[Artikel ] Erger jij je ook zo aan mensen die gebakken lucht verkopen?

[Artikel ] Erger jij je ook zo aan mensen die gebakken lucht verkopen?

28 september 2017

Wat irriteert jou het meest bij anderen?
Ik was op een trainingsdag en dit was de kennismakingsvraag.

Waar ik me ENORM aan erger, is dit scenario.

Stap 1: Je wordt gevraagd voor een opdracht binnen je vakgebied (laat ons zeggen een lezing geven).

Stap 2: Je hebt zin in die lezing maar tegelijk voel en denk je “Dit ga ik nóóit kunnen. Ik weet gewoon niet genoeg daarvoor.”

Stap 3: Dus je zegt neen tegen de lezing.

Stap 4: Iemand anders krijgt de opdracht (ah ja, logisch ;-)).

Stap 5: Jij ziet hoe de ander die lezing doet en je denkt: “WHAT THE FUCK! Dát had ik zelf echt wel beter kunnen doen!’

Stap 6: Je gaat gefrustreerd naar huis terwijl je afgeeft op mensen die gebakken lucht verkopen terwijl ze jou niet zien staan en jij véél beter bent voor de job!

HERKENBAAR?

Voor mij was dit the story of my life.
Ik heb eens letterlijk een hele nacht wakker gelegen van frustratie omdat iemand een bepaalde coachingsopdracht had gekregen en ik echt zoiets had van ‘WAT???? Ziet nu echt NIEMAND hoe veel BETER ik ben???’

En het antwoord was: “NEEN”.

NIEMAND zag hoeveel beter ik was.

OMDAT IK HET VERDORIE AAN NIEMAND LIET ZIEN.

Ik vond dat iedereen dat vanzelf moest zien.
Ik vond het arrogant en dikkenekkerig om te zeggen ‘ja dat kan ik’.
Ik twijfelde te veel aan mezelf om te denken ‘daar ben ik goed in’.

Als slimme sensitieve ondernemer zijn we extra vatbaar voor zelftwijfel.
Zoals Dunning en Kruger ook ontdekten: hoe beter we zijn in iets, hoe meer we onze competentie op dit vlak ONDERschatten.

Daarom vandaag de 5 successtrategieën voor slimme sensitieve ondernemers die dát verschil willen maken dat zij alleen kunnen maken.

STRATEGIE 1: STOP MET VERGELIJKEN

Als je gaat vergelijken, dan kom je altijd bedrogen uit. Er is altijd wel iemand knapper, slimmer, beter, vlotter, dan jij.

Concentreer je in plaats daarvan op het inzetten van je superpowers.
 
Je weet wel, datgene dat je liefst de hele dag wilt doen, soms zelfs tot irritatie van anderen.

Bij mij is dat bijvoorbeeld het benoemen van roze olifanten. Zo’n olifant die al maanden of zelfs JAREN in de weg staat, en waarvan iedereen doet alsof hij er niet IS.
Ik vind niks leuker dan te zeggen ‘Hé, wat een mooie roze olifant heb je daar? Wat maakt dat hij daar gekomen is? Wat is het voordeel van zo’n olifant MIDDEN in je living hebben? Ben je hem nog niet beu?’

Ik richt me dus niet op wat anderen kunnen (en ook niét op anderen die misschien nog VEEL BETER zijn in het spotten van olifanten) maar op het gesprek dat ik met iemand heb en op alle roze olifanten die ik daar zie verschijnen.

STRATEGIE 2: WAT IS JOUW PAREL?

Als jij een beetje lijkt op mij en op mijn klanten, dan is jouw bedrijf ontstaan uit pijn. Zoals een parel ontstaan is doordat een zandkorreltje in een oester terecht gekomen is.
Als gevolg van je pijn (dankzij en ondanks) heb je talenten ontwikkeld, die je nu kan inzetten om een verschil te maken in de wereld.

Een bedrijf uit pijn ontstaan, is helend én juist daardoor extra confronterend.
Wees je ervan bewust dat dit niét betekent dat je op de verkeerde weg zit, integendeel!

STRATEGIE 3: SHOW UP

Als iemand je vraagt of je meegaat naar een netwerkevent: zeg JA.
Als iemand je vraagt wat je precies doet: geef antwoord.
Als iemand een probleem heeft en iets in jou denkt ‘misschien kan ik hierbij helpen’: zeg dat dan.

Ik bedoel niet dat je perfect moet zijn in wat je doet.
Hell no.
Het gewoon DOEN.

Je gáát naar die netwerkbijeenkomst.
Je antwoordt op de vraag wat je doet (hoe stotterend en onduidelijk ook).
Je zegt ‘misschien kunnen we eens kijken of ik jou daarbij kan helpen?’

Hoe meer je iets doet, hoe makkelijker het gaat. (denk even terug aan hoe vaak je stilviel bij het leren autorijden).

En showing up is een reality check.
“Oh, anderen vinden het ook spannend die eerste 5 minuten van een netwerk-ding.”
“Oh, anderen kunnen ook niet perfect zeggen wat ze doen en toch ontstaat er een gesprek.”

STRATEGIE 4: VIND STEUN.

Vorm je eigen team.
Mede-ondernemers, vrienden waarmee je echt op dezelfde golflengte zit, een coach die je én begrijpt én een schop onder je kont geeft.

Kortom: mensen die weten wat het is om zo aan jezelf te twijfelen én je helpen om weer een heldere kijk op de zaak te krijgen.

STRATEGIE 5: DOE WAT GOED VOELT.

Maak je keuzes op basis van wat goed voelt. Wat voel je in eerste instantie als iemand een voorstel doet? Wat is het eerste dat er in je opkomt als je een bepaalde opdracht ziet voorbijkomen?
Heeft iets in jou er echt ZIN in? Zeg dan JA en ga het experiment aan.

Disclaimer! Wat ik NIET bedoel is dit: eet de hele dag alleen maar chips, ontwikkel een Netflix verslaving, ga elke dag shoppen.

Ontdek het verschil tussen iets dat goed voelt enkel op korte termijn (omdat het je helpt iets anders niét te voelen bijvoorbeeld) én iets dat goed voelt omdat het zinvol is en voldoening geeft (ook al zijn de eerste stappen tegelijk erg spannend!).

Ik wens je veel experimenteerplezier!

Andere items

[S.O.S. Ann] Hoe hou ik vol als ik nog geen resultaat zie? 10 dingen waar je als ondernemer neen móét tegen zeggen als je succesvol wil worden [S.O.S. Ann] Wat met al mijn nieuwe ideeën? Hoop is geen strategie Wees eens eerlijk, kan iederéén leren ondernemen? 3 redenen waarom je onterecht ontmoedigd geraakt in je bedrijf De 5 grootste misverstanden over het bepalen van je prijzen Lieve psycholoog en therapeuten, deze is speciaal voor jullie! [Artikel] Mijn 5 grootste ondernemersangsten en hoe jij jouw angsten overwint [S.O.S. Ann] Hoe je klanten krijgt met je facebookposts [Artikel] Oproep aan alle personal trainers: I NEED YOU! [Artikel] Je gevoel van eigenwaarde bepaalt je omzet [S.O.S. Ann] Met deze 3 acties moet je starten [Artikel] Als ik supergoed ben in mijn vak, komen de klanten vanzelf [S.O.S. Ann] Waarom je teveel koffietjes drinkt [Artikel] Hoe je zélf de groei van je bedrijf het meest in de weg zit [S.O.S. Ann] Hoe zorg ik voor een continue stroom klanten? [Artikel] Hoe vind je een goede ondernemerscoach in het bos van ondernemerscoaches? [S.O.S. Ann] Hoe houd ik mijn marketingacties vol? [Artikel] Wacht jij tot je tandpijn hebt? (en hoe zit dat bij je klanten?) [S.O.S. Ann] Wat is mijn USP of unieke toegevoegde waarde? [Artikel] “Als ik niet snel een tastbaar resultaat zie, dan geef ik op.” Hoe zit dat bij jou? [S.O.S. Ann] “Ann, gaat er bij jou ook nog wel eens iets fout?” [Artikel] 5 strategieën om deze week je nieuwsbrief wél de deur uit te krijgen [S.O.S. Ann] Help, mijn workshop geraakt niet vol! [Artikel] Wat mensen écht bedoelen als ze zeggen ‘je aanbod is te duur’ [S.O.S. Ann] Help, waarover kan ik bloggen? [Artikel] In welke van deze 3 marketing-sprookjes geloof jij nog? [S.O.S. Ann] Help, iedereen zegt neen tegen mijn aanbod! [Artikel] Ben jij een excuus-truus? [Epic Fail TV] Mijn 3 grootste pitch blunders [Artikel] Waarom het me totaal niet interesseert welke prijs je concurrenten vragen [Epic Fail TV] Werkt een nieuwsbrief nog? [Artikel] Durf jij deze ondernemers-demonen te trotseren? [Epic Fail TV] Help, ik vind geen goede naam voor mijn workshop! [Artikel] Het leed dat concurrentie heet [Epic Fail TV] Over zin én onzin van omzetdoelen [Artikel] Hoe weet ik of ik niet tevéél kennis gratis weggeef? [Epic Fail TV] De 5 redenen waarom ik nooit een goede ondernemer zou worden [Artikel] Waarom het je eigen schuld is als je bij je ondernemerscoach niets leert [Epic Fail TV] Waarin ik een pijl breek en mijn leven voorgoed verandert [Artikel] Wat is JOUW top-excuus waardoor je niet het beste uit jezelf en je bedrijf haalt? Dit is het mijne [Artikel] Is het wel het goede moment om te investeren in een ondernemerscoach? [Epic Fail TV] Mijn grootste zelfoverschatting als startend ondernemer [Artikel] De 5 beste anti-tips voor slimme sensitieve ondernemers [Epic Fail TV] 3 redenen waarom je video’s niet perfect mogen zijn [Artikel] Welke van deze 5 verkoopblunders heb jij deze week gemaakt? [Epic Fail TV] 7 contacten nodig voor iemand klant wordt, ben ik dan niet te opdringerig [Epic Fail TV] Netwerken voor dummies in 3 stappen [Epic Fail TV] Hoe je de prijs vraagt die je dienst écht waard is [Epic Fail TV] Over die keer dat ik mijn laptop uit het raam wou gooien [Artikel] Veel geld geïnvesteerd, veel geld verdiend, maar ik voelde me nog steeds even beroerd. Dit was de reden [Epic Fail TV] Wat ik haat aan ondernemen [Artikel] De 5 grootste misverstanden over het kiezen van een doelgroep voor je bedrijf [Artikel] Ik stop ermee, er zijn al genoeg ondernemerscoaches! [Epic Fail TV] Praat ik echt zo overdreven? [Artikel] Een klant zei me “Ik erger me dood aan jouw filmpjes!” maar wat ze toen besloot [Epic Fail TV] Zo blij was ik met mijn eerste klant (not!) [Artikel] Ik raad je af te investeren in een ondernemerscoach en dit is waarom [Epic Fail TV] Ik vluchtte weg op de Unizo-beurs [Artikel] Wat een bange kat me leerde over ondernemen [Artikel] Dààrom kunnen er nooit teveel coaches zijn (dit geldt ook voor jóuw vakgebied!) [Artikel] Dit is de reden waarom ik zeg: “Als ik kan ondernemen, kan jij dat ook!” [Artikel] Ik vraag je: “Maak dàt verschil dat jij alleen kan maken. Nu méér dan ooit.” [Artikel] “Je mails zijn te commercieel!” [Artikel] De 5 manieren waarop gedachtenlezen de groei van je bedrijf belemmert [Artikel] Eerst was ik een coach, maar wat er toen gebeurde...

ann@althea-coaching.be
T +32 (0)474 65 79 43

Privacy

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ newsletter_message }}

x