[Artikel] Een klant zei me “Ik erger me dood aan jouw filmpjes!” maar wat ze toen besloot

[Artikel] Een klant zei me “Ik erger me dood aan jouw filmpjes!” maar wat ze toen besloot

30 maart 2017

Vorige week gaf ik twee trainingsdagen voor de de deelnemers aan mijn groepsprogramma. 
Op een bepaald moment ging het over filmpjes maken voor je bedrijf (hoe doe je dat, welke software, moeten filmpjes altijd professioneel gemaakt worden enzovoort enzoverder).
En toen zei één van de deelnemers opeens:
“Ik ergerde me echt dood aan jouw filmpjes!”
Maar het besluit dat ze daardoor genomen had, dát was pas verrassend (lees verder voor het vervolg!).

Iets meer dan een jaar geleden nam ik mijn eerste filmpjes op. Helemaal professioneel (‘zoals het hoort’, zei mijn innerlijke criticus), met de hulp van Noortje Janmaat van Verdienen met video.
En wat was ik blij dat ik Noortjes hulp had ingeschakeld!
Het opnemen van de filmpjes was namelijk geen probleem (ik genoot ervan dat ik ongestoord mijn uitleg kon doen zonder dat iemand uit het publiek me tegensprak ;-) ) maar toen Noortje me de filmpjes toestuurde zodat ik kon kijken of alles in orde was, toen kwam het...

Ik kon de filmpjes letterlijk NIET bekijken. Mijn innerlijke criticus sloeg vol-le-dig op hol.
Wàààààt, praat ik echt zo overdreven ar-ti-cu-le-rend?
Oh néééén, waarom kan je niet gewoon stijlvol stilstaan in plaats van de hele tijd met je handen te wapperen?
Jongens, denk je nu écht dat je klanten er op zitten te wachten wat je vertelt, je bent totáál niet origineel!
En ga zo maar door.
Zonder de filmpjes verder te bekijken heb ik ze het web opgezwierd.

Ondertussen zijn we meer dan een jaar en een heel aantal filmpjes verder. En ja, die filmpjes maak ik ondertussen zelf.
Ik bewerk ze zelf en moét ze dus wel bekijken.
En ondertussen ben ik gewend aan mijn manier van praten en bewegen. Ik vind dat ik het best goed doe. Mijn articulatie en mijn handen ondersteunen mijn verhaal.
En ik beken, ik moest zélf lachen met mijn laatste filmpje.

Soit, terug naar de training van afgelopen week.
De klant ging namelijk verder: “Ik ergerde me dood aan jouw filmpjes, maar juist daardoor wist ik: ik moet bij Ann zijn, want iemand die zo’n filmpjes durft op te nemen, dat wil ik ook leren.”
Gelukkig dus dat mijn innerlijke criticus er een jaar geleden niet in geslaagd is om te verhinderen dat ik mijn filmpjes online zette, articulatie en wapperende handen en al!

Wat gebeurt er bij jou als je innerlijke criticus spreekt?

  • Je geraakt volledig ontmoedigd en geeft het (al dan niet tijdelijk) op (en daardoor kan je bedrijf niet groeien)?
  • Je gaat juist harder werken om het ongelijk van je innerlijke criticus te bewijzen en daardoor geraak je uitgeput)?
  • Je hebt het gevoel dat je elk moment door de mand kan vallen (en dat bezorgt je veel stress)?
  • Je gaat gebukt onder gevoelens van angst, schaamte en schuldgevoel (en dus ben je niet vrij om ontspannen te ondernemen)?
  • Nog iets anders?

Geloof hechten aan wat onze innerlijke criticus ons vertelt, proberen te bewijzen dat hij/zij ongelijk heeft, er tegen vechten: je hebt het al zo dikwijls geprobeerd, en het helpt je niet vooruit.

Gelukkig kan je leren van je innerlijke criticus een constructieve helpende bondgenoot te maken.
Een innerlijke criticus is een deel van jou dat ontstaan is vanuit een positieve bedoeling.
Om je te beschermen, tegen afkeuring of mislukking. Om je beter te doen presteren, zodat je veilig bent. Om te voorkomen dat je risico's neemt, zodat er zekerheid is. 

Zelfleiderschap en leren loskomen van faalangst, zelftwijfel en perfectionisme is één van de pijlers van een goed lopend bedrijf.
Wil jij leren hoe je steeds sneller en makkelijker in actie komt en hoe je innerlijke criticus een bondgenoot wordt?
Stuur me een mailtje (via ann@althea-coaching.be) en we kijken hoe ik jou kan helpen om van je bedrijf of praktijk een succes te maken.

Andere items

[Artikel] Je gevoel van eigenwaarde bepaalt je omzet [S.O.S. Ann] Met deze 3 acties moet je starten [Artikel] Als ik supergoed ben in mijn vak, komen de klanten vanzelf [S.O.S. Ann] Waarom je teveel koffietjes drinkt [Artikel] Hoe je zélf de groei van je bedrijf het meest in de weg zit [S.O.S. Ann] Hoe zorg ik voor een continue stroom klanten? [Artikel] Hoe vind je een goede ondernemerscoach in het bos van ondernemerscoaches? [S.O.S. Ann] Hoe houd ik mijn marketingacties vol? [Artikel] Wacht jij tot je tandpijn hebt? (en hoe zit dat bij je klanten?) [S.O.S. Ann] Wat is mijn USP of unieke toegevoegde waarde? [Artikel] “Als ik niet snel een tastbaar resultaat zie, dan geef ik op.” Hoe zit dat bij jou? [S.O.S. Ann] “Ann, gaat er bij jou ook nog wel eens iets fout?” [Artikel] 5 strategieën om deze week je nieuwsbrief wél de deur uit te krijgen [S.O.S. Ann] Help, mijn workshop geraakt niet vol! [Artikel] Wat mensen écht bedoelen als ze zeggen ‘je aanbod is te duur’ [S.O.S. Ann] Help, waarover kan ik bloggen? [Artikel] In welke van deze 3 marketing-sprookjes geloof jij nog? [S.O.S. Ann] Help, iedereen zegt neen tegen mijn aanbod! [Artikel] Ben jij een excuus-truus? [Epic Fail TV] Mijn 3 grootste pitch blunders [Artikel] Waarom het me totaal niet interesseert welke prijs je concurrenten vragen [Epic Fail TV] Werkt een nieuwsbrief nog? [Artikel] Durf jij deze ondernemers-demonen te trotseren? [Epic Fail TV] Help, ik vind geen goede naam voor mijn workshop! [Artikel] Het leed dat concurrentie heet [Epic Fail TV] Over zin én onzin van omzetdoelen [Artikel] Hoe weet ik of ik niet tevéél kennis gratis weggeef? [Epic Fail TV] De 5 redenen waarom ik nooit een goede ondernemer zou worden [Artikel] Waarom het je eigen schuld is als je bij je ondernemerscoach niets leert [Epic Fail TV] Waarin ik een pijl breek en mijn leven voorgoed verandert [Artikel] Wat is JOUW top-excuus waardoor je niet het beste uit jezelf en je bedrijf haalt? Dit is het mijne [Artikel] Is het wel het goede moment om te investeren in een ondernemerscoach? [Epic Fail TV] Mijn grootste zelfoverschatting als startend ondernemer [Artikel] De 5 beste anti-tips voor slimme sensitieve ondernemers [Epic Fail TV] 3 redenen waarom je video’s niet perfect mogen zijn [Artikel] Welke van deze 5 verkoopblunders heb jij deze week gemaakt? [Epic Fail TV] 7 contacten nodig voor iemand klant wordt, ben ik dan niet te opdringerig [Artikel ] Erger jij je ook zo aan mensen die gebakken lucht verkopen? [Epic Fail TV] Netwerken voor dummies in 3 stappen [Epic Fail TV] Hoe je de prijs vraagt die je dienst écht waard is [Epic Fail TV] Over die keer dat ik mijn laptop uit het raam wou gooien [Artikel] Veel geld geïnvesteerd, veel geld verdiend, maar ik voelde me nog steeds even beroerd. Dit was de reden [Epic Fail TV] Wat ik haat aan ondernemen [Artikel] De 5 grootste misverstanden over het kiezen van een doelgroep voor je bedrijf [Artikel] Ik stop ermee, er zijn al genoeg ondernemerscoaches! [Epic Fail TV] Praat ik echt zo overdreven? [Epic Fail TV] Zo blij was ik met mijn eerste klant (not!) [Artikel] Ik raad je af te investeren in een ondernemerscoach en dit is waarom [Epic Fail TV] Ik vluchtte weg op de Unizo-beurs [Artikel] Wat een bange kat me leerde over ondernemen [Artikel] Dààrom kunnen er nooit teveel coaches zijn (dit geldt ook voor jóuw vakgebied!) [Artikel] Dit is de reden waarom ik zeg: “Als ik kan ondernemen, kan jij dat ook!” [Artikel] Ik vraag je: “Maak dàt verschil dat jij alleen kan maken. Nu méér dan ooit.” [Artikel] “Je mails zijn te commercieel!” [Artikel] De 5 manieren waarop gedachtenlezen de groei van je bedrijf belemmert [Artikel] Eerst was ik een coach, maar wat er toen gebeurde...

ann@althea-coaching.be
T +32 (0)474 65 79 43
Privacy
Disclaimer

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ newsletter_message }}

x