Ondernemen met een beperking

8 september 2022

If you desire to make a difference in the world,
you must be different from the world.
~ Elaine S. Dalton ~


“Ann, hoe was je vakantie? Amai 6 weken, daar heb je van genoten zeker?”

Sociaal aangepaste antwoord:
“Ja amai, super van genoten, veel uitstapjes gedaan en nu wel weer veel goesting om te beginnen werken hoor!”

Eerlijke antwoord:
“Ik heb eigenlijk bijna 6 weken geslapen. Ik stond op rond een uur of 10, rond 2u ‘s middags was ik terug zo moe dat ik in mijn bed kroop en sliep tot een uur of 5, en dan ’s avonds op tijd in mijn bed, want ja, terug moe. En eerlijk, ik zou zo nog weken kunnen doorgaan.”

Ondernemen met een beperking, daar wil ik vandaag over schrijven.

Een beperking, waar heb ik het dan over?

Ik heb het over officiële diagnoses, over zelfdiagnoses, over mentale klachten, over fysieke beperkingen, over vage klachten, over heel duidelijke klachten, over zichtbare en onzichtbare kwetsbaarheden, over beperkingen die algemeen aanvaard worden als beperking en over beperkingen die vaak niet begrepen worden door wie er geen last van heeft.

Ik heb het over: niet (mee)kunnen (met) wat vele mensen wel kunnen, op welk(e) gebied(en) dan ook. 

Als je snel moe bent, dan moet je daar rekening mee houden bij het ondernemen. Want ja, ik ben wel de kostwinner. Als ik platval, dan hebben we een probleem.

En dus heb ik een aantal richtlijnen voor mezelf.

(Disclaimer: Ik beweer niet dat ik elke richtlijn al voor de volle 100% geïntegreerd heb. Er zijn zeker nog momenten waarop ik volledig de mist inga!!)

Ik aanvaard mezelf zoals ik ben

Ik kan niet wat vele andere mensen wel kunnen.
Ik kan niet naar een festival. Te veel lawaai, te veel mensen, te onoverzichtelijk, kortom veel te veel prikkels.
Nu, ik heb ook niet echt zin om naar een festival te gaan, dus dat mis ik niet.

Maar er zijn wel dingen die ik wel zou willen kunnen en die ik niet kan.
Zoals een avondactiviteit en dan daarna weer op tijd opstaan (eigenlijk kan een avondactiviteit alleen maar als ik de volgende dag kan recupereren).
Iets doen in het weekend (kan alleen als ik een heel rustige week heb gehad en een rustige week voor de boeg heb).

Als ik dat niet respecteer, ben ik volledig overprikkeld, kan ik daardoor ook niet slapen en heb ik migraine als gevolg.

Ik heb lang (heel lang, heeeeeeeel lang en nu nog wel eens heel af en toe) gedacht: ik moet dat allemaal toch kunnen.
En dus heel veel over mijn grenzen gegaan. Ik nam vaak zelfs geen migrainepilletje als andere mensen erbij waren omdat ik me zelfs daarvoor schaamde: “Ik zou geen migraine mogen hebben, da’s mijn eigen schuld.”

Maar dat doe ik bijna niet meer.
Ik heb gemerkt dat ik een fijner leven heb als ik aanvaard hoe ik ben, wat ik aankan en wat ik niet aankan.

Het is te nemen of te laten 

Deze is nog één van de nieuwere. Maar sinds mijn zelfdiagnose autisme, is er niet alleen meer zelfaanvaarding, maar ben ik ook veel opener tegen anderen.

Kajakken? Niet met mij, ik ga niet mee.
Naar een grote stad met de auto? Neen ik rijd niet.
Bellen? Neen ik neem niet op, mail mij.

En dat geeft me veel rust.
Ik moet geen smoesjes meer verzinnen. En het is ok wat een ander ervan denkt. Ik ben zoals ik ben.

Ik durf te zien waar ik goed in ben

Ik kan niet wat vele andere mensen kunnen en ik kan ook wat vele andere mensen niét kunnen.
Ik begrijp iets supersnel bijvoorbeeld. Ik analyseer supersnel. Ik heb direct door wat de structuur van iets is. Ik zie de rode draad bij klanten, de opbouw van hun diensten. Ik kan supersnel wat ik geleerd heb toepassen bij een klant.

Ik kan dingen duidelijk uitleggen. Ik voel wanneer iemand iets niet snapt en wat er dan nog nodig is.

Het interessante is dat ik pas écht zag hoe slim ik was toen het besef van mijn autisme kwam. Toen zag ik pas hoeveel ik moest compenseren en hoe ongelooflijk hard mijn snelle verstand me daarbij geholpen had en nog altijd helpt.

Het zien van wat we niét kunnen, daar zijn we allemaal goed tot héél goed in. Maar echt, durven zien waar we echt KEIgoed in zijn, laat dat onze richtlijn zijn voor de rest van ons leven. 

Ik kies radicaal voor mezelf

Ik ben superkieskeurig. Ik moét superkieskeurig zijn.
Ik kan niet zomaar alles doen dus ik moet kiezen.

Mijn eerste prioriteit is mijn gezin. Mijn tweede prioriteit is mijn bedrijf, want kostwinner én mijn werk is wat zin geeft aan mijn leven.

Daarna komt er heel lang niks. 

En dus kies ik in de eerste plaats voor mezelf, mijn rust, mijn energie. Want anders kan ik niet voor mijn gezin en mijn bedrijf zorgen.
Ik hoorde eens ergens: doe iets enkel als het geld oplevert, of plezier, of energie. Geen van de drie? No way José.

Vind ik mezelf daardoor soms egoïstisch? Yep.
Beïnvloedt dit mijn keuzes? Neen.

Zoals mijn vroegere coach zei: “zolang jij mijn hypotheek niet betaalt, maak ik zelf mijn keuzes.”

Ik stel doelen die haalbaar zijn en kloppen voor mij 

Je doelen en wat je bereid én in staat bent daarvoor te doen, moeten met elkaar overeenstemmen.

Ik zou mezelf kunnen proberen dwingen om elke maand een nieuw webinar te geven, om de 3 maanden een nieuwe challenge en elke week een avondnetwerk event. Maar dat lukt me gewoon niet.

En dus moet ik ook realistisch zijn wat mijn omzetdoelen betreft.
Dit betekent dus niet dat ik niet genoeg kan verdienen om goed voor mijn gezin te zorgen. Maar het betekent wél dat mijn financieel doel is goed voor mijn gezin zorgen (nu en later), niét een grotere auto en 10 reizen per jaar.

Een eenvoudig rustig leven, dat is ok voor mij.
Ik hoef geen perfect afgewerkt huis. De meeste lampen zijn hier peertjes aan een draadje en dat vind ik helemaal ok. Ik denk niet dat ik daar ooit een echte lamp voor koop.
De verf is op veel plaatsen van de vloer gesleten maar no way dat ik die ga schilderen (en zelfs niet ga laten schilderen, ik word al moe als ik denk aan al het verhuiswerk dat daarvoor zou nodig zijn ).
Bijna al onze meubels zijn tweedehands of Ikea en ik vind dat gewoon ok. Ik hoef geen huis dat uit de boekjes lijkt te komen (hoewel ik wel echt kan genieten van een zaterdagochtend met de nieuwe VT Wonen ).

Ik probeer niet iemand te zijn die ik niet ben

Als ik livedagen geef, dan zijn die rustig: veel reflectie-oefeningen, uitwisseling, altijd op een vertrouwde plek. 

Ik probeer niet iemand te zijn die ik niet ben, ik ben niet de businesscoach van de mega-events met spannende nevenactiviteiten.
Ik ben niet iemand die op het podium gaat dansen om anderen mee te krijgen.
Ik ben niet diegene die altijd positief is.
Ik weet het soms (vaak) ook gewoon niet.

Ik werk zoals het bij mij past 

Ik geef geen webinars (meer) ‘ s avonds, want dan kan ik niet goed slapen daarna. Ik geef ze alleen nog overdag, hoewel dat marketinggewijs misschien niet zo slim is.

Ik heb enkel contact met mijn klanten via facebookgroepen en mail (afhankelijk van het traject dat ze doen), dus niet én messenger én whatsapp én telefoon daar nog bij.
Op maandag plan ik geen klantenafspraken in zodat ik rustig de week kan beginnen met achter de schermen werk.
Mijn livedagen doe ik altijd op vrijdag zodat ik daarna kan recupereren.
Ik geef mijn klanten veel feedback via spraakberichten omdat dat sneller gaat, maar mijn klanten zelf moeten alles schrijven (omdat ik zelf gesproken berichten niet goed verwerk).

Jouw business, jouw voorwaarden (en die zijn waarschijnlijk weer volledig anders dan die van mij). 

Ik geloof niet in “je kan alles als je maar je best doet”

Ja, we kunnen ongelooflijk veel leren. Ik moet maar naar mezelf en mijn bedrijf kijken om dat te zien. Leren is één van mijn sterkste kanten.

En ja we kunnen veel helen.

Maar zoals een blinde niet kan zien en iemand met maar 1 been er niet opeens een been bijkrijgt overnight (of met de juiste healingtechnieken), zijn er ook dingen die niet veranderen.

Daarbij aansluitend: ik kies zelf waar ik mee aan de slag ga en wanneer

Heb jij ook migraine en kies je ervoor om medicatie te nemen in plaats van te onderzoeken wat er eventueel onder zou kunnen zitten? You do you.
Heb je migraine en kies je ervoor om géén medicatie te nemen en in plaats daarvan te onderzoeken wat de onderliggende oorzaak zou kunnen zijn? You do you.

Het is niet aan de buitenwereld om te bepalen wat je te leren hebt, wat je te helen hebt en hoe je dat moet doen.

Heb jij ook richtlijnen voor jezelf? Of zijn er een paar van deze die jij nog meer wil gaan toepassen?

Ann

 

P.S. Op dinsdag 13 september (overdag, niet ’s avonds :-P ) staat mijn gratis online training “De juiste prijs voor je dienst in 7 stappen" gepland.

Welke prijs vraag ik als coach, trainer, therapeut of consultant voor mijn diensten?
Prijszetting roept veel emoties op.

Met deze en nog veel meer vragen gaan we aan de slag tijdens deze online training:

- Hoe bepaal ik de prijs voor mijn dienst?
- Mijn concurrenten vragen allemaal zo’n lage prijzen, ik kan daar toch niet boven gaan?
- Hoe weet ik dat mijn prijs te laag is (of juist te hoog)?
- Kan je me de formule geven om mijn prijzen te bepalen?
- Hoe vaak per jaar mag ik mijn prijzen verhogen (en wat is het beste tijdstip hiervoor)?
- Ik weet dat mijn prijs te laag is, maar ik durf geen hogere prijzen vragen, help!

Wil je erbij zijn? Meld je aan via deze link.
(Kan je er niet live bij zijn? Meld je dan toch aan via de link, je krijgt dan na afloop de opname in je mailbox!)


Meer blogs & vlogs

Wachten op je kind in de Pain Quotidien [Het alfabet van Ann] De S van STOM De ene dag is de andere niet [Het alfabet van Ann] De R van RADICAAL PERSOONLIJK Stilte! Hier wordt getypt Van onderduiken naar vertrouwen, of: de fasen in mijn bedrijf De schoonheid van het imposter syndroom Ik ben geen held Ik wil organisch groeien (of: ben jij enkel een ondernemer in gedachten?) [Het alfabet van Ann] De Q van QUEESTE De bevrijding van wie ik echt ben (oftewel: de autisme-update) Omzet delen of niet, that's the question Ik wil foto’s van vakantiehuisjes met vuile ramen en stof op de vloer 10 tekenen dat je te bescheiden bent Wat kots opruimen in de nacht je leert over commitment Dit vraagt je potentiële klant zich af Waarom ik ALLERGISCH ben aan tips Wat als ik al die moeite doe en het leidt tot niks? [Het alfabet van Ann] De P van PARADOX De migraineaanval te veel [Het alfabet van Ann] De O van ONDERNEMEN Mijn trainingen zijn saai [Het alfabet van Ann] De N van NEEN Erger jij je ook zo aan mensen die gebakken lucht verkopen? [Epic Fail TV] De 5 redenen waarom ik nooit een goede ondernemer zou worden Radicaal eerlijke marketing, was da? [Epic Fail TV] Mijn 3 grootste pitch blunders De 5 grootste misverstanden over verkopen [Kom uit je kot] Dat is te opdringerig! Senseo of Nespresso? De top 10 onaangename waarheden voor ondernemers [Het alfabet van Ann] De M van MISSIE Vrijheid of dictatuur? [Het alfabet van Ann] De K én L van KORTE EN LANGE TERMIJN Ik raad je af te investeren in een ondernemerscoach en dit is waarom Ik ben niet goed in vakantie [Het alfabet van Ann] De J van JOUW WAARHEID [Kom uit je kot] Weg met je Gremlins! [Het alfabet van Ann] De I van INTIEM Ik druk op send en dan duik ik onder Welke van deze 5 verkoopblunders heb jij deze week gemaakt? [Het alfabet van Ann] De H van HULP Veel geld geïnvesteerd, veel geld verdiend, maar ik voelde me nog steeds even beroerd. Dit was de reden Een klant zei me “Ik erger me dood aan jouw filmpjes!” maar wat ze toen besloot [Het alfabet van Ann] De G van GELD [Het alfabet van Ann] De F van FOCUS Help: ik doe alles wat ik kan en ik heb nog altijd geen klanten! [Het alfabet van Ann] De E van EMPATHIE Waar hou jij je nog in in je bedrijf? [Het alfabet van Ann] De D van DOEN Te koop: bloeiende praktijk Wat is belangrijk genoeg voor jou om je barrières te overwinnen? [Het alfabet van Ann] De B van BONDIG Heb jij al JA gezegd? [Het alfabet van Ann] De A van AUW! Falen is geen optie én het is een must Zoals Clouseau al zei: het zit vanbinnen Allé, weer zo’n coach die alleen maar gebakken lucht verkoopt Welke van deze marketingfouten maakte jij al deze week? Ik wist dat ik het niet mocht lezen maar ik kon er niet aan weerstaan To plan or not to plan, that's the question NU gaan de klanten echt komen! Is je ego het echte probleem in je bedrijf? Het maakt niet uit hoe je jezelf noemt Het obstakel is de weg Wat zich nu toont in je ondernemerschap, was er altijd al Leven en ondernemen in tijden van corona Waarom het beter is voor je bedrijf als je kostwinnaar bent Marketing uitbesteden, ja of neen? Jij bent de gans, zorg voor jezelf! I know what I want and I want it NOW Wat je omzet zegt over jou Action cures fear 2 redenen waarom ondernemen een kwestie van geluk is en 25 voor het tegendeel Je MAG niet perfect zijn Waar maak jij het jezelf te gemakkelijk in je bedrijf? Je omzet weerspiegelt hoeveel stress je aankan Waarom ik geen korting geef Leeswaarschuwing: dit artikel bevat zweverige passages! Waarom moeiteloos verkopen niet bestaat Waarom je onterecht besluit dat de markt verzadigd is Wees eens eerlijk, kan iederéén leren ondernemen? Waarom het géén goed idee is om een extra coachopleiding te gaan volgen 12 jaar ondernemen, dit heb ik ervan geleerd! Ja, ik heb zelf ook nog altijd een coach! Ben jij ook een Galilei? Succes bij het ondernemen: is het een kwestie van geluk? Ik beken: ik ben verliefd op mijn klant Het maakt niet uit wat ze over jou denken [Kom uit je kot] Muurklimmen en ondernemen, een gouden combi? Joepie, ik heb een concurrent! Dit is het enige verschil tussen jouw marketing en mijn marketing Hoe overleef je als introverte ondernemer in de ondernemersjungle? Ben jij bang voor de Grote Boze Neen? Geen probleem? Geen bedrijf! Wat afvallen me leerde over ondernemen (en omgekeerd) Dit zijn je 3 grootste tijd- en energievreters [Kom uit je kot] Verkopen, de ultieme vorm van uit je kot komen? Moet je als ondernemer per se hard werken? [Kom uit je kot] Zit er genoeg vis in je vijver? Here's to strong women Wat als opeens niks meer goed gaat in je bedrijf? Welk soort shampoo ben jij? [Kom uit je kot] Ben jij bang van het zwarte gaatje? Daarom werkt jouw nieuwsbrief niet [Kom uit je kot] Netflixen mag, maar doe eerst dit Wat antwoord ik als mijn klant zegt “Neen, het is te duur”? De 5 meest gemaakte facebookmarketing fouten [Kom uit je kot] Mijn zoektocht naar de perfecte titel Neen, goede voornemens werken niet, maar probeer dit eens [S.O.S. Ann] Hoe krijg ik klanten door lezingen of presentaties? Door deze 3 beslissingen verdubbelde ik dit jaar mijn omzet [S.O.S. Ann] Hoe hou ik vol als ik nog geen resultaat zie? 10 dingen waar je als ondernemer neen móét tegen zeggen als je succesvol wil worden [S.O.S. Ann] Wat met al mijn nieuwe ideeën? Hoop is geen strategie 3 redenen waarom je onterecht ontmoedigd geraakt in je bedrijf De 5 grootste misverstanden over het bepalen van je prijzen Lieve psychologen en therapeuten, deze is speciaal voor jullie! [Artikel] Mijn 5 grootste ondernemersangsten en hoe jij jouw angsten overwint [S.O.S. Ann] Hoe je klanten krijgt met je facebookposts [Artikel] Oproep aan alle personal trainers: I NEED YOU! [Artikel] Je gevoel van eigenwaarde bepaalt je omzet [S.O.S. Ann] Met deze 3 acties moet je starten [Artikel] Als ik supergoed ben in mijn vak, komen de klanten vanzelf [S.O.S. Ann] Waarom je teveel koffietjes drinkt [Artikel] Hoe je zélf de groei van je bedrijf het meest in de weg zit [Artikel] Hoe vind je een goede ondernemerscoach in het bos van ondernemerscoaches? [S.O.S. Ann] Hoe zorg ik voor een continue stroom klanten? [S.O.S. Ann] Hoe houd ik mijn marketingacties vol? [Artikel] Wacht jij tot je tandpijn hebt? (en hoe zit dat bij je klanten?) [S.O.S. Ann] Wat is mijn USP of unieke toegevoegde waarde? [Artikel] “Als ik niet snel een tastbaar resultaat zie, dan geef ik op.” Hoe zit dat bij jou? [S.O.S. Ann] “Ann, gaat er bij jou ook nog wel eens iets fout?” [Artikel] 5 strategieën om deze week je nieuwsbrief wél de deur uit te krijgen [S.O.S. Ann] Help, mijn workshop geraakt niet vol! [Artikel] Wat mensen écht bedoelen als ze zeggen ‘je aanbod is te duur’ [S.O.S. Ann] Help, waarover kan ik bloggen? [Het alfabet van Ann] De C van CONSISTENT [Artikel] In welke van deze 3 marketing-sprookjes geloof jij nog? [S.O.S. Ann] Help, iedereen zegt neen tegen mijn aanbod! [Artikel] Ben jij een excuus-truus? [Epic Fail TV] Help, ik vind geen goede naam voor mijn workshop! [Artikel] Waarom het me totaal niet interesseert welke prijs je concurrenten vragen [Epic Fail TV] Werkt een nieuwsbrief nog? [Artikel] Durf jij deze ondernemers-demonen te trotseren? [Artikel] Het leed dat concurrentie heet [Epic Fail TV] Over zin én onzin van omzetdoelen [Artikel] Hoe weet ik of ik niet tevéél kennis gratis weggeef? [Artikel] Waarom het je eigen schuld is als je bij je ondernemerscoach niets leert [Epic Fail TV] Waarin ik een pijl breek en mijn leven voorgoed verandert [Artikel] Wat is JOUW top-excuus waardoor je niet het beste uit jezelf en je bedrijf haalt? Dit is het mijne [Artikel] Is het wel het goede moment om te investeren in een ondernemerscoach? [Epic Fail TV] Mijn grootste zelfoverschatting als startend ondernemer [Artikel] De 5 beste anti-tips voor slimme sensitieve ondernemers [Epic Fail TV] 3 redenen waarom je video’s niet perfect mogen zijn [Epic Fail TV] 7 contacten nodig voor iemand klant wordt, ben ik dan niet te opdringerig [Epic Fail TV] Netwerken voor dummies in 3 stappen [Epic Fail TV] Hoe je de prijs vraagt die je dienst écht waard is [Epic Fail TV] Over die keer dat ik mijn laptop uit het raam wou gooien [Epic Fail TV] Wat ik haat aan ondernemen [Artikel] De 5 grootste misverstanden over het kiezen van een doelgroep voor je bedrijf [Artikel] Ik stop ermee, er zijn al genoeg ondernemerscoaches! [Epic Fail TV] Praat ik echt zo overdreven? [Epic Fail TV] Zo blij was ik met mijn eerste klant (not!) [Epic Fail TV] Ik vluchtte weg op de Unizo-beurs [Artikel] Wat een bange kat me leerde over ondernemen [Artikel] Dààrom kunnen er nooit teveel coaches zijn (dit geldt ook voor jóuw vakgebied!) [Artikel] Dit is de reden waarom ik zeg: “Als ik kan ondernemen, kan jij dat ook!” [Artikel] Ik vraag je: “Maak dàt verschil dat jij alleen kan maken. Nu méér dan ooit.” [Artikel] “Je mails zijn te commercieel!” [Artikel] De 5 manieren waarop gedachtenlezen de groei van je bedrijf belemmert [Artikel] Eerst was ik een coach, maar wat er toen gebeurde...

ann@althea-coaching.be


Privacy

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ newsletter_message }}

x

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x