ons dus geen tijd meer verliezen (pun intended) en direct overgaan naar strategie 1! 

1. Twijfelen voor je een beslissing neemt.

Koop ik computer X of toch beter computer Y? Of toch maar computer Z?
Welk webinarprogramma is het beste? Misschien toch maar overschakelen naar A, B of C?
Welke naam zou ik mijn workshop geven? Ik moet wel écht de beste naam kiezen.

NOPE.

Je verlies héél veel kostbare tijd door hierover te piekeren.

Want er zijn 2 mogelijkheden:

  • Ofwel verschillen de opties niet zo drastisch van elkaar dat je er uren, dagen of zelfs weken moet over piekeren
  • Ofwel heb je gewoon nog niet genoeg info en moet je simpelweg nagaan ‘wat weet ik nog niet dat ik wel moet weten om deze beslissing te kunnen nemen?’ En dan ga je dus op zoek naar die info in plaats van te blijven twijfelen.

Vorige week kreeg ik een offerte voor het maken van mijn nieuwe online leeromgeving. En oeps ja, dat is altijd even slikken zo’n bedrag. 

Maar blijven piekeren en twijfelen maakt het bedrag niet lager. Ik kan nog 5 maanden aan tig mensen gaan vragen welke online leeromgeving zij hebben, hoeveel ze betaald hebben, nagaan of ik toch niet een andere partij zou inschakelen, maar dat zou allemaal tijdverlies zijn.
In dit voorbeeld wist ik namelijk genoeg: dat de leeromgeving die ze gaan inrichten een betrouwbare tool is én dat alles wat ze al voor mij gedaan hebben dik in orde is.
En dus klikte ik op accept offerte.
En ontstond er opeens weer ruimte en energie.

2. Vergelijken.

Vergelijken met:
Concurrenten
Mensen die iets heel anders doen alsjij
Mensen die hetzelfde doen als jij
Mensen die alles weten over jouw bedrijf
Mensen die niets weten over jouw bedrijf
(vul zelf in)

JIJ bent JIJ. Dat is juist het leuke.
Dat je anders bent dan iemand anders.
Dat andere dingen bij jou passen.
Dat je andere dingen leuk vindt.
Dat je andere dingen goed kan.
OOK in je bedrijf.

Pas op, ik zeg níét dat je niet kan en mag leren van anderen. Integendeel. Observeren is één van mijn geliefde leerstrategieën. 

Maar we laten ons zo vaak afremmen, triggeren, tegenhouden, onzeker maken doordat we vergelijken met anderen.

“Jamaar, die haar prijzen zijn lager.”
“Jamaar, die zijn prijzen zijn hoger.”
“Jamaar, die zet zijn prijzen niet op de website.”
“Jamaar, die zet haar prijzen wel op de website.”

En weet je wat het is?
Als we vergelijken, leggen we de verantwoordelijkheid buiten onszelf.
De verantwoordelijkheid voor onze keuzes, de verantwoordelijkheid voor hoe het in ons bedrijf gaat.

Terwijl dát nu juist het leuke (en ja, ook het meest angstaanjagende ;-) ) is als je je eigen bedrijf hebt: dat jij verantwoordelijk bent. Voor wat goed gaat, en voor wat niet goed gaat.

Dus, als het gaat om
prijzen
hoe je website eruit ziet
hoe lang je nieuwsbrieven zijn
hoe vaak je post op social media
hoeveel klanten en omzet je hebt
enz. enz. enz.

Vergelijk dan níét met anderen.
Vergelijk met jezelf. Met wat voor jou klopt, met jouw waarden, met de doelen die jij voor jezelf stelt.

3. Meningen, raad en advies vragen.

Wat vind jij dat ik moet doen?
Welk systeem gebruik jij?
Welke prijs vind jij dat ik kan vragen?
Zou ik deze blauwe kleur voor mijn logo gebruiken, of toch beter dat paarse?

Het kunnen vragen zijn naar informatie, maar wees eerlijk naar jezelf.

Stel je deze vragen echt om informatie te krijgen, zodat jij voor jezelf een goede beslissing kan nemen of ben je op zoek naar bevestiging?
Naar iemand die je de toestemming geeft een bepaalde beslissing te nemen?

Die bevestiging of toestemming kan je namelijk alleen jezelf geven.
En die mág je ook gewoon aan jezelf geven.
Ook (juist ook :-P ) als je ondernemerscoach je heeft aangeraden iets te doen.
Ik doe helemaal niet alles wat mijn coach me zegt.
Omdat ik mijn eigen intuïtie volg én omdat ik helemaal overspannen zou geraken als ik alles zou moeten doen wat zij me zegt.

Onder elk van deze 3 strategieën (twijfelen, vergelijken en andermans mening vragen) ligt valse hoop verborgen.
De illusie dat er één juiste manier is. En als we díé manier vinden, dán gaat alles ok zijn.
Dan gaan we nooit meer worstelen.
Gaan we altijd veilig zijn.
Gaan we nooit meer afkeuring of kritiek krijgen.

Maar die hoop is zoals de naam het zegt vals.
Een illusie.

Er gaat nooit een moment komen dat je bedrijf AF is.
Nooit een moment waarop je alles weet.
Nooit een moment waarop je geen enkele worsteling meer hebt.
Nooit een moment waarop je 100% zeker van alles bent.

En dat is helemaal ok.
Ik moet dan altijd denken aan de titel van een boek van Geneen Roth: this messy magnificent life.
De paradox die het leven en dus ook ons bedrijf is.
Het is een rommeltje en helemaal OK tegelijkertijd.

En weet je, ik ken dit ook allemaal.
De ene week zeggen alle klanten ja en de volgende week lijkt het alsof ik mijn verkoopsskills helemaal kwijt ben.
Ik moet al sinds september een nieuwe weggever schrijven.
Ik vraag me regelmatig af of er wel iemand naar de volgende editie van mijn workshop zal komen.
De ene dag heb ik alles onder controle en de volgende dag is mijn agenda ontploft.
Ook bij mij is het regelmatig een rommeltje. En helemaal OK tegelijk.

Wat raakt dit artikel in jou? Ik lees het graag, dus stuur me gerust een reactie!

Ann

Tags:

Blog

Meer blogs & vlogs

Een nieuw seizoen van The (un)Masked Coach Mijn kerstvakantie: gourmet, youtubefilmkes en een levensveranderend inzicht [Het alfabet van Ann] De W van WEG MET VALSE BESCHEIDENHEID Welcome to your zone of genius! Trauma voor dummies in 10 vragen What does life want from me? Help, ik zit in de overgang! Over mijn supersmalle comfortzone tussen té competent en incompetent Vijf dingen die ik had willen weten toen ik startte als ondernemer Welkom in mijn beschutte werkplaats! [Het alfabet van Ann] De V van VERLEIDEN en VERTROUWEN Succes en de Renault Megane, een drama in drie bedrijven Een half wiel voor is genoeg [Het alfabet van Ann] De U van UNIEK I am not your guru [Het alfabet van Ann] De T van TIPS, TRICKS en TOBLERONE Mijn 5 beste anti-tips bij acute faalangst Ik heb geen goesting Wachten op je kind in de Pain Quotidien [Het alfabet van Ann] De S van STOM Ondernemen met een beperking De ene dag is de andere niet [Het alfabet van Ann] De R van RADICAAL PERSOONLIJK Stilte! Hier wordt getypt Van onderduiken naar vertrouwen, of: de fasen in mijn bedrijf De schoonheid van het imposter syndroom Ik ben geen held Ik wil organisch groeien (of: ben jij enkel een ondernemer in gedachten?) [Het alfabet van Ann] De Q van QUEESTE De bevrijding van wie ik echt ben (oftewel: de autisme-update) Omzet delen of niet, that's the question Ik wil foto’s van vakantiehuisjes met vuile ramen en stof op de vloer 10 tekenen dat je te bescheiden bent Wat kots opruimen in de nacht je leert over commitment Dit vraagt je potentiële klant zich af Waarom ik ALLERGISCH ben aan tips Wat als ik al die moeite doe en het leidt tot niks? [Het alfabet van Ann] De P van PARADOX De migraineaanval te veel [Het alfabet van Ann] De O van ONDERNEMEN Mijn trainingen zijn saai [Het alfabet van Ann] De N van NEEN Erger jij je ook zo aan mensen die gebakken lucht verkopen? [Epic Fail TV] De 5 redenen waarom ik nooit een goede ondernemer zou worden Radicaal eerlijke marketing, was da? [Epic Fail TV] Mijn 3 grootste pitch blunders De 5 grootste misverstanden over verkopen [Kom uit je kot] Dat is te opdringerig! Senseo of Nespresso? De top 10 onaangename waarheden voor ondernemers [Het alfabet van Ann] De M van MISSIE Vrijheid of dictatuur? [Het alfabet van Ann] De K én L van KORTE EN LANGE TERMIJN Ik raad je af te investeren in een ondernemerscoach en dit is waarom Ik ben niet goed in vakantie [Het alfabet van Ann] De J van JOUW WAARHEID [Kom uit je kot] Weg met je Gremlins! [Het alfabet van Ann] De I van INTIEM Ik druk op send en dan duik ik onder Welke van deze 5 verkoopblunders heb jij deze week gemaakt? [Het alfabet van Ann] De H van HULP Veel geld geïnvesteerd, veel geld verdiend, maar ik voelde me nog steeds even beroerd. Dit was de reden Een klant zei me “Ik erger me dood aan jouw filmpjes!” maar wat ze toen besloot [Het alfabet van Ann] De G van GELD [Het alfabet van Ann] De F van FOCUS Help: ik doe alles wat ik kan en ik heb nog altijd geen klanten! [Het alfabet van Ann] De E van EMPATHIE Waar hou jij je nog in in je bedrijf? [Het alfabet van Ann] De D van DOEN Te koop: bloeiende praktijk [Het alfabet van Ann] De C van CONSISTENT Wat is belangrijk genoeg voor jou om je barrières te overwinnen? [Het alfabet van Ann] De B van BONDIG Heb jij al JA gezegd? [Het alfabet van Ann] De A van AUW! Falen is geen optie én het is een must Zoals Clouseau al zei: het zit vanbinnen Allé, weer zo’n coach die alleen maar gebakken lucht verkoopt Welke van deze marketingfouten maakte jij al deze week? Ik wist dat ik het niet mocht lezen maar ik kon er niet aan weerstaan To plan or not to plan, that's the question NU gaan de klanten echt komen! Is je ego het echte probleem in je bedrijf? Het maakt niet uit hoe je jezelf noemt Het obstakel is de weg Wat zich nu toont in je ondernemerschap, was er altijd al Leven en ondernemen in tijden van corona Waarom het beter is voor je bedrijf als je kostwinnaar bent Marketing uitbesteden, ja of neen? Jij bent de gans, zorg voor jezelf! I know what I want and I want it NOW Wat je omzet zegt over jou Action cures fear 2 redenen waarom ondernemen een kwestie van geluk is en 25 voor het tegendeel Je MAG niet perfect zijn Waar maak jij het jezelf te gemakkelijk in je bedrijf? Je omzet weerspiegelt hoeveel stress je aankan Waarom ik geen korting geef Leeswaarschuwing: dit artikel bevat zweverige passages! Waarom moeiteloos verkopen niet bestaat Waarom je onterecht besluit dat de markt verzadigd is [S.O.S. Ann] Wees eens eerlijk, kan iederéén leren ondernemen? Waarom het géén goed idee is om een extra coachopleiding te gaan volgen 12 jaar ondernemen, dit heb ik ervan geleerd! Ja, ik heb zelf ook nog altijd een coach! Ben jij ook een Galilei? Succes bij het ondernemen: is het een kwestie van geluk? Ik beken: ik ben verliefd op mijn klant Het maakt niet uit wat ze over jou denken [Kom uit je kot] Muurklimmen en ondernemen, een gouden combi? Joepie, ik heb een concurrent! Dit is het enige verschil tussen jouw marketing en mijn marketing Hoe overleef je als introverte ondernemer in de ondernemersjungle? Ben jij bang voor de Grote Boze Neen? Geen probleem? Geen bedrijf! Wat afvallen me leerde over ondernemen (en omgekeerd) [Kom uit je kot] Verkopen, de ultieme vorm van uit je kot komen? Moet je als ondernemer per se hard werken? [Kom uit je kot] Zit er genoeg vis in je vijver? Here's to strong women Wat als opeens niks meer goed gaat in je bedrijf? Welk soort shampoo ben jij? [Kom uit je kot] Ben jij bang van het zwarte gaatje? Daarom werkt jouw nieuwsbrief niet [Kom uit je kot] Netflixen mag, maar doe eerst dit Wat antwoord ik als mijn klant zegt “Neen, het is te duur”? De 5 meest gemaakte facebookmarketing fouten [Kom uit je kot] Mijn zoektocht naar de perfecte titel Neen, goede voornemens werken niet, maar probeer dit eens [S.O.S. Ann] Hoe krijg ik klanten door lezingen of presentaties? Door deze 3 beslissingen verdubbelde ik dit jaar mijn omzet [S.O.S. Ann] Hoe hou ik vol als ik nog geen resultaat zie? 10 dingen waar je als ondernemer neen móét tegen zeggen als je succesvol wil worden [S.O.S. Ann] Wat met al mijn nieuwe ideeën? Hoop is geen strategie 3 redenen waarom je onterecht ontmoedigd geraakt in je bedrijf De 5 grootste misverstanden over het bepalen van je prijzen Lieve psychologen en therapeuten, deze is speciaal voor jullie! [Artikel] Mijn 5 grootste ondernemersangsten en hoe jij jouw angsten overwint [S.O.S. Ann] Hoe je klanten krijgt met je facebookposts [Artikel] Oproep aan alle personal trainers: I NEED YOU! [Artikel] Je gevoel van eigenwaarde bepaalt je omzet [S.O.S. Ann] Met deze 3 acties moet je starten [Artikel] Als ik supergoed ben in mijn vak, komen de klanten vanzelf [S.O.S. Ann] Waarom je teveel koffietjes drinkt [Artikel] Hoe je zélf de groei van je bedrijf het meest in de weg zit [Artikel] Hoe vind je een goede ondernemerscoach in het bos van ondernemerscoaches? [S.O.S. Ann] Hoe zorg ik voor een continue stroom klanten? [S.O.S. Ann] Hoe houd ik mijn marketingacties vol? [Het alfabet van Ann] De W van WEG MET VALSE BESCHEIDENHEID [Artikel] Wacht jij tot je tandpijn hebt? (en hoe zit dat bij je klanten?) [S.O.S. Ann] Wat is mijn USP of unieke toegevoegde waarde? [Artikel] “Als ik niet snel een tastbaar resultaat zie, dan geef ik op.” Hoe zit dat bij jou? [S.O.S. Ann] “Ann, gaat er bij jou ook nog wel eens iets fout?” [Artikel] Is het wel het goede moment om te investeren in een ondernemerscoach? [Artikel] 5 strategieën om deze week je nieuwsbrief wél de deur uit te krijgen [S.O.S. Ann] Help, mijn workshop geraakt niet vol! [Artikel] Wat mensen écht bedoelen als ze zeggen ‘je aanbod is te duur’ [S.O.S. Ann] Help, waarover kan ik bloggen? [Artikel] In welke van deze 3 marketing-sprookjes geloof jij nog? [S.O.S. Ann] Help, iedereen zegt neen tegen mijn aanbod! [Artikel] Ben jij een excuus-truus? [Artikel] Waarom het me totaal niet interesseert welke prijs je concurrenten vragen [Epic Fail TV] Werkt een nieuwsbrief nog? [Artikel] Durf jij deze ondernemers-demonen te trotseren? [Epic Fail TV] Help, ik vind geen goede naam voor mijn workshop! [Artikel] Het leed dat concurrentie heet [Epic Fail TV] Over zin én onzin van omzetdoelen [Artikel] Hoe weet ik of ik niet tevéél kennis gratis weggeef? [Artikel] Waarom het je eigen schuld is als je bij je ondernemerscoach niets leert [Epic Fail TV] Waarin ik een pijl breek en mijn leven voorgoed verandert [Artikel] Wat is JOUW top-excuus waardoor je niet het beste uit jezelf en je bedrijf haalt? Dit is het mijne [Epic Fail TV] Mijn grootste zelfoverschatting als startend ondernemer [Artikel] De 5 beste anti-tips voor slimme sensitieve ondernemers [Epic Fail TV] 3 redenen waarom je video’s niet perfect mogen zijn [Epic Fail TV] 7 contacten nodig voor iemand klant wordt, ben ik dan niet te opdringerig [Epic Fail TV] Netwerken voor dummies in 3 stappen [Epic Fail TV] Hoe je de prijs vraagt die je dienst écht waard is [Epic Fail TV] Over die keer dat ik mijn laptop uit het raam wou gooien [Epic Fail TV] Wat ik haat aan ondernemen [Artikel] De 5 grootste misverstanden over het kiezen van een doelgroep voor je bedrijf [Artikel] Ik stop ermee, er zijn al genoeg ondernemerscoaches! [Epic Fail TV] Praat ik echt zo overdreven? [Epic Fail TV] Zo blij was ik met mijn eerste klant (not!) [Epic Fail TV] Ik vluchtte weg op de Unizo-beurs [Artikel] Wat een bange kat me leerde over ondernemen [Artikel] Dààrom kunnen er nooit teveel coaches zijn (dit geldt ook voor jóuw vakgebied!) [Artikel] Dit is de reden waarom ik zeg: “Als ik kan ondernemen, kan jij dat ook!” [Artikel] Ik vraag je: “Maak dàt verschil dat jij alleen kan maken. Nu méér dan ooit.” [Artikel] “Je mails zijn te commercieel!” [Artikel] De 5 manieren waarop gedachtenlezen de groei van je bedrijf belemmert [Artikel] Eerst was ik een coach, maar wat er toen gebeurde...
mail_outline ann@althea-coaching.be

Privacy

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ newsletter_message }}

x

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x