[Artikel]  Ik raad je af te investeren in een ondernemerscoach en dit is waarom

[Artikel] Ik raad je af te investeren in een ondernemerscoach en dit is waarom

16 maart 2017

15.000 euro.
Dat is een ruwe schatting van wat ik tot nu toe geïnvesteerd heb in ondernemerscoaching. Een 4-maandenprogramma, een jaarprogramma, verschillende events, overnachtingen, transport ernaar toe.
 En dan hou ik nog geen rekening met de investering in tijd en energie.

En waarvoor? Waarom?
Waarom zou je in godsnaam investeren in een ondernemerscoach?
Ik geef je alvast 5 goede redenen om het niét te doen.

1. Alle kennis die een ondernemerscoach je leert, is gewoon te vinden in boeken en op internet.

Hoe kies je je doelgroep? Hoe lanceer je een nieuw product? Hoe maak je een wervende website? Welke opbouw voor een nieuwsbrief? Hoe adverteren op Facebook?
Elke dag zijn er talloze gratis webinars te volgen over elk van deze thema’s. Er zijn massa’s websites die je als voorbeeld kan nemen én waarop de kennis gewoon te vinden is. Over alle onderwerpen zijn al superveel (goede!) boeken geschreven.
Dus voor die kennis hoef je het niet te doen.

2. Ondernemen is geen rocket science.

Met thermodynamica, voedings- en bemestingsleer en organische scheikunde heb ik geworsteld. Uren de theorie doornemen tot ik het snapte, om van de oefeningen maar te zwijgen.
Ondernemen is eigenlijk supereenvoudig hiermee vergeleken. Je belt een klant. Je schrijft een nieuwsbrief. Je zet een post op Facebook. Je belt de locatie waar je je workshops geeft om een nieuwe datum te reserveren.
En dus is het ook niet nodig dat iemand je al die kennis (die je dus gewoon op internet en in boeken vindt, zie vorige punt) allemaal uitlegt. Het wijst zichzelf allemaal uit.

3. Je moet het toch zélf doen.

Ik herinner me nog goed het eerste gesprek waarin ik een klant een coachingsdag aanbood. Tevoren werkte ik met losse coachingsessies, dus dit was iets heel nieuws. En ik ging er ook véél meer voor vragen.
Ik vond dit héél spannend, om niet te zeggen angstaanjagend. Maar ik moest het gewoon zelf doen. Mijn businesscoach zat in Nederland en ik zat te worstelen in mijn kantoor in Leuven.

Alle stappen die ik gezet heb, heb ik zélf gezet.
Ik heb mijn aanbod veranderd. Ik heb de teksten voor mijn website geschreven. Ik heb de beslissing gemaakt om de prijzen te gaan vragen die mijn diensten echt waard zijn, en ik heb geworsteld met het uitspreken van die prijzen.
Als ik niets had gedaan, was alles nu nog zoals tevoren, coach of geen coach.

4. De investering is niet in verhouding tot je inkomsten.

De eerste investering die ik deed was een 4-maandenprogramma. Dat programma kostte 3.497 euro. Exclusief btw. (ik vermeld er dat even bij omdat ik daar toen serieus van schrok, nog eens 21% erbij en ik vond het al zoveel)
Mijn jaaromzet was toen 20.000 euro. Ik maakte een paar duizend euro winst. Een vijfde van mijn jaaromzet ging dus naar mijn investering in het businesscoachprogramma. Niet echt in verhouding, zou ik zo zeggen.

5. Ondernemerscoaches maken je altijd aan het wenen

Misschien vind ik dit nog wel de beste reden om niet in een ondernemerscoach te investeren: ik moest keivaak wenen tijdens een coachingsessie.
Omdat ik weer zo hard uit mijn comfortzone geduwd werd dat het niet meer leuk was. “Je kan misschien eens X doen of Y proberen?” zei mijn coach dan. En ik dacht alleen maar “Neeeeeeen, dat durf ik niet!” en dan moest ik weer wenen omdat ik me daarvoor schaamde bijvoorbeeld.
Om het dan de volgende dag toch maar eens te gaan uitproberen en te merken dat het best nog meeviel, en dat het al mijn belemmerende gedachten waren, die gemaakt hadden dat ik er zo tegenop keek.

Want nu komt natuurlijk de hamvraag: heb ik er spijt van dat ik zoveel geïnvesteerd in mijn coach?
Neen, neen en nog eens neen. Het was de beste investering in mijn bedrijf tot nu toe.
Zonder mijn coach had ik nooit gestaan waar ik nu sta.
Had ik nooit daadwerkelijk die stappen gezét buiten mijn comfortzone.
Zou ik nooit door mijn interne barrières geraakt zijn en altijd in de plan- en denkfase gebleven zijn.
Was ik nooit in die mate en op dat tempo gegroeid.
Had ik niet gemerkt hoe bepaalde dingen die voor mij letterlijk ondenkbaar waren toch mogelijk waren.
Had ik niet ervaren hoezeer mijn gedachten me beperkten, op vlak van prijzen, omzet, de manier waarop ik werkte.
Zou ik nooit de steun gekregen hebben van mijn mede-ondernemers in het programma.
Zou mijn omzet nooit in verhouding geráákt zijn van mijn investering, en ver daarboven.
Zou ik blijven worstelen zijn in plaats van echt een verschil te maken voor mensen en hier ook goed mee te verdienen.

Want die blinde vlekken die zag ik zelf niet.
Die interne barrières zou ik alleen niet overwonnen hebben.
Die aanmoediging (en die sjot onder mijn kont) kon ik mezelf niet geven.

Ben je een slimme sentieve ondernemer die een dienst levert?
Heb jij nu ook die sjot onder je kont nodig, en wil jij ontdekken op welke manier ik als ondernemerscoach jou kan helpen bij het uitbouwen van een florerend bedrijf? Een bedrijf waarmee je én een verschil maakt in de wereld, én goed verdient?

Dan nodig ik je van harte uit voor een doorbraaksessie.
Tijdens dit gesprek van ong. 45 minuten (bij mij op kantoor, via telefoon of via skype) onderzoeken we samen wat precies jouw vraag/nood is op dit moment, wat je belangrijkste worstelingen zijn bij het uitbouwen van je bedrijf Dit gesprek t.w.v. 197,00 euro wordt je gratis aangeboden.

Wat levert de doorbraaksessie je op?

  • Je krijgt een helder zicht op waar je naar toe wil met je bedrijf of praktijk
  • Je weet wat de hindernissen zijn die je op dit moment verhinderen dit doel te bereiken
  • Je leert welke 3 stappen nodig zijn om een goed lopend bedrijf of praktijk uit te bouwen en waar bij jou de meeste groeikansen zitten
  • Je ontdekt wat de eerste stap is die je nu kan zetten

Stuur me een mailtje op ann@althea-coaching en we plannen je afspraak in. Tot binnenkort!

Andere items

De 5 grootste misverstanden over het bepalen van je prijzen Lieve psycholoog en therapeuten, deze is speciaal voor jullie! [Artikel] Mijn 5 grootste ondernemersangsten en hoe jij jouw angsten overwint [S.O.S. Ann] Hoe je klanten krijgt met je facebookposts [Artikel] Oproep aan alle personal trainers: I NEED YOU! [Artikel] Je gevoel van eigenwaarde bepaalt je omzet [S.O.S. Ann] Met deze 3 acties moet je starten [Artikel] Als ik supergoed ben in mijn vak, komen de klanten vanzelf [S.O.S. Ann] Waarom je teveel koffietjes drinkt [Artikel] Hoe je zélf de groei van je bedrijf het meest in de weg zit [S.O.S. Ann] Hoe zorg ik voor een continue stroom klanten? [Artikel] Hoe vind je een goede ondernemerscoach in het bos van ondernemerscoaches? [S.O.S. Ann] Hoe houd ik mijn marketingacties vol? [Artikel] Wacht jij tot je tandpijn hebt? (en hoe zit dat bij je klanten?) [S.O.S. Ann] Wat is mijn USP of unieke toegevoegde waarde? [Artikel] “Als ik niet snel een tastbaar resultaat zie, dan geef ik op.” Hoe zit dat bij jou? [S.O.S. Ann] “Ann, gaat er bij jou ook nog wel eens iets fout?” [Artikel] 5 strategieën om deze week je nieuwsbrief wél de deur uit te krijgen [S.O.S. Ann] Help, mijn workshop geraakt niet vol! [Artikel] Wat mensen écht bedoelen als ze zeggen ‘je aanbod is te duur’ [S.O.S. Ann] Help, waarover kan ik bloggen? [Artikel] In welke van deze 3 marketing-sprookjes geloof jij nog? [S.O.S. Ann] Help, iedereen zegt neen tegen mijn aanbod! [Artikel] Ben jij een excuus-truus? [Epic Fail TV] Mijn 3 grootste pitch blunders [Artikel] Waarom het me totaal niet interesseert welke prijs je concurrenten vragen [Epic Fail TV] Werkt een nieuwsbrief nog? [Artikel] Durf jij deze ondernemers-demonen te trotseren? [Epic Fail TV] Help, ik vind geen goede naam voor mijn workshop! [Artikel] Het leed dat concurrentie heet [Epic Fail TV] Over zin én onzin van omzetdoelen [Artikel] Hoe weet ik of ik niet tevéél kennis gratis weggeef? [Epic Fail TV] De 5 redenen waarom ik nooit een goede ondernemer zou worden [Artikel] Waarom het je eigen schuld is als je bij je ondernemerscoach niets leert [Epic Fail TV] Waarin ik een pijl breek en mijn leven voorgoed verandert [Artikel] Wat is JOUW top-excuus waardoor je niet het beste uit jezelf en je bedrijf haalt? Dit is het mijne [Artikel] Is het wel het goede moment om te investeren in een ondernemerscoach? [Epic Fail TV] Mijn grootste zelfoverschatting als startend ondernemer [Artikel] De 5 beste anti-tips voor slimme sensitieve ondernemers [Epic Fail TV] 3 redenen waarom je video’s niet perfect mogen zijn [Artikel] Welke van deze 5 verkoopblunders heb jij deze week gemaakt? [Epic Fail TV] 7 contacten nodig voor iemand klant wordt, ben ik dan niet te opdringerig [Artikel ] Erger jij je ook zo aan mensen die gebakken lucht verkopen? [Epic Fail TV] Netwerken voor dummies in 3 stappen [Epic Fail TV] Hoe je de prijs vraagt die je dienst écht waard is [Epic Fail TV] Over die keer dat ik mijn laptop uit het raam wou gooien [Artikel] Veel geld geïnvesteerd, veel geld verdiend, maar ik voelde me nog steeds even beroerd. Dit was de reden [Epic Fail TV] Wat ik haat aan ondernemen [Artikel] De 5 grootste misverstanden over het kiezen van een doelgroep voor je bedrijf [Artikel] Ik stop ermee, er zijn al genoeg ondernemerscoaches! [Epic Fail TV] Praat ik echt zo overdreven? [Artikel] Een klant zei me “Ik erger me dood aan jouw filmpjes!” maar wat ze toen besloot [Epic Fail TV] Zo blij was ik met mijn eerste klant (not!) [Epic Fail TV] Ik vluchtte weg op de Unizo-beurs [Artikel] Wat een bange kat me leerde over ondernemen [Artikel] Dààrom kunnen er nooit teveel coaches zijn (dit geldt ook voor jóuw vakgebied!) [Artikel] Dit is de reden waarom ik zeg: “Als ik kan ondernemen, kan jij dat ook!” [Artikel] Ik vraag je: “Maak dàt verschil dat jij alleen kan maken. Nu méér dan ooit.” [Artikel] “Je mails zijn te commercieel!” [Artikel] De 5 manieren waarop gedachtenlezen de groei van je bedrijf belemmert [Artikel] Eerst was ik een coach, maar wat er toen gebeurde...

ann@althea-coaching.be
T +32 (0)474 65 79 43
Privacy

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ newsletter_message }}

x