Ik wil organisch groeien (of: ben jij enkel een ondernemer in gedachten?)

17 februari 2022

Growth and comfort
do no coexist.

~ Ginni Rometty ~

 

“Ik wil mijn bedrijf organisch laten groeien”.

Dat zei iemand me vorige week.
Het is een uitspraak die ik wel vaker hoor, maar nu triggerde ze me echt.

Ben jij ook iemand die dat zegt, ik wil organisch groeien?
En wat ís dat dan, ‘organisch groeien’? Een beetje zoals deze akker, niet teveel ingrijpen en de natuur zijn gang laten gaan?

Wat is het tegenovergestelde ervan? Anorganisch groeien? (zoals anorganische scheikunde, ja mijn bio-ingenieursachtergrond komt weer van pas :-P )

In deze nieuwsbrief daag ik je uit, ja jij die ook denkt of zegt ‘ik wil organisch groeien’.
Ik daag je uit om te ontdekken wat organisch groeien voor jou echt betekent en welke gremlins er onder verborgen zitten.

Eerst en vooral, wat is organisch groeien?

Ik ben natuurlijk eerst eens gaan googelen. En dan vind ik dat organische groei van een bedrijf betekent: de groei van omzet en winst zonder overnames en fusies.

OK. Ik denk niét dat jij als coach of therapeut denkt aan overnames en fusies als je het hebt over organische groei.

Ik denk dat je aan de oppervlakte bedoelt: ik wil geleidelijk groeien. Niet forceren. Niet lopen voor je kan stappen.
En daar ben ik het helemaal mee eens. Stap voor stap je bedrijf uitbouwen, in de juiste volgorde, is essentieel.

Maar wat er onder deze uitspraak zit, is iets heel anders.

Want ik hoor deze uitspraak altijd van mensen die het alleen willen doen. Die geen hulp willen.

En dan betekent ‘ik wil organisch groeien’ iets heel anders.

Dan betekent het:

- ik wil niet uit mijn kot komen, niet letterlijk maar vooral niet figuurlijk
- ik durf niet te gaan staan voor mijn visie op mijn vakgebied, ook al wijkt die af van de norm
- ik verwacht dat het vanzelf gaat
- ik wil niet investeren
- ik kan niet beloven dat iemand echt kan veranderen met mijn hulp
- ik wil geen enge acties doen
- ik durf niet de verantwoordelijkheid nemen om echt een verschil te maken voor mensen en de wereld
- ik ben bang om zichtbaar te zijn
- ik ben bang voor wat anderen van mij gaan denken
- ik wil geen kritiek krijgen
- ik ben bang om te mislukken

“Ik wil organisch groeien” betekent in 49 % van de gevallen “ik ben bang dat het niet gaat lukken en daarom durf ik het niet echt proberen want als ik het echt probeer en het mislukt dan is dat een afgang, in mijn eigen ogen en die van anderen”.

En in de andere 49% betekent het: “ik wil wel de leuke aspecten van een succesvol bedrijf maar niet wat er allemaal bij komt kijken.” (wel de omzet, de klanten, de status, maar niet de onzekerheden, het oncomfortabele gevoel, de groeipijnen)

En dus blijven we halfslachtig aanmodderen.
Ja, ook ik, in de beginperiode van mijn bedrijf.

Ik heb het nooit verwoord als “ik wil organisch groeien”, maar NO WAY dat ik hulp ging inschakelen. Want dan zou ik enge dingen moeten doen.
Investeren in hulp zou betekenen dat ik mezelf en mijn bedrijf echt serieus zou nemen.
Investeren in hulp zou betekenen ik alles zou doen wat ik kon. En dat ik dan écht zou zien of mijn inspanningen resultaat zouden opleveren of niet.

Kortom: dan zou ik de stap moeten zetten van ‘ondernemen in gedachten’ naar “echt ondernemen’.

Ondernemen in gedachten dat is:

- superblij worden bij de gedachte aan een succesvol bedrijf
- bedenken hoe fijn het zou zijn om volle workshops te geven en zo veel meer mensen te helpen
- blij zijn dat je de stap gezet hebt om zelfstandig ondernemer te worden maar ondertussen amper uit de kosten komen
- een mooi logo en visitekaartjes laten ontwerpen
- al maanden je website perfectioneren
- zeggen ‘ja goed idee, maar eerst moet ik nog…’ als iemand je uitnodigt voor een netwerkevent

Da’s ondernemen in gedachten.
Da’s zoals ik al duizenden keren gezongen heb voor een groot publiek. En ze lagen allemaal aan mijn voeten. In gedachten. Want in theorie zet ik geen stappen om die droom werkelijkheid te maken.

En: da’s helemaal ok.

Want ‘ik wil organisch groeien’ kan ook betekenen:

- het is een hobby
- ik heb het geld niet nodig
- ik ben tevreden met de status quo

En als dat echt zo is, is dat helemaal ok.
Want ik wil niet echt stappen zetten om te zingen voor een groot publiek. Het is een leuke fantasie voor als ik niet kan slapen, maar ook niet meer dan dat.

De moraal van het verhaal? Wees eerlijk tegen over jezelf.

Je màg dingen niet durven.
Je màg dingen niet willen doen.
Maar dat heeft gevolgen.

Zoals wanneer je elke dag een zak chips eet, dat ook gevolgen heeft voor je gezondheid.

Want ik wil ook eerlijk zijn tegen jou: er is zoveel meer mogelijk dan je denkt.

Ook jij kan een goed lopende praktijk uitbouwen. Waarin je mensen helpt én waarmee je een goede boterham verdient.
Ook jij kan impact maken en door je werk echt een verschil maken in iemands leven.

En neen dat is geen uberpositief gezever. Het is niet gewoon geloven of afstemmen (ik denk dat je me als trouwe lezer al beter kent dan dat).

Er is zoveel meer mogelijk als je wél enge acties doet. Niet 1 keer, maar elke dag opnieuw.
Er is zoveel meer mogelijk als je durft ondanks je angst en daardoor groeit.
Enge dingen worden minder eng.
Je zelfvertrouwen groeit.
Je voelt dat je echt een verschil maakt voor mensen, op de manier waarop jij alleen dat kan.

En het is totààààl ok als je dat niet wil. Als je liever alleen in gedachten een succesvolle praktijk hebt.
Maar wees dan eerlijk naar jezelf en stel je doelen bij.

Als je doelen of je verlangens niet in overeenstemming zijn met de acties die je bereid bent te doen, dan geraak je gefrustreerd. Dan begin je nog meer aan jezelf te twijfelen. Dan zeg je op den duur ‘voor mij is dit niet mogelijk’.

Ben jij iemand die zegt ‘ik wil organisch groeien’? Ben jij nu nog eerder een ondernemer in gedachten? En wat raakte deze blog in jou?

Ann


P.S. Is het voor jou tijd om nu echt in de praktijk (en niet alleen meer in gedachten) te gaan ondernemen?
Dan is mijn interactieve online ondernemersworkshop “The Big Five” de goede eerste stap.

In de workshop leer ik je hoe je je ondernemershuis opbouwt van fundament tot aan het dak.
Marketing, verkopen, zichtbaar worden, prijzen bepalen, het komt allemaal aan bod.

Eyeopeners, heel concrete ondernemersstrategieën en antwoord op al je ondernemersvragen voor de no brainer prijs van 50 euro excl. BTW.

Of zoals Annelies schreef:

Alle info over de workshop (en de aanmeldlink) vind je hier.

En goed om weten: je mag iemand gratis meebrengen. Je collega-coach, je vriendin-ondernemer, je business-buddy, als ze maar het ondernemersvak willen leren! 

Nog vragen? Stuur me even een mailtje op ann@althea-coaching.be, ik antwoord met veel plezier!   

Meer blogs & vlogs

Wachten op je kind in de Pain Quotidien [Het alfabet van Ann] De S van STOM Ondernemen met een beperking De ene dag is de andere niet [Het alfabet van Ann] De R van RADICAAL PERSOONLIJK Stilte! Hier wordt getypt Van onderduiken naar vertrouwen, of: de fasen in mijn bedrijf De schoonheid van het imposter syndroom Ik ben geen held [Het alfabet van Ann] De Q van QUEESTE De bevrijding van wie ik echt ben (oftewel: de autisme-update) Omzet delen of niet, that's the question Ik wil foto’s van vakantiehuisjes met vuile ramen en stof op de vloer 10 tekenen dat je te bescheiden bent Wat kots opruimen in de nacht je leert over commitment Dit vraagt je potentiële klant zich af Waarom ik ALLERGISCH ben aan tips Wat als ik al die moeite doe en het leidt tot niks? [Het alfabet van Ann] De P van PARADOX De migraineaanval te veel [Het alfabet van Ann] De O van ONDERNEMEN Mijn trainingen zijn saai [Het alfabet van Ann] De N van NEEN Erger jij je ook zo aan mensen die gebakken lucht verkopen? [Epic Fail TV] De 5 redenen waarom ik nooit een goede ondernemer zou worden Radicaal eerlijke marketing, was da? [Epic Fail TV] Mijn 3 grootste pitch blunders De 5 grootste misverstanden over verkopen [Kom uit je kot] Dat is te opdringerig! Senseo of Nespresso? De top 10 onaangename waarheden voor ondernemers [Het alfabet van Ann] De M van MISSIE Vrijheid of dictatuur? [Het alfabet van Ann] De K én L van KORTE EN LANGE TERMIJN Ik raad je af te investeren in een ondernemerscoach en dit is waarom Ik ben niet goed in vakantie [Het alfabet van Ann] De J van JOUW WAARHEID [Kom uit je kot] Weg met je Gremlins! [Het alfabet van Ann] De I van INTIEM Ik druk op send en dan duik ik onder Welke van deze 5 verkoopblunders heb jij deze week gemaakt? [Het alfabet van Ann] De H van HULP Veel geld geïnvesteerd, veel geld verdiend, maar ik voelde me nog steeds even beroerd. Dit was de reden Een klant zei me “Ik erger me dood aan jouw filmpjes!” maar wat ze toen besloot [Het alfabet van Ann] De G van GELD [Het alfabet van Ann] De F van FOCUS Help: ik doe alles wat ik kan en ik heb nog altijd geen klanten! [Het alfabet van Ann] De E van EMPATHIE Waar hou jij je nog in in je bedrijf? [Het alfabet van Ann] De D van DOEN Te koop: bloeiende praktijk Wat is belangrijk genoeg voor jou om je barrières te overwinnen? [Het alfabet van Ann] De B van BONDIG Heb jij al JA gezegd? [Het alfabet van Ann] De A van AUW! Falen is geen optie én het is een must Zoals Clouseau al zei: het zit vanbinnen Allé, weer zo’n coach die alleen maar gebakken lucht verkoopt Welke van deze marketingfouten maakte jij al deze week? Ik wist dat ik het niet mocht lezen maar ik kon er niet aan weerstaan To plan or not to plan, that's the question NU gaan de klanten echt komen! Is je ego het echte probleem in je bedrijf? Het maakt niet uit hoe je jezelf noemt Het obstakel is de weg Wat zich nu toont in je ondernemerschap, was er altijd al Leven en ondernemen in tijden van corona Waarom het beter is voor je bedrijf als je kostwinnaar bent Marketing uitbesteden, ja of neen? Jij bent de gans, zorg voor jezelf! I know what I want and I want it NOW Wat je omzet zegt over jou Action cures fear 2 redenen waarom ondernemen een kwestie van geluk is en 25 voor het tegendeel Je MAG niet perfect zijn Waar maak jij het jezelf te gemakkelijk in je bedrijf? Je omzet weerspiegelt hoeveel stress je aankan Waarom ik geen korting geef Leeswaarschuwing: dit artikel bevat zweverige passages! Waarom moeiteloos verkopen niet bestaat Waarom je onterecht besluit dat de markt verzadigd is Wees eens eerlijk, kan iederéén leren ondernemen? Waarom het géén goed idee is om een extra coachopleiding te gaan volgen 12 jaar ondernemen, dit heb ik ervan geleerd! Ja, ik heb zelf ook nog altijd een coach! Ben jij ook een Galilei? Succes bij het ondernemen: is het een kwestie van geluk? Ik beken: ik ben verliefd op mijn klant Het maakt niet uit wat ze over jou denken [Kom uit je kot] Muurklimmen en ondernemen, een gouden combi? Joepie, ik heb een concurrent! Dit is het enige verschil tussen jouw marketing en mijn marketing Hoe overleef je als introverte ondernemer in de ondernemersjungle? Ben jij bang voor de Grote Boze Neen? Geen probleem? Geen bedrijf! Wat afvallen me leerde over ondernemen (en omgekeerd) Dit zijn je 3 grootste tijd- en energievreters [Kom uit je kot] Verkopen, de ultieme vorm van uit je kot komen? Moet je als ondernemer per se hard werken? [Kom uit je kot] Zit er genoeg vis in je vijver? Here's to strong women Wat als opeens niks meer goed gaat in je bedrijf? Welk soort shampoo ben jij? [Kom uit je kot] Ben jij bang van het zwarte gaatje? Daarom werkt jouw nieuwsbrief niet [Kom uit je kot] Netflixen mag, maar doe eerst dit Wat antwoord ik als mijn klant zegt “Neen, het is te duur”? De 5 meest gemaakte facebookmarketing fouten [Kom uit je kot] Mijn zoektocht naar de perfecte titel Neen, goede voornemens werken niet, maar probeer dit eens [S.O.S. Ann] Hoe krijg ik klanten door lezingen of presentaties? Door deze 3 beslissingen verdubbelde ik dit jaar mijn omzet [S.O.S. Ann] Hoe hou ik vol als ik nog geen resultaat zie? 10 dingen waar je als ondernemer neen móét tegen zeggen als je succesvol wil worden [S.O.S. Ann] Wat met al mijn nieuwe ideeën? Hoop is geen strategie 3 redenen waarom je onterecht ontmoedigd geraakt in je bedrijf De 5 grootste misverstanden over het bepalen van je prijzen Lieve psychologen en therapeuten, deze is speciaal voor jullie! [Artikel] Mijn 5 grootste ondernemersangsten en hoe jij jouw angsten overwint [S.O.S. Ann] Hoe je klanten krijgt met je facebookposts [Artikel] Oproep aan alle personal trainers: I NEED YOU! [Artikel] Je gevoel van eigenwaarde bepaalt je omzet [S.O.S. Ann] Met deze 3 acties moet je starten [Artikel] Als ik supergoed ben in mijn vak, komen de klanten vanzelf [S.O.S. Ann] Waarom je teveel koffietjes drinkt [Artikel] Hoe je zélf de groei van je bedrijf het meest in de weg zit [Artikel] Hoe vind je een goede ondernemerscoach in het bos van ondernemerscoaches? [S.O.S. Ann] Hoe zorg ik voor een continue stroom klanten? [S.O.S. Ann] Hoe houd ik mijn marketingacties vol? [Artikel] Wacht jij tot je tandpijn hebt? (en hoe zit dat bij je klanten?) [S.O.S. Ann] Wat is mijn USP of unieke toegevoegde waarde? [Artikel] “Als ik niet snel een tastbaar resultaat zie, dan geef ik op.” Hoe zit dat bij jou? [S.O.S. Ann] “Ann, gaat er bij jou ook nog wel eens iets fout?” [Artikel] 5 strategieën om deze week je nieuwsbrief wél de deur uit te krijgen [S.O.S. Ann] Help, mijn workshop geraakt niet vol! [Artikel] Wat mensen écht bedoelen als ze zeggen ‘je aanbod is te duur’ [S.O.S. Ann] Help, waarover kan ik bloggen? [Het alfabet van Ann] De C van CONSISTENT [Artikel] In welke van deze 3 marketing-sprookjes geloof jij nog? [S.O.S. Ann] Help, iedereen zegt neen tegen mijn aanbod! [Artikel] Ben jij een excuus-truus? [Epic Fail TV] Help, ik vind geen goede naam voor mijn workshop! [Artikel] Waarom het me totaal niet interesseert welke prijs je concurrenten vragen [Epic Fail TV] Werkt een nieuwsbrief nog? [Artikel] Durf jij deze ondernemers-demonen te trotseren? [Artikel] Het leed dat concurrentie heet [Epic Fail TV] Over zin én onzin van omzetdoelen [Artikel] Hoe weet ik of ik niet tevéél kennis gratis weggeef? [Artikel] Waarom het je eigen schuld is als je bij je ondernemerscoach niets leert [Epic Fail TV] Waarin ik een pijl breek en mijn leven voorgoed verandert [Artikel] Wat is JOUW top-excuus waardoor je niet het beste uit jezelf en je bedrijf haalt? Dit is het mijne [Artikel] Is het wel het goede moment om te investeren in een ondernemerscoach? [Epic Fail TV] Mijn grootste zelfoverschatting als startend ondernemer [Artikel] De 5 beste anti-tips voor slimme sensitieve ondernemers [Epic Fail TV] 3 redenen waarom je video’s niet perfect mogen zijn [Epic Fail TV] 7 contacten nodig voor iemand klant wordt, ben ik dan niet te opdringerig [Epic Fail TV] Netwerken voor dummies in 3 stappen [Epic Fail TV] Hoe je de prijs vraagt die je dienst écht waard is [Epic Fail TV] Over die keer dat ik mijn laptop uit het raam wou gooien [Epic Fail TV] Wat ik haat aan ondernemen [Artikel] De 5 grootste misverstanden over het kiezen van een doelgroep voor je bedrijf [Artikel] Ik stop ermee, er zijn al genoeg ondernemerscoaches! [Epic Fail TV] Praat ik echt zo overdreven? [Epic Fail TV] Zo blij was ik met mijn eerste klant (not!) [Epic Fail TV] Ik vluchtte weg op de Unizo-beurs [Artikel] Wat een bange kat me leerde over ondernemen [Artikel] Dààrom kunnen er nooit teveel coaches zijn (dit geldt ook voor jóuw vakgebied!) [Artikel] Dit is de reden waarom ik zeg: “Als ik kan ondernemen, kan jij dat ook!” [Artikel] Ik vraag je: “Maak dàt verschil dat jij alleen kan maken. Nu méér dan ooit.” [Artikel] “Je mails zijn te commercieel!” [Artikel] De 5 manieren waarop gedachtenlezen de groei van je bedrijf belemmert [Artikel] Eerst was ik een coach, maar wat er toen gebeurde...

ann@althea-coaching.be


Privacy

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ newsletter_message }}

x

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x