Dit zijn je 3 grootste tijd- en energievreters

25 april 2019

Je verliest véél te veel tijd.
Neen, ik heb het vandaag niet over facebooken, netflixen, koffietjes drinken of de meest toepasselijke quote voor je artikel googelen.

Ik heb het over veel destructievere manieren van tijd verliezen. Manieren waardoor je niet alleen tijd verliest maar ook je vertrouwen en je geloof in jezelf.

Laat ons dus geen tijd meer verliezen (pun intended) en direct overgaan naar strategie 1! 

1. Twijfelen voor je een beslissing neemt.

Koop ik computer X of toch beter computer Y? Of toch maar computer Z?
Welk webinarprogramma is het beste? Misschien toch maar overschakelen naar A, B of C?
Welke naam zou ik mijn workshop geven? Ik moet wel écht de beste naam kiezen.

NOPE.

Je verlies héél veel kostbare tijd door hierover te piekeren.

Want er zijn 2 mogelijkheden:

  • Ofwel verschillen de opties niet zo drastisch van elkaar dat je er uren, dagen of zelfs weken moet over piekeren
  • Ofwel heb je gewoon nog niet genoeg info en moet je simpelweg nagaan ‘wat weet ik nog niet dat ik wel moet weten om deze beslissing te kunnen nemen?’ En dan ga je dus op zoek naar die info in plaats van te blijven twijfelen.

Vorige week kreeg ik een offerte voor het maken van mijn nieuwe online leeromgeving. En oeps ja, dat is altijd even slikken zo’n bedrag. 

Maar blijven piekeren en twijfelen maakt het bedrag niet lager. Ik kan nog 5 maanden aan tig mensen gaan vragen welke online leeromgeving zij hebben, hoeveel ze betaald hebben, nagaan of ik toch niet een andere partij zou inschakelen, maar dat zou allemaal tijdverlies zijn.
In dit voorbeeld wist ik namelijk genoeg: dat de leeromgeving die ze gaan inrichten een betrouwbare tool is én dat alles wat ze al voor mij gedaan hebben dik in orde is.
En dus klikte ik op accept offerte.
En ontstond er opeens weer ruimte en energie.

2. Vergelijken.

Vergelijken met:
Concurrenten
Mensen die iets heel anders doen alsjij
Mensen die hetzelfde doen als jij
Mensen die alles weten over jouw bedrijf
Mensen die niets weten over jouw bedrijf
(vul zelf in)

JIJ bent JIJ. Dat is juist het leuke.
Dat je anders bent dan iemand anders.
Dat andere dingen bij jou passen.
Dat je andere dingen leuk vindt.
Dat je andere dingen goed kan.
OOK in je bedrijf.

Pas op, ik zeg níét dat je niet kan en mag leren van anderen. Integendeel. Observeren is één van mijn geliefde leerstrategieën. 

Maar we laten ons zo vaak afremmen, triggeren, tegenhouden, onzeker maken doordat we vergelijken met anderen.

“Jamaar, die haar prijzen zijn lager.”
“Jamaar, die zijn prijzen zijn hoger.”
“Jamaar, die zet zijn prijzen niet op de website.”
“Jamaar, die zet haar prijzen wel op de website.”

En weet je wat het is?
Als we vergelijken, leggen we de verantwoordelijkheid buiten onszelf.
De verantwoordelijkheid voor onze keuzes, de verantwoordelijkheid voor hoe het in ons bedrijf gaat.

Terwijl dát nu juist het leuke (en ja, ook het meest angstaanjagende ;-) ) is als je je eigen bedrijf hebt: dat jij verantwoordelijk bent. Voor wat goed gaat, en voor wat niet goed gaat.

Dus, als het gaat om
prijzen
hoe je website eruit ziet
hoe lang je nieuwsbrieven zijn
hoe vaak je post op social media
hoeveel klanten en omzet je hebt
enz. enz. enz.

Vergelijk dan níét met anderen.
Vergelijk met jezelf. Met wat voor jou klopt, met jouw waarden, met de doelen die jij voor jezelf stelt.

3. Meningen, raad en advies vragen.

Wat vind jij dat ik moet doen?
Welk systeem gebruik jij?
Welke prijs vind jij dat ik kan vragen?
Zou ik deze blauwe kleur voor mijn logo gebruiken, of toch beter dat paarse?

Het kunnen vragen zijn naar informatie, maar wees eerlijk naar jezelf.

Stel je deze vragen echt om informatie te krijgen, zodat jij voor jezelf een goede beslissing kan nemen of ben je op zoek naar bevestiging?
Naar iemand die je de toestemming geeft een bepaalde beslissing te nemen?

Die bevestiging of toestemming kan je namelijk alleen jezelf geven.
En die mág je ook gewoon aan jezelf geven.
Ook (juist ook :-P ) als je ondernemerscoach je heeft aangeraden iets te doen.
Ik doe helemaal niet alles wat mijn coach me zegt.
Omdat ik mijn eigen intuïtie volg én omdat ik helemaal overspannen zou geraken als ik alles zou moeten doen wat zij me zegt.

Onder elk van deze 3 strategieën (twijfelen, vergelijken en andermans mening vragen) ligt valse hoop verborgen.
De illusie dat er één juiste manier is. En als we díé manier vinden, dán gaat alles ok zijn.
Dan gaan we nooit meer worstelen.
Gaan we altijd veilig zijn.
Gaan we nooit meer afkeuring of kritiek krijgen.

Maar die hoop is zoals de naam het zegt vals.
Een illusie.

Er gaat nooit een moment komen dat je bedrijf AF is.
Nooit een moment waarop je alles weet.
Nooit een moment waarop je geen enkele worsteling meer hebt.
Nooit een moment waarop je 100% zeker van alles bent.

En dat is helemaal ok.
Ik moet dan altijd denken aan de titel van een boek van Geneen Roth: this messy magnificent life.
De paradox die het leven en dus ook ons bedrijf is.
Het is een rommeltje en helemaal OK tegelijkertijd.

En weet je, ik ken dit ook allemaal.
De ene week zeggen alle klanten ja en de volgende week lijkt het alsof ik mijn verkoopsskills helemaal kwijt ben.
Ik moet al sinds september een nieuwe weggever schrijven.
Ik vraag me regelmatig af of er wel iemand naar de volgende editie van mijn workshop zal komen.
De ene dag heb ik alles onder controle en de volgende dag is mijn agenda ontploft.
Ook bij mij is het regelmatig een rommeltje. En helemaal OK tegelijk.

Wat raakt dit artikel in jou? Ik lees het graag, dus stuur me gerust een reactie!

Ann

P.S. Wanneer jij er klaar voor bent om de volgende stap te zetten in je bedrijf zijn dit 2 manieren waarop ik je kan helpen:

1. Op zaterdag 4 mei geef ik weer mijn eendaagse ondernemersworkshop “The Big Five”.
Het is de eerste én enige keer dit jaar dat ik de workshop geef op een zaterdag.

Aanmelden kan nog t.e.m. woensdag 1 mei!

In één dag ontdek je de 5 pijlers van een succesvolle onderneming: het helder krijgen van je missie, een krachtig aanbod dat de oplossing biedt voor een dringend probleem, marketing, verkopen én zelfleiderschap.
Een dag vol eyeopeners, heel concrete ondernemersstrategieën en op het einde van de dag een duidelijk actieplan.

Let op! Kom alleen als je je bedrijf/praktijk serieus neemt!
Het risico dat je neemt is dat je je grote dromen serieus gaat nemen, en ja, dat je ontdekt dat ze haalbaar zijn!

Alle info over de workshop (en de aanmeldlink) vind je hier

Nog vragen? Stuur me even een mailtje op ann@althea-coaching.be, ik antwoord met veel plezier!

2. Op dinsdag 7 mei geef ik een gratis webinar “De 5 geheimen van integer verkopen.”

“Verkopen? Opdringerig, manipulatief, mensen iets doen kopen wat ze niet nodig hebben, dat wil ik niet!!”

Het kan ook gewoon anders.

Dat verkopen een heel integer proces wordt.
Samen met je klant onderzoeken waar de pijn ligt en welk verlangen er is.
Helder benoemen welke stappen nodig zijn om het resultaat te bereiken dat de klant wil.
Duidelijk aangeven hoe jij kan helpen en wat dat kost.
En je potentiële klant helpen om voluit JA te zeggen tegen de transformatie die je biedt.

Dát is precies wat ik je ga leren tijdens deze gratis online training.

Je volgt de training via je PC of smartphone. Je ziet mij maar komt zelf niet in beeld, en kan me wel vragen stellen via de chatfunctie.

Ik geef het webinar twee keer live op dinsdag 7 mei, om 15u en om 20u.

Meld je alvast aan via deze link 

(Kan je er niet live bij zijn? Meld je dan toch aan via de link, je krijgt dan de opname na afloop in je mailbox!)

Meer blogs & vlogs

Je omzet weerspiegelt hoeveel stress je aankan Waarom ik geen korting geef Leeswaarschuwing: dit artikel bevat zweverige passages! Waarom moeiteloos verkopen niet bestaat Waarom je onterecht besluit dat de markt verzadigd is Waarom het géén goed idee is om een extra coachopleiding te gaan volgen 12 jaar ondernemen, dit heb ik ervan geleerd! Ja, ik heb zelf ook nog altijd een coach! Ben jij ook een Galilei? Succes bij het ondernemen: is het een kwestie van geluk? Ik beken: ik ben verliefd op mijn klant Het maakt niet uit wat ze over jou denken [Kom uit je kot] Muurklimmen en ondernemen, een gouden combi? Joepie, ik heb een concurrent! Dit is het enige verschil tussen jouw marketing en mijn marketing [Kom uit je kot] Dat is te opdringerig! Hoe overleef je als introverte ondernemer in de ondernemersjungle? Ben jij bang voor de Grote Boze Neen? Geen probleem? Geen bedrijf! Wat afvallen me leerde over ondernemen (en omgekeerd) [Kom uit je kot] Verkopen, de ultieme vorm van uit je kot komen? Moet je als ondernemer per se hard werken? [Kom uit je kot] Zit er genoeg vis in je vijver? Here's to strong women Wat als opeens niks meer goed gaat in je bedrijf? Welk soort shampoo ben jij? [Kom uit je kot] Ben jij bang van het zwarte gaatje? Daarom werkt jouw nieuwsbrief niet [Kom uit je kot] Netflixen mag, maar doe eerst dit Wat antwoord ik als mijn klant zegt “Neen, het is te duur”? [Kom uit je kot] Weg met je Gremlins! De 5 meest gemaakte facebookmarketing fouten [Kom uit je kot] Mijn zoektocht naar de perfecte titel Neen, goede voornemens werken niet, maar probeer dit eens [S.O.S. Ann] Hoe krijg ik klanten door lezingen of presentaties? Door deze 3 beslissingen verdubbelde ik dit jaar mijn omzet [S.O.S. Ann] Hoe hou ik vol als ik nog geen resultaat zie? 10 dingen waar je als ondernemer neen móét tegen zeggen als je succesvol wil worden [S.O.S. Ann] Wat met al mijn nieuwe ideeën? Hoop is geen strategie Wees eens eerlijk, kan iederéén leren ondernemen? 3 redenen waarom je onterecht ontmoedigd geraakt in je bedrijf De 5 grootste misverstanden over het bepalen van je prijzen Lieve psychologen en therapeuten, deze is speciaal voor jullie! [Artikel] Mijn 5 grootste ondernemersangsten en hoe jij jouw angsten overwint [S.O.S. Ann] Hoe je klanten krijgt met je facebookposts [Artikel] Oproep aan alle personal trainers: I NEED YOU! [Artikel] Je gevoel van eigenwaarde bepaalt je omzet [S.O.S. Ann] Met deze 3 acties moet je starten [Artikel] Als ik supergoed ben in mijn vak, komen de klanten vanzelf [S.O.S. Ann] Waarom je teveel koffietjes drinkt [Artikel] Hoe je zélf de groei van je bedrijf het meest in de weg zit [S.O.S. Ann] Hoe zorg ik voor een continue stroom klanten? [Artikel] Hoe vind je een goede ondernemerscoach in het bos van ondernemerscoaches? [S.O.S. Ann] Hoe houd ik mijn marketingacties vol? [Artikel] Wacht jij tot je tandpijn hebt? (en hoe zit dat bij je klanten?) [S.O.S. Ann] Wat is mijn USP of unieke toegevoegde waarde? [Artikel] “Als ik niet snel een tastbaar resultaat zie, dan geef ik op.” Hoe zit dat bij jou? [S.O.S. Ann] “Ann, gaat er bij jou ook nog wel eens iets fout?” [Artikel] 5 strategieën om deze week je nieuwsbrief wél de deur uit te krijgen [S.O.S. Ann] Help, mijn workshop geraakt niet vol! [Artikel] Wat mensen écht bedoelen als ze zeggen ‘je aanbod is te duur’ [S.O.S. Ann] Help, waarover kan ik bloggen? [Artikel] In welke van deze 3 marketing-sprookjes geloof jij nog? [S.O.S. Ann] Help, iedereen zegt neen tegen mijn aanbod! [Artikel] Ben jij een excuus-truus? [Epic Fail TV] Mijn 3 grootste pitch blunders [Artikel] Waarom het me totaal niet interesseert welke prijs je concurrenten vragen [Epic Fail TV] Werkt een nieuwsbrief nog? [Artikel] Durf jij deze ondernemers-demonen te trotseren? [Epic Fail TV] Help, ik vind geen goede naam voor mijn workshop! [Artikel] Het leed dat concurrentie heet [Epic Fail TV] Over zin én onzin van omzetdoelen [Artikel] Hoe weet ik of ik niet tevéél kennis gratis weggeef? [Epic Fail TV] De 5 redenen waarom ik nooit een goede ondernemer zou worden [Artikel] Waarom het je eigen schuld is als je bij je ondernemerscoach niets leert [Epic Fail TV] Waarin ik een pijl breek en mijn leven voorgoed verandert [Artikel] Wat is JOUW top-excuus waardoor je niet het beste uit jezelf en je bedrijf haalt? Dit is het mijne [Artikel] Is het wel het goede moment om te investeren in een ondernemerscoach? [Epic Fail TV] Mijn grootste zelfoverschatting als startend ondernemer [Artikel] De 5 beste anti-tips voor slimme sensitieve ondernemers [Epic Fail TV] 3 redenen waarom je video’s niet perfect mogen zijn [Artikel] Welke van deze 5 verkoopblunders heb jij deze week gemaakt? [Epic Fail TV] 7 contacten nodig voor iemand klant wordt, ben ik dan niet te opdringerig [Artikel ] Erger jij je ook zo aan mensen die gebakken lucht verkopen? [Epic Fail TV] Netwerken voor dummies in 3 stappen [Epic Fail TV] Hoe je de prijs vraagt die je dienst écht waard is [Epic Fail TV] Over die keer dat ik mijn laptop uit het raam wou gooien [Artikel] Veel geld geïnvesteerd, veel geld verdiend, maar ik voelde me nog steeds even beroerd. Dit was de reden [Epic Fail TV] Wat ik haat aan ondernemen [Artikel] De 5 grootste misverstanden over het kiezen van een doelgroep voor je bedrijf [Artikel] Ik stop ermee, er zijn al genoeg ondernemerscoaches! [Epic Fail TV] Praat ik echt zo overdreven? [Artikel] Een klant zei me “Ik erger me dood aan jouw filmpjes!” maar wat ze toen besloot [Epic Fail TV] Zo blij was ik met mijn eerste klant (not!) [Artikel] Ik raad je af te investeren in een ondernemerscoach en dit is waarom [Epic Fail TV] Ik vluchtte weg op de Unizo-beurs [Artikel] Wat een bange kat me leerde over ondernemen [Artikel] Dààrom kunnen er nooit teveel coaches zijn (dit geldt ook voor jóuw vakgebied!) [Artikel] Dit is de reden waarom ik zeg: “Als ik kan ondernemen, kan jij dat ook!” [Artikel] Ik vraag je: “Maak dàt verschil dat jij alleen kan maken. Nu méér dan ooit.” [Artikel] “Je mails zijn te commercieel!” [Artikel] De 5 manieren waarop gedachtenlezen de groei van je bedrijf belemmert [Artikel] Eerst was ik een coach, maar wat er toen gebeurde...

Industrieweg 3 3001 Heverlee
ann@althea-coaching.be


Privacy

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ newsletter_message }}

x

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x